För att få ut det mesta av Instagrams många möjligheter att rikta annonser, skapa och rapportera kan du använda Facebook Ads Manager (som numera tillhör Meta for Business) för att skapa annonskampanjer.
Det kräver lite mer arbete, men du har också betydligt fler möjligheter. Därför kommer här nedan vår guide i 5 enkla steg att leda dig genom processen.
Steg 1: Välj ditt mål
Gå till Ads Manager och klicka sedan på +Skapa.
Börja med att välja kampanjmål från listan. (se ovan)
Efteråt, när du har valt ditt mål, bör du namnge din kampanj. Tips: Ge den ett specifikt namn baserat på kampanjmålet så att du lättare kan hålla reda på dina olika kampanjer.
Slutligen har du möjlighet att aktivera optimering av kampanjbudgeten. Med det här alternativet kan Metas algoritm avgöra hur du ska använda din budget på olika annonsuppsättningar.
Steg 2: Välj din budget och ditt schema
I det här steget väljer du hur mycket du vill spendera och hur länge din kampanj ska pågå.
När det gäller din budget har du två alternativ:
- Daglig budget: Det rekommenderas för annonser som alltid är påslagna.
- Livstidsbudget: Ange en maximal summa för hela kampanjen. Detta alternativ lämpar sig för annonser med ett tydligt slutdatum.
Under Annonsplanering kan du välja att köra annonser kontinuerligt (vanligast) eller bara vid vissa tider på dagen (om du till exempel är ett matleveransföretag och bara vill köra annonser på kvällen när det är mest troligt att din målgrupp gör leveransbeställningar).
När du justerar dessa alternativ, så ser du i den högra kolumnen en uppskattad förväntad räckvidd för din valda budget. Försök att välja inställningar så att din annonsuppsättning hamnar i mitten av det gröna intervallet.
Steg 3: Identifiera din målgrupp
Nästa steg är att definiera din målgrupp. I det här steget kan du antingen skapa en ny målgrupp eller använda en redan befintlig målgrupp.
När det redan finns sparade, befintliga målgrupper, så är dessa mycket användbara. Det är guld värt om du har egna anpassade målgruppsdata (t.ex. tidigare webbplatsbesökare) eller tidigare målgrupper från tidigare kampanjer som fungerat bra. Om så inte är fallet kan du skapa en ny målgrupp utifrån demografiska uppgifter, intressen och beteenden.
Steg 4: Välj dina annonsplaceringar
I avsnittet Placeringar kan du bestämma var dina annonser ska visas.
Även här finns det två alternativ:
- Automatiska placeringar: Visa annonserna för din målgrupp där de sannolikt ger bäst resultat.
- Manuella placeringar: Du kan välja exakt var din annons ska visas (och inte visas). Om du vill begränsa dina annonser till att endast visas på Instagram (inte Facebook) kan du välja detta med manuella placeringar.
När du förhandsgranskar placeringar så visar Annonshanteraren de tekniska kraven för varje placering.
Steg 5: Skapa dina annonser
Nu är det dags att skapa själva annonsen. Börja med att välja din Facebook-sida och motsvarande Instagram-konto. Därefter kan du välja det annonsformat du föredrar.
Fortsätt sedan med att fylla i resten av uppgifterna:
- Välj dina bilder eller videor (om du inte använder ett befintligt inlägg)
- Lägg in din annonstext
- Välj ett betalningsalternativ
- Granska din annons
- Klicka på Bekräfta
I det här steget väljer du också call-to-action-knappen (CTA) och anger den webbsidan till vilken du vill skicka personerna som klickar på din annons.
Om du sedan vill spåra konverteringar från din annons är det viktigt att du väljer Facebook Pixel i avsnittet Spårning. När Facebook-pixeln är ansluten till din webbplats eller app kan du med hjälp av den senare analysera och få insikter om hur din målgrupp interagerar med ditt företag efter att ha klickat på din annons.