SEARCH ADS PÅ GOOGLE - EN NYBÖRJARGUIDE

Till en början om man minns tillbaka ungefär 30år så sades det att ”internet är en fluga” och få trodde internet skulle vara den självklarhet i allas vardag som det är idag.
Dessutom så använder hela 97% av världens internetanvändare sig utav sökmotorer för att söka efter information, produkter och tjänster.
Google Search Ads är således idag ett av de vanligaste sätten att marknadsföra sitt företag på, men många tycker det är svårt att komma igång.
Nedan ger jag dig en nybörjarguide i hur du skapar Search Ads på Google för att hjälpa dig och ditt företag att komma igång med att annonsera digitalt.
Driver du ett företag idag så är i synnerhet en god synlighet i det digitala landskapet vitalt för att stärka ditt företags kännedom och försäljning. 

GENVÄGAR

GOOGLE MY BUSINESS

Google är världens största sökmotor och det är här dina search ads visas.
När du söker efter ett företag, tjänst eller produkt så visar Google därefter utifrån en mängd algoritmer de företag som är mest relevanta för just dig. Här spelar bland annat allt ifrån geografisk relevans, tidigare sökningar men också sökord roll. 

Sannolikt känner du även igen vyn i bilden till höger och det är såhär det ser ut i sökresultatet när du sökt på ett specifikt företag. Kunden når direkt värdefull information så som öppettider, kontaktuppgifter, bilder, recensioner och länk till hemsidan. Informationen som syns här administreras av ditt företag via Google My Business som kort och gott är ert företags profilkonto hos Google. 

Därav är det mycket viktigt att ert företag aktivt håller sin företagsprofil uppdaterad så kunden alltid får uppdaterad och rätt information. I gengäld för en aktivt uppdaterad företagsprofil så belönar Google er genom att ranka er högre upp i sökresultaten när kunder söker efter just de produkter och tjänster ni erbjuder. Kom ihåg att kunden är otålig och vill finna svar snabbt på sina sökningar. Att då komma högt i sökresultaten kan vara vitalt för att få kunden att välja just er och en ytterligare fördel är att det är helt kostnadsfritt. 
Kolla in hur det ser ut på ditt Google My Businesskonto här.

vad-är-google-my-business
google my business överblicksbild

GOOGLE ADS

Google Ads är en flexibel plattform för annonsering online som ger dig många möjligheter i din marknadsföring. Via ett Google Ads konto marknadsför du företaget genom allt ifrån Google search, Youtubevideos till ett bildannonsering på flertal webbplatser. Varje annons du skapar så väljer du unika parametrar så som målgruppssegmenteringar, målsättningar samt sätter budget. Du äger även full kontroll över att din marknadsföring aldrig kommer kosta dig mer pengar än nödvändigt eftersom du när du vill kan både påbörja och avsluta din annons.  Det gör din annonsering mycket kostnadseffektiv.

När kunden söker efter den produkt/tjänst som ditt företag erbjuder så kommer Google säkra att just din annons visas för den kund som sannolikt är redo att agera på ditt uppsatta mål. Oavsett om målet för din kampanj är att få fler köp online, fler telefonsamtal eller fler fysiska besök till din verksamhet så känner Google din potentiella kund utifrån en mängd insamlad data om kunden. Till skillnad mot traditionell mediaannonsering blir marknadsföringen därmed väldigt pricksäker. 

Google-Ads-logo

GOOGLE ADS OLIKA ANNONSERINGSMÖJLIGHETER

SEARCH ADS

DISPLAY ADS

VIDEO ADS

När du gör en sökning på Google så möter du alltid textannonser överst i ditt sökresultat och det är detta som är search ads. Du ser alltid en annonsmarkering framför sajtens länk, en genomtänkt rubrik och även en metabeskrivning för att snabbt väcka kundens intresse.

Jag har skrivit en guide för hur du skapar search ads på Google som
du hittar här.

Detta är bildannonser som syns på olika webbplatser och applikationer din potentiella kund använder. 

Som tidigare nämnt så är det inte en slump vad som visas för just dig när du exempelvis besöker Aftonbladet. De annonser visas baserat på en mängd algoritmer och antas därmed vara relevant för just dig. 

Min kurskamrat har skrivit en guide om displayannonsering som
du kan läsa här.

Google Video Ads är korta videoklipp på 6-15 sekunder som visas på olika videoklippsnätverk, men främst är det på Youtube du ser dessa. I likhet med display ads så är det inte en slump vilka klipp som visas för användaren utan det är algoritmerna som visar det som anses relevant för just den tittaren. 

 

visar-layouten-på-search-ads-på-google
Display ads via google, exempelbild
bild-på-video-ad-youtube

SEARCH ADS PÅ GOOGLE - STRUKTUREN

Innan du skriver din första annons är det viktigt att förstå de olika beståndsdelarna och dess syfte

H1

Rubrik 1, max 30 versaler
Detta är det första kunden ser i annonsen. Det bör innehålla dina sökord likväl var tydlig med vad kunden
kan göra hos företaget.
Till exempel ”Köp taklampor här”.

H2

Rubrik 2, max 30 versaler
Därefter ser kunden din andra rubrik, direkt efter H1 rubriken. Du fortsätter här med ditt budskap.
Till exempel ”Störst utbud i Uddevalla”

H3

Rubrik 3, max 30 versaler
Detta är den tredje delen i rubriken. Skriv gärna en uppmaning. Till exempel ”kontakta oss” eller ”besök uddevallalampor.se”

VISNINGSADRESS

Här visas länken till er hemsida

METATEXT 1

Max 90 versaler
En kort beskrivning om er produkt/tjänst. Här ska textens innehåll gå hand i hand med
annonsenssyfte för att nå ert uppsatta mål med annonsen. 
Till exempel om ert mål är att kunder ska leda till köp på er hemsida, nämn just er konkurrensfördel,
något som får er att sticka ut mot konkurrenterna.
Kanske står det något i stil med: 
”Hos oss hittar du allt du behöver för belysningen i ditt hem.Fri frakt och leverans inom 2 dagar”

METATEXT 2

Max 90 versaler
Detta är frivilligt. Men önskar du så lägg till ytterligare information här till din potentiella kund. 

TILLÄGG FÖR SEARCH ADS

I din annons kan du göra flera tillägg. Du ser dessa längst ned i annonsen och det kan vara adressen till er butik, direktlänkar till vissa platser på din hemsida, kontaktuppgifter med mera.
Jag rekommenderar att använda tilläggen då det förenklar för din kund när de söker information. 

Search Ads på Google. här visas strukturen och beståndsdelarna

SKAPA DINA SEARCH ADS - STEG FÖR STEG

SKAPA SEARCH ADS

I Google My Business, tryck på knappen ”Skapa en annons” i menyn till vänster.

VÄLJ DITT KAMPANJMÅL

Först ska du välja ett kampanjmål för din annons från listan i enlighet med vad du önskar uppnå med din annons.

Search Ads på Google steg ett när man skapar en annons och väljer syfte

SKRIV DINA SEARCH ADS

Därefter skapar du din annons innehåll, glöm dock inte att få med dina sökordsfraser i din metatext.

Search Ads på Google steg två där du skriver annonsens rubriker och beskrivningar

SÖKORDSFRASER

För att just din annons ska synas för rätt kund är det viktigt att jobba med sökordsfraser. Du bör således arbeta med sökordsplaneraren i Google Ads som är ett fantastiskt verktyg för att hjälpa dig att analysera dina sökord. Du kan se hur många som sökt på dem, hur stor konkurrensen är och därmed även priset du kan få betala för dina sökord baserat på konkurrensen. Hög konkurrens ger dyrare pris för att få just din annons prioriterad före konkurrenterna. Låg konkurrens blir däremot billigare. Dock är priset en av flera pusselbitar då Google i sin tur jobbar med Ad rank. Till sist är det din Ad rank som i slutändan avgör priset för hela annonsen.

AD RANK OCH QUALITY SCORE

Google säkerställer att den annons som konsumenten ser är den annons som förtjänar det mest gentemot sina konkurrenter. Detta avgör Google genom att de skapar en värdering av dina budgivningsstrategi i sökorden, ditt Quality score samt dina tillägg. 
Quality score är en skala mellan 1-10 i vilken Google värderar din annons relevans, förväntat antal klick (CTR), din landningssidas användarvänlighet. Därav är det ditt Ad Rank som avgör vem Google visar först i sökresultatet.
Förklarar jag det enkelt så värderar med andra ord Google kvalité i sin helhet över bäst betalande annonsör.

Search Ads på Google steg tre där du väljer dina sökordsteman

RÄTT GEOGRAFISK PLACERING

Därefter väljer du det geografiska området som är relevant för just din annons. Har du en butik på en specifik ort så kommer ju inte annonsen vara lika relevant för den som bor i en helt annan del av landet jämfört med den som bor nära. Fördelen är även att du kan känna dig trygg i att dina annonser endast kommer visas för kunder inom ditt upptagningsområde. 

Search Ads på Google steg fyra där du väljer geografisk placering av din annons

BUDGET SEARCH ADS

Sist men inte minst får du välja din budget. Det är viktigt att komma ihåg att man endast betalar när någon klickar på din annons, det vill säga inte när annonsen bara visas utan att generera klick. Fördelen är att varje krona spenderad är på en potentiell kund jämfört mot traditionell marknadsföring i exempelvis TV där annonsen är dyr och riktas brett utan kontroll på om det når målgruppen. 
Priset som föreslås är baserat på dina sökord och dess konkurrens på den geografiska plats du vill att annonsen ska visas. Som man ser på bilden så får man tre kostnadsförslag vad min annons max kommer kosta per dag. Betalar jag lite mer, så kan jag förvänta mig att också få betydligt fler klick på min annons genom att Google kommer prioritera annonsen högre. Men som tidigare nämnt kommer även Ad Rank påverka utfallet, dock kan priset aldrig överstiga vad som visas i förslagen. Givetvis kan man även sätta sin egna budget samt justera över tid när man ser hur annonsen presterar.

Search Ads på Google om hur du sätter budget samt relevansen för priset när du annonserar

GOOGLE ANALYTICS

Slutligen när du skapat din annons är det ju såklart viktigt för dig att kunna följa upp annonsen. Allt ifrån hur den presterar till att ha koll på kostnaden. 
Detta görs i Googles verktyg Google Analytics och vill du lära dig mer om detta så rekommenderar jag att slutligen läsa denna guide för att få en djupare inblick. 

5 TIPS - SÅ LYCKAS DU MED DINA SEARCH ADS!

  • Lägg tiden på att hitta bra sökordsfraser då det kommer vara avgörande för en lyckad annonsering
  • Skriv din sökordsfras i rubriken på annonsen därav att det kommer höja din quality score och därmed även din ad rank.  
  • Visa tydligt i din visningsadress var kunden hamnar när de trycker på länken. Exempelvis ”www.uddevallalampor.se/taklampor” 
  • Lyft fram dina konkurrensfördelar som din produkt/ditt företag har i metabeskrivning 1. Till exempel ”vi erbjuder fri frakt”.
  • Sist men inte minst, använd tilläggen. Det gör din annons mer tilltalande och kunden får mer information direkt vilket ökar din chans till konvertering.

Stort TACK för att du läst min guide!
Hoppas att den hjälper dig ta steget ut i Googles annonseringsvärld och därefter nå nya framgångar med just ditt företag!
Gillar du min guide får du gärna trycka på knappen nedan.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.