Rätt Ord för Sök Optimering
Rätt Ord för Sök Optimering på Google tips för nybörjare
Rätt ord för sök optimering på Google är en enkel guide som ger dig som nybörjare vägledning till att nå toppen på Googles sökmotorer. Genom att skapa de rätta sökorden ökar trafik till din sajt på Google. Genom dina ordval och typ av formuleringar styr Google, som är den dominerande sökmotorn, dina besökare till just din sajt.
Hur skapas rätta ord för sökordsoptimering? Kort inledning.
Googles sökmotor hämtar sökresultat på ett automatiserat och metodiskt sätt på webben. Sökmotorn går igenom vad webbsidor handlar om och indexerar dem genom titlar, rubriker och fält. Den vinnande sidan är den som skapat de rätta mest träffsäkra orden, formuleringarna och bästa sidinnehållet.
Det är på språkhanteringen du bör lägga energi och utforma en vinnande strategi, genom att hitta de rätta orden och formuleringar som leder dig till fantastiska SEO – mål.
Kom ihåg att det alltid är besökarens agerande som är ditt främsta mål – och inte Googles sökmotor, och tänk också på att din besökare kan vara en bot.
Eftersom även valet av långa eller korta sökord påverkar hur du syns gentemot din målgrupp så är det bra att förstå hur korta och långa sökords fraser påverkar sökningen. Mer om detta finns på länken nedan:
Få orden rätt genom Long tail eller Short tail för bästa SEO, sök-optimering, på Go
Sök-optimering genom att hitta rätt sök-ord för din målgrupp på Google – Det första och viktigaste är att hitta och definiera din målgrupp.
- Vem vill du integrera med?
- Vilken tonalitet ska du använda i din kommunikation?
- Vad är relevant och viktigt för målgruppen?
Inledning
Varför sök-optimering?
Målgruppen leder dig till rätt ordval
Besökarens aspekt
Long tail eller Short tail?
Rubriksättning en viktig faktor inom SEO
Hitta sökord
Brödtext
Meta description
Ankarlänkar och språk
Tips på användbara länka
För att hitta rätt ord för sökoptimering på Google behöver du fundera på några frågor. Vem är din besökare? Vad vill besökaren ha ut av sitt besök på din sida? Vad kan du leverera? Hur berättar du det?
Målgruppen leder dig till val av rätt ord för sök-optimering på Google
För att hitta rätt ord för sök-optimering på Google är det många olika aspekter att ta hänsyn till när du vill optimera språket för hög sökbarhet för olika kanaler.
Till att börja med fundera på vilka ord och fraser din besökare förmodligen skulle kunna använda i sin sökning för att hitta till din sida? Kort sagt vilken ”Search query” i sökfältet skulle din besökare välja?
Det är också värdefullt att sätta ord på just företagets unika ”selling points”, det vill säga vad som är unikt just för er.
Med din sidas syften som utgångspunkt finns det flera aspekter att tänka på; vad vill du att sidan ska ge besökaren? Vad har din verksamhet och din webbsida för syften och vad är unikt för er? Är det en enda sak eller en kombination av innehåll i verksamhetens utbud? Utifrån det vad vill ni att besökaren ska göra på er sida?
Besökarens aspekt om att hitta rätt ord för sök-optimering på Google
Besökarens intresse för att besöka din webbsida kan delas in i fyra typer utifrån målsättningen med besöket:
- Informational = man söker information om något.
- Commercial investigational = man vill undersöka och jämföra saker.
- Navigational = man gå vidare till en annan sajt.
- Transactional = man genomför ett köp, eller en bokning.
Long tail vs Short tail, det vill säga , ska du synas på ett ord eller flera ord tillsammans? Vad blir det mest rätta valet för er, ett ord eller en fras med flera ord? Även här är det av betydelse att du förstår din målgrupp.
När du använder Long tail leder du besökaren mer direkt mot din sait, däremot är det en mindre andel än om sökordet vore kort och enkelt, dessa träffar en vidare målgrupp men som inte är specificerad vad den söker.
Vill du veta mer? Läs mer om att hitta de rätta sökorden: https://backlinko.com/hub/seo/long-tail-keywords,
Rubriksättning med rätt sökord på Google är en viktig faktor inom SEO
Rubriksättningen är en viktig faktor för att uppnå hög sökrankning på Google. Regeln rätt ord för sökoptimering gäller även för rubriker, det är alltså viktigt att både huvudrubrik och brödtext innehåller nyckelord ”keywords” om företagets budskap, för att bredda sökbarheten. Enligt Googles 200 ranking-faktorer (nr 11, hänvisning till Moz), tenderar rubriker som börjar med nyckelord rankas högre än rubriker där nyckelordet placerats i slutet av rubriken. Själva rubrikstrukturen syfte är att förklara all underliggande information.
Länk till sökverktyget Google Keyword-planner:
https://ads.google.com/intl/en_nz/home/tools/keyword-planner
Hitta rätt sökord på Google
Förutom att sökorden behöver ha någon typ av korrelation till din besökare och vad den söker är det viktigt att i ord formulera vad som gör företaget unikt. I er ”value proposition” har ni formuleringarna som ligger till grund för de rätta sökorden. Fundera över era unika ”sellingpoints” / ”value propositions”. Hur är dessa formulerade?
Genom att analysera konkurrenterna, kan ni få bra vägledning till hur och genom vad som ni kan bli bättre. Hur skulle ni formulera det i ord? I de formuleringarna hittar ni ytterligare sökord som vägleder era besökare till just er sajt.
Sök ord optimering och internationella företag
Något som komplicerar företagets sök-ords strategier är om man har internationell verksamhet och saiter på flera språk. Bra att tänka på är fundera över hur skiljer sig sökorden mellan länderna, blir översättning en bra utväg eller behövs det ett helt nytt koncept?
En bra podd att lyssna på om flerspråkiga sidor är : Hillman Podden .
Ett enkelt och bra verktyget när man jobbar med sökordsoptimering är Google Keyword Planne
Skapa "content" med rätt ord för sök ord optimering på Google
Kort sagt …
För att sammanfatta, tänk på att optimera innehållet utifrån målgrupp och kanal och gör en analys av hur målgrupperna ser ut i de olika kanalerna samt hur språket skiljer sig i de olika kanalerna. Dessutom är språk så mycket mer än bara text, i mångt och mycket består dagens språk av både text och bild samt rörliga bilder! Det ger också oändliga möjligheter för besökaren att söka och hitta det de söker.
Tips på användbara länkar för sökordsoptimering på Google
Länkar till sökverktyget Google Keyword-planner: