whatsapp

WhatsApp annonsering och marknadsföring - Guide för att lyckas 2022

Letar du efter tips om hur du kommer igång och lyckas med marknadsföring och annonsering på WhatsApp? Då har du kommit rätt! 

1 Vad är WhatsApp

WhatsApp är en gratis kommunikationstjänst där man kan skicka textmeddelanden, ha videokonversationer och röstsamtal. Man kan även dela bilder, dokument och användarplatser och annat innehåll. Man kan även ha gruppsamtal.

Det enda som krävs för att komma igång är att man registrerar sitt mobiltelefonnummer och sedan kan man använda tjänsten på den plattform man föredrar.

I Sverige så är det 29 procent av internetanvändarna som använder WhatsApp för att skicka meddelanden och 8% gör det dagligen.

Sedan 2014 ägs WhatsApp av Meta Platforms.

Varför ska man använda WhatsApp

Fördelen är att det är gratis att ladda ner och använda och att det är en plattformsoberoende och funkar oavsett om du man använder dator, läsplatta eller mobil och finns tillgänglig för alla de största operativsystemen. Det är den fjärde största digitala kommunikationstjänsten och därmed chansen stor att många i din bekantskapskrets redan använder den. Därtill så är även säkerhet något som WhatsApp lägger stort fokus kring och är krypterat för att skydda den kommunikation.

2 Hur funkar annonsering och marknadsföring på WhatsApp

Innan vi går vidare så behöver vi klargöra att det för närvarande inte går att annonsera direkt i WhatsApp. Man kan inte placera en bannerannons direkt i en konversation. Facebook hade planer på att lansera denna möjlighet 2020 men detta projekt avvecklades på grund av ett massivt motstånd från användarna. Därmed är marknadsföring och annonsering på WhatsApp fortfarande väldigt begränsad.

Med det sagt så betyder det inte att man inte kan använda WhatsApp för marknadsföring och annonsering. Genom att tex använda Facebook och Instagram kan man dra nytta av Whats App som marknadsföringskanal ändå.

För företag som är intresserade av att marknadsföra sig på WhatsApp så finns det två vägar att gå när det gäller att kommunicera och arbeta med marknadsföring. För mindre företag så finns WhatsApp Business och för större företag finns WhatsApp Business API.

 

3 Vilka möjligheter för marknadsföring kommunikation med kunder finns

Beroende på vilken typ av rörelse man bedriver och hur stor storlek det är på företaget så finns det olika möjligheter. Här nedan redogörs vilka kommunikationssätt som är möjliga på respektive variant. Gemensamt för dom båda är att du behöver koppla ett aktivt telefonnummer till ditt WhatsApp konto. Du kan sedan flytta över informationen från business till business API om du har behov av att uppgradera.

WhatsApp Business App

Business App är en fristående applikation som vänder sig till små till medelstora företag. Den här varianten har en begränsning till en användare på en telefon. Det som behövs för att komma igång är att man har en mobiltelefon med ett aktivt sim och telefonnummer.

Klicka till WhatsApp annonser

Kör annonser i Facebook och Instagram som länkar till att man ska starta konversationer med potentiella kunder direkt i WhatsApp. Man kan även återkoppla till befintliga kunder med personliga erbjudanden och rekommendationer som de väljer att få. Klicka till WhatsApp annonser möjliggör att använda Facebooks annonsplattform. Det är lätt att installera, men ganska begränsat i de funktioner det erbjuder. Funktionen går att använda på både Facebook och Instagram. Tanken är att kunden ser din annons på Facebook eller Instagram. Annonsen uppmanar sedan kunden att fortsätta en konversation via WhatsApp och länkar således dit. Det ger sedan möjlighet att utforma en mer personlig kontakt med potentiella kunder.

Exempel och förslag på klicka till WhatsApp annonser

Beställ mat direkt till rabatterade priser

Din målgrupp spenderar mycket tid på Facebook och Instagram. Men du föredrar att hantera beställningar via WhatsApp.

 Kör en annons som uppmanar folk att ansluta på WhatsApp och ger rabatt om de beställer direkt. Skicka en meny eller låt folk bläddra i din produktkatalog. Ta deras beställning , dela en betalningslänk och håll dem uppdaterade om leveranstider.

Ge  klädråd

Hur skulle du vilja ge dina potentiella kunder personliga stylingsråd i den personliga atmosfären av en WhatsApp-konversation? Erbjud personaliserade styling-rådgivning genom Klicka-till-WhatsApp-annonser.

Kör en annons som klickar på WhatsApp och ta konversationen därifrån. Du kan skicka folk rekommenderade produkter från din katalog för att förvandla dessa konversationer till lojala kunder.

Dela din e-postadress så skickar vi ett erbjudande

Kör en klicka-till-WhatsApp-annons som startar konversationer med potentiella kunder. Ställ några preliminära frågor och få dem att skicka sin e-postadress till dig.

Produktkatalog

Skapa en katalog för att visa upp dina produkter och tjänster.

Skapa en företagsprofil

Öka din synlighet genom att skapa en företagsprofil där kunderna hittar användbar information som adress, företagsbeskrivning, e-postadress och webbsida.

Etiketter

Det finns möjlighet att organisera dina kontakter eller chattar så du enkelt kan administrera och hitta dom.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du spara och återanvända meddelanden som du skickar ofta, så att du enkelt och snabbt kan besvara vanliga frågor.

Automatiska meddelanden

Skapa tex frånvaromeddelanden som används när du inte är tillgänglig, så att kunderna vet när de kan förvänta sig att få svar. Du kan även skapa ett välkomstmeddelande som presenterar företaget för kunderna.

Länk till hur man kommer igång

WhatsApp Business API

Gör det möjligt att kommunicera med fler användare. Men för att komma igång med detta krävs det något mer. För närvarande måste man använda sig av en officiell Facebook partner som tar hand om administrationen av detta.

API:et är fortfarande i en utvecklingsfas och marknadsförare undersöker vilka möjligheter som finns. För närvarande ligger fokus på att leverera användarinitierade supportmeddelanden och affärsrelaterade transaktionsmeddelanden som är fria från reklaminnehåll.

Med hjälp av WhatsApp Business kan ditt företag skicka meddelanden till personer som:
• Har gått med på att ta emot meddelanden från ditt företagskonto genom att antingen kryssa i en ruta för att ge samtycke eller ange deras telefonnummer.
• Har tidigare skickat ett meddelande till ditt företagskonto.

Men mycket av marknadsföringsmöjligheterna bygger på följande tre områden:

Försäljning
Öka din försäljning genom att bygga shoppingupplevelser i WhatsApp konversationer. Här finns fördelar genom att vara personlig och bygga relationer till grupper som är nya inom e-handel med enkla och bekväma köpupplevelser.

Notiser
Skicka relevanta meddelande och erbjudanden till kunder som har valt att få det. Man kan även öka engagemanget och medvetenheten med produktrekommendationer och eventuella uppdateringar.

Kundservice
Med funktionen kundsupport erbjuder Whats App möjligheten att kommunicera med kunderna genom automatisering samt även möjlighet till att sänka servicekostnaderna.

https://www.whatsapp.com/business/api

Källa och bilder:
https://developers.facebook.com/products/whatsapp
Här finns även bilder

4 Varför ska man som företagare använda WhatsApp som marknadsföringskanal

WhatsApp är en dom dom mest populära meddelande och kommunikationsplattformarna i världen. Vilket möjliggör att man får träffa kunder på deras villkor. 80% av alla som använder någon meddelandetjänst tycker att meddelanden är ett snabbt och enkelt sätt att kommunicera med företag. Det skapar nära kontakter. Många föredrar att kunna kunna kommunicera med företag på samma sätt som man kommunicerar med vänner och familj genom meddelanden.

Fördelar
• Djupa relationer med kunder
• Högre konverteringsfrekvens
• Bättre försäljning
• Lägre kostnad för marknadsföring

5 Vad krävs för att annonsera på WhatsApp

Det finns två saker du behöver göra innan du kan börja visa Klicka till WhatsApp annonser och starta konversationer med människor:

• Skapa ett företagskonto genom att ladda ner WhatsApp Business-appen eller integrera med WhatsApp Business API .
• Anslut ditt WhatsApp-konto till din Facebook-sida och gör dig själv till administratör för din sida.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.