Skapa Instagram bildannonser med Instagram logo

Skapa Instagram Ads Bildannonser 2022

Är du sugen på att skapa Instagram Bildannonser, men känner dig osäker?
Hur fungerar det, och hur gör man? Är det svårt? 

Nejdå, det är inte svårt att skapa bra och effektiva Instagram bildannonser. Du är nybörjare och har aldrig gjort det förr, men vill testa det för första gången? Ingen fara, vi hjälper dig!

Vi kommer att förklara hur du snabbt och enkelt kommer igång. Du kommer att lära dig allt om att annonsera på Instagram med bildannonser, både för B2B och B2C. Dessutom med tydliga instruktioner, steg-för-steg.

Här nedan följer den kanske bästa guiden till Instagram Ads Bildannonsering år 2022 🙂

Översikt

Vilka olika Instagram annonsformat finns?

Innan vi dyker ner i just Instagram Ads bildannonsering, så förklarar vi kort vilka olika Instagram annonsformat som finns, och vad som utmärker dessa. 

Skapa Instagram bildannonser

Instagram Bildannonser

Bildannonser lämpar sig bäst för kampanjer med ett tydligt budskap som kan förmedlas visuellt. Bilden kan skapas med hjälp av högkvalitativa fotografier eller illustrationer.

Det är också möjligt att lägga till text till bilderna. Instagram rekommenderar dock att man begränsar överlagrad text så mycket som möjligt för att uppnå bästa resultat. 

Inom kategorin Bildannonser hittar vi följande underkategorier:

  1. Collection ads (kollektion med bilder och video).
  2. Instagram Stories (berättande annonser).
  3. Bildannonser i Explore (Instagram Utforska).
  4. Instagram Shopping ads (bilder med produkttaggar).

Instagram Videoannonser

Liksom bildannonser ger videoannonser på Instagram möjlighet att uppmärksamma användarna på företag, deras varumärke, produkter och tjänster.
Videoannonser kan vara upp till 60 minuter långa, men kortare videor är vanligtvis mer effektiva.

Instagram Karusellannonser

Karusellannonser innehåller en serie med bilder eller videor som användarna kan svepa igenom. De kan visas både i flöde och i Instagram Stories, med en call-to-action-knapp eller en länk som leder användarna direkt till önskad webbsida.

Instagram Stories

Stories-annonser är bild- eller videoannonser i helskärm som visas mellan användarnas Stories.

Instagram Reels

Reels-annonser har liknande specifikationer som Stories-annonser (vertikala videor i fullskärmsformat), och kan vara upp till 30 sekunder långa. De bör innehålla ljud eller musik för att smälta in i det organiska flödet.

Instagram shopping annonser

Shopping-annonser leder användarna direkt till en produktsida i Instagram-appen. Användarna kan sedan genomföra köpet via din mobila webbplats.

Vad är Instagram Bildannonser?

Meta for Business (före detta facebook) erbjuder bland annat en tjänst som kallas för Instagram Bildannonser (Instagram Image Ads). Dessa bildannonser gör det möjligt för företag att använda bilder för att marknadsföra sitt varumärke, sina produkter och tjänster. Instagram-bildannonser är betalda inlägg som visas för Instagramanvändare. De ser ut som vanliga inlägg, men innehåller alltid en ”sponsrad” märkning för att visa att det är en annons. De har också ofta fler funktioner än ett normalt inlägg, till exempel kan man använda sig av länkar, CTA-knappar och så kallade produktkataloger.

Vad kostar en Instagram Bildannons?

Skapa Instagram bildannonser - vad kostar det

Kostnaden för Instagram-annonser beror på en mängd olika faktorer – det finns inget genomsnittligt pris eller riktmärke. Till exempel, så är stiger kostnaderna i takt med hur hög konkurrensen är. Här spelar även tiden på året in, då kostnaderna vanligtvis ökar vid vissa shopping-högtider, som till exempel Black Friday och julhandeln under fjärde kvartalet.

Det bästa sättet att få en uppfattning om hur stort budget du bör räkna med, är att skapa ett utkast till kampanjen i Ads Manager och leta efter modulerna Audience Definition (målgruppsdefinition) och Estimated Daily Results (beräknat dagligt resultat), som talar om för dig huruvida dina budgetinställningar kommer att vara tillräckliga för att nå den önskade målgruppen inom den önskade tidsperioden. Observera att det inte finns någon ”best praxis” för hur mycket du ska spendera. Du kan börja med att lägga ner bara några kronor per dag och sedan öka allt eftersom du utvärderar annonsen.

För att kontrollera kostnaderna för dina Instagram-annonser kan du ställa in antingen dagliga budgetar eller livstidsgränser för utgifterna.

Kampanjmål - Välj ditt mål med annonsen

Med din marknadsföringsstrategi för sociala medier i åtanke kan du identifiera målet med din Instagram-annonseringskampanj. 

Vad vill du uppnå?

  • Vill du driva trafik till din webbplats?
  • Få videovisningar för en ny produkt?
  • Öka varumärkeskännedomen för ett nytt företag?
  • Generera e-handelsköp, appinstallationer eller e-postregistreringar?
Här ser du vilka olika kampanjmål du kan välja i annonshanteraren:

Skapa Instagram bildannonser kampanjmål

Varje mål tillhör en av kategorierna awareness, consideration eller conversion – så du väljer ditt mål beroende på var i köpprocessen du vill nå ut till dina kunder.

Awareness:

  • Brand Awareness – Varumärkeskännedom: Öka medvetenheten om ditt företag eller dina produkter bland användare som ännu inte har hört talas om dig. Visa dina annonser för personer som sannolikt kommer att komma ihåg dem.
  • Reach – Visningar: Visa din annons för så många som möjligt inom din målgrupp. 

Consideration:

  • Traffic – Trafik: Få trafik till din webbplats, app eller ett evenemang på Facebook, eller låt dem klicka på för att ringa dig.
  • Engagement – Engagemang: Öka antalet kommentarer, likes, delningar eller andra reaktioner på din annons.
  • App Installs – Installation av appar: Visa din annons för de personer som sannolikt kommer att ladda ner och använda din app.
  • Video Views – Videovisningar: Få fler videovisningar från användare.
  • Lead Generation – Leadsgenerering: Samla in personlig information från intresserade användare (t.ex. e-postregistreringar). 
  • Messages – Meddelanden: Få användarna att skicka ett meddelande till ditt varumärkeskonto via Messenger, WhatsApp och Instagram Direct.

Conversion:

  • Conversions – Konverteringar: Generera försäljning eller andra konverteringar på din webbplats eller i appen. 
  • Catalogue Sales – Katalogförsäljning: Visa annonser med mål att öka försäljning från din produktkatalog i onlinebutiken.
  • Store Traffic – Butikstrafik: Leda användarna till din fysiska butik när de befinner sig i närheten av den.
 

Välj din målgrupp

målgrupp

Beroende på vem du vill nå med dina Instagram-annonser kan vissa annonstyper lämpa sig bättre än andra.

Därför bör du utgå från din målgrupps vanor och beteenden. Gillar de att titta på många videor? Är de ivriga shoppare på nätet? Tillbringar de mer tid med att titta på Stories och Reels i stället för att scrolla genom sitt flöde?

Välj annonstyper med mål och call-to-actions som matchar din målgrupps naturliga preferenser.

Skapa Instagram Bildannonser i flöde eller inlägg?

Det finns två olika sätt att skapa Instagram-annonskampanjer: 

  1. att marknadsföra ett befintligt inlägg, eller
  2. hantering via Ads Manager (Annonshanteraren). 

Att använda sig utav ett befintligt inlägg tar bara några få klicks och kan göras direkt inifrån Instagram-appen, men saknar de anpassningsalternativ som Ads Manager tillhandahåller.

För att förtydliga, så förklarar jag nu steg-för-steg hur du går tillväga för respektive alternativ:

1) Skapa instagram bildannonser genom att marknadsföra ett befintligt inlägg i appen

Det enklaste sättet att börja annonsera på Instagram är att marknadsföra ett av dina befintliga Instagram-inlägg. 

Om du har ett inlägg som presterar bra när det gäller engagemang, är marknadsföringen av det i appen en snabb och enkel metod för att skala upp inläggets framgång – och visa det för nya personer som ännu inte följer dig.

Du behöver ett företags- eller skaparkonto på Instagram för att kunna göra detta. Du behöver också ha en Facebook Business-sida kopplad till ditt Instagram-konto (detta görs i Meta Business Manager). För att marknadsföra ett befintligt inlägg, tryck på ”Marknadsför”-knappen som visas under alla inlägg på din företagsprofil och fyll i en målgrupp baserat på kön, plats, ålder och intressen.

Slutligen trycker du på Skapa kampanj.

Det var allt! Din annons kommer sedan att granskas av Facebook. När den väl är godkänt och igång så ska du se till att övervaka resultaten av din annons under fliken ”Kampanjer” på din Instagram-profil.

2) Skapa Instagram bildannonser med Facebook Ads Manager

För att få ut det mesta av Instagrams många möjligheter att rikta annonser, skapa och rapportera kan du använda Facebook Ads Manager (som numera tillhör Meta for Business) för att skapa annonskampanjer.

Det kräver lite mer arbete, men du har också betydligt fler möjligheter. Därför kommer här nedan vår guide i 5 enkla steg att leda dig genom processen.

Steg 1: Välj ditt mål 

Gå till Ads Manager och klicka sedan på +Skapa. 

Börja med att välja kampanjmål från listan. (se ovan)

Efteråt, när du har valt ditt mål, bör du namnge din kampanj. Tips: Ge den ett specifikt namn baserat på kampanjmålet så att du lättare kan hålla reda på dina olika kampanjer.

Slutligen har du möjlighet att aktivera optimering av kampanjbudgeten. Med det här alternativet kan Metas algoritm avgöra hur du ska använda din budget på olika annonsuppsättningar. 

Steg 2: Välj din budget och ditt schema

I det här steget väljer du hur mycket du vill spendera och hur länge din kampanj ska pågå.

När det gäller din budget har du två alternativ:

  • Daglig budget: Det rekommenderas för annonser som alltid är påslagna.
  • Livstidsbudget: Ange en maximal summa för hela kampanjen. Detta alternativ lämpar sig för annonser med ett tydligt slutdatum.

Under Annonsplanering kan du välja att köra annonser kontinuerligt (vanligast) eller bara vid vissa tider på dagen (om du till exempel är ett matleveransföretag och bara vill köra annonser på kvällen när det är mest troligt att din målgrupp gör leveransbeställningar).

När du justerar dessa alternativ, så ser du i den högra kolumnen en uppskattad förväntad räckvidd för din valda budget. Försök att välja inställningar så att din annonsuppsättning hamnar i mitten av det gröna intervallet.

Steg 3: Identifiera din målgrupp

Nästa steg är att definiera din målgrupp. I det här steget kan du antingen skapa en ny målgrupp eller använda en redan befintlig målgrupp.

När det redan finns sparade, befintliga målgrupper, så är dessa mycket användbara. Det är guld värt om du har egna anpassade målgruppsdata (t.ex. tidigare webbplatsbesökare) eller tidigare målgrupper från tidigare kampanjer som fungerat bra. Om så inte är fallet kan du skapa en ny målgrupp utifrån demografiska uppgifter, intressen och beteenden.

Steg 4: Välj dina annonsplaceringar

I avsnittet Placeringar kan du bestämma var dina annonser ska visas.

Även här finns det två alternativ:

  • Automatiska placeringar: Visa annonserna för din målgrupp där de sannolikt ger bäst resultat.
  • Manuella placeringar: Du kan välja exakt var din annons ska visas (och inte visas). Om du vill begränsa dina annonser till att endast visas på Instagram (inte Facebook) kan du välja detta med manuella placeringar.

När du förhandsgranskar placeringar så visar Annonshanteraren de tekniska kraven för varje placering. 

Steg 5: Skapa dina annonser

Nu är det dags att skapa själva annonsen. Börja med att välja din Facebook-sida och motsvarande Instagram-konto. Därefter kan du välja det annonsformat du föredrar.

Fortsätt sedan med att fylla i resten av uppgifterna:

  1. Välj dina bilder eller videor (om du inte använder ett befintligt inlägg)
  2. Lägg in din annonstext
  3. Välj ett betalningsalternativ
  4. Granska din annons
  5. Klicka på Bekräfta

I det här steget väljer du också call-to-action-knappen (CTA) och anger den webbsidan till vilken du vill skicka personerna som klickar på din annons.

Om du sedan vill spåra konverteringar från din annons är det viktigt att du väljer Facebook Pixel i avsnittet Spårning. När Facebook-pixeln är ansluten till din webbplats eller app kan du med hjälp av den senare analysera och få insikter om hur din målgrupp interagerar med ditt företag efter att ha klickat på din annons.

Det var det hela – nu är du igång!

Ett stort GRATTIS och lycka till med dina annonser!

tummen upp

Sådärja, jag hoppas att du tycker att den här guiden var hjälpsam.

Och förresten, ifall du är sugen på att lära dig mer inom ämnet bildannonsering, så kan jag tipsa dig om att kolla in vära andra guider: Bildannonsering Facebook Ads B2B, till exempel, som också är rykande färsk. Alternativt, om du vill jobba mer med Youtube, så kanske Bildannonser Youtube B2B är rätt guide för dig?

Avslutningsvis, så kan jag varmt rekommendera att hålla ett öga på den här webbplatsen. Inte minst, då den fortlöpande uppdateras med aktuella och relevanta artiklar kring allt som rör digital marknadsföring. 


Innan du lämnar, får jag be om en tjänst?

5/5

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.