Varför du borde annonsera på Snapchat
När du hör appen Snapchat tänker nog många att det är ett app för barn där man skickar meningslösa bilder. Det hade varit en ganska bra beskrivning för några år sedan, under de senaste åren har äldre människor hittat till appen och nu har många kapitalstarka personer appen i sin telefon. Många tänker nog att det endast går att annonsera på Snapchat till kunden via B2C. Det är inte hela sanningen, i denna guiden beskriver varför du bör använda Snapchat när du marknadsför mot företag.
Innehållsförteckning
Varför ska du använda B2B-annonsering på Snapchat?
När ny teknik och appar slår igenom bemöts det ofta av många negativa röster. Folk gillar det dom redan har och är inte öppen för en förändring till en början. Ett bra exempel på detta är Facebook, det startade som en app där det var en yngre målgrupp som dominerade. Många av deras föräldrar var väldigt negativa till Facebook och ville inte starta ett konto. Inte många år senare kom den äldre målgruppen även till appen och är nu de mest aktiva personerna på appen. Den yngre generationen har gått över till Instagram och nu kan vi även se att den äldre målgruppen följer efter.
I detta skede befinner sig nu Snapchat, det är väldigt populärt bland yngre personer att använda Snapchat. De äldre har varit mer negativa till Snapchat fram tills idag, nu ser vi dock hur den äldre målgruppen har börjat använda Snapchat mer och mer och allt talar för att det kommer att fortsätta.
Snapchat-användare är väldigt engagerade på plattformen och nu håller nu på att närma sig 200 miljoner dagliga användare. Snapchat är i en fas där den börjar bli mainstream bland hela befolkningen och det är ett perfekt tillfälle att börja annonsera på Snapchat innan konkurrenterna hittar detta sätt att marknadsföra sig på
När ska du annonsera på Snapchat?
Snapchat öppnar upp för nya metoder av annonsering. Ett exempel är företaget Cisco som hade en kampanj på Snapchat där en av deras anställda fick ta över företagets snapchat under en dag och fick visa hur en arbetsdag är när man arbetar på Cisco. Du kan även använda detta sättet genom influencer marketing, ödär du samarbetar med en influencer inom ditt område och ger influencern tillgång till ditt företags snapchat under en dag.
Det finns också exempel på annorlunda annonsering inom B2B på Snapchat, en metod som nyligen börjar dyka upp är att man får se “behind the scenes”. Detta är ett sätt att få upp intresset för företaget när man får se hur företaget utvecklar sig som blivit väldigt populärt.
Snapchat passar utmärkt för lokal annonsering
En av svårigheterna med att engagera målgrupper på sociala medier är att begränsa räckvidden till personer i rätt region. En av de stora fördelarna med Snapchat är att det finns en mängd olika sätt att rikta sig till lokala befolkningsgrupper
Om du skapar anpassade geofilter för en specifikt geografiskt område kan personer som använder den sociala plattformen inom din angivna plats (se och använda dina filter i sina egna inlägg. Du kan också få lokal exponering via funktionen ”our story” – en offentlig sammanställning av innehåll från användare i hela samhället. Dessa berättelser är ofta tematiserade eller kategoriserade, vilket ger ditt företag en chans att visa sitt stöd för en lokal händelse eller dela med sig av sitt perspektiv på ett aktuellt ämne. Dina Snapchat-följare och andra användare kan också hitta ditt platsbaserade innehåll på Snap-kartan.
Snapchat B2B är oupptäckt
Det kan vara en utmaning för företag att ta sig igenom allt brus i de sociala medierna när de möter stor konkurrens. På andra plattformar som Facebook och Instagram kan dina största konkurrenter ha etablerade konton och större följarskaror. Men är de lika framgångsrika på Snapchat? Finns de ens där?
Många tänker endast på B2C annonsering när man ska kolla på Snapchat som ett verktyg för sitt företags marknadsföring. Det är en väldigt bra idé att börja annonsera innan andra upptäcker detta och konkurrensen ökar.