Vill du veta mer om hur du kan optimera din LinkedIn-annonsering? Då har du kommit helt rätt!
I denna guide får du veta hur du sätter upp ett annonskonto på LinkedIn som är världens största affärsnätverk, vad som är viktigt att tänka på när man skapar en annons och hur du på bästa sätt kontinuerligt optimerar din LinkedIn-annonsering.
Sedan sin lansering 2003 har LinkedIn i huvudsak använts som en plattform för professionellt nätverkande och har växt till att idag vara världens största sociala affärsnätverk. Detta skapar möjligheter för karriärutveckling genom att vara en mötesplats mellan arbetssökande och företag, men är även en plattform med stora marknadsföringsmöjligheter.
Marknadsföringspotential
LinkedIn har 774 miljoner användare globalt från över 200 länder och 50 miljoner företag, i Sverige har plattformen 4 miljoner användare och drygt 40 000 företagssidor. Eftersom LinkedIn är världens största affärsnätverk skapar det möjligheter för företag i alla storlekar att nå sina kunder och kampanjmål. Så många B2B-marknadsförare väljer att inkludera LinkedIn i sin innehållsmarknadsföring och det har visat sig att 50% av den sociala trafiken till B2B-webbplatser och bloggar kommer från LinkedIn.
Vad är viktigt att tänka på för att optimera din LinkedIn-annonsering?
För att lyckas med din marknadsföringskampanj är det viktigt att du sätter upp tydliga mål för vad du vill uppnå med din annonsering och vilka du vill nå, alltså vem som är din idealkund.
Mål
Vad vill du få ut av din annonsering? Vill du öka kännedomen om ditt varumärke, höja målgruppens intresse i en övervägande fas eller få konverteringar? Nedan finner du några tips på mål som kan vara passande beroende på vad syftet är med din annonsering.
Varumärkeskännedom – öka kännedomen för ett varumärke genom visningsbaserade kampanjer.
Webbplatsbesök – få fler besökare till en webbplats
Engagemang – få klick och följare till företagssidor
Videovisningar – sprid ett budskap med rörligt material
Lead-generering – få leads och information om LinkedIn medlemmar genom forumulär
Webbplatskonvertering – samla in leads eller få nedladdningar på en webbplats
Jobbsökande – marknadsför lediga positioner och jobbmöjligheter
Målgrupp
Vilka personer önskar du nå med sin annonsering? På LinkedIn kan man rikta sina kampanjer mot en unik målgrupp som till exempel jobbtitel, befattning, branch, demografi och geografi. Genom att rikta din annons mot din specifika målgrupp kan du skapa mer kostnadseffektiva kampanjer. Om du däremot är i början av att bygga ditt varumärke kan det vara bra att nå ut bredare till en början för att lära känna din målgrupp och se vilka som interagerar med dina kampanjer.
Innehåll
Beroende på vilket mål du har med annonsen så finns det lite riktlinjer angående vilket innehåll som lämpar sig bäst:
Kännedom – kort och kärnfullt innehåll som fångar intresset.
Intresse – lite längre innehåll som uppmuntrar till interaktion, till exempel en fråga.
Konvertering – längre innehåll för den som vill fördjupa sig alternativt en kort och tydlig uppmaning.
Det är också viktigt att tänka på vem det är som ska se annonsen och vad som kan fånga deras intresse. Helst ska man kunna kommunicera sitt budskap på ett sätt som målgruppen vill konsumera det på. Därav kan innehållsmarknadsföring, där man bjuder på efterfrågat/värdefullt/insiktsfullt innehåll, vara ett tips när det kommer till LinkedIn annonsering.
Budget
Vilken budget som behövs för din annonsering beror på kampanjmål och målgrupp. På LinkedIn sker en annonsauktion där ditt bud konkurrerar mot andra som önskar nå samma målgrupp som dig. Beroende på vilken typ av aktivitet du väljer får du därefter välja budgivningsstrategi.
Vilka annonsformat finns på LinkedIn?
Det finns flera olika annonsformat att välja mellan när du ska annonsera på LinkedIn. Nedan ser du en sammanställning av de olika formaten som plattformen erbjuder och kan välja de format som passar bäst utifrån dina kampanjmål och målgrupper.
Sponsrat innehåll
Enskilda bildannonser
Videoannonser
Galleriannonser
Evenemangsannonser
Lead Gen-formulär
Textannonser och dynamiska annonser
Textannonser
Spotlight-annonser
Följarannonser
Sponsrade meddelanden
Konversationsmeddelanden
Meddelandeannonser
Hur annonserar man på LinkedIn?
För att annonsera på LinkedIn behöver du sätta upp ett annonskonto. Med ett annonskonto kan du enkelt skapa och administrera annonskampanjer, se rapporter, och sköta kontoinställningar som målgrupper och konverteringar.
Hur sätter man upp ett annonskonto?
Innan du sätter upp ett annonskonto måste du ha skapat ett personligt konto på LinkedIn. Det kan även rekommenderas att ha en företagssida på plattformen.
Logga in på ditt personliga konto på LinkedIn
Klicka på fyrkanten där det står “Jobb” längst upp till höger i menyraden
Klicka på “Annonsera”
Fyll i kontonamn, valuta och din företagssida
Klicka på “Skapa konto”
När du skapar ett annonskonto kan du koppla kontot till din företagssida på LinkedIn, detta behöver du göra om du till exempel vill skapa kampanjer med sponsrat innehåll.
Till sist måste du lägga till en betalningsmetod, ett kontokort, till din annonssida för att kunna köra kampanjer.
Hur skapar man en annons?
När du har valt målsättning, annonsformat och skapat ett annonskonto är du redo för att skapa din annonskampanj. Du skapar en annons genom verktyget Kampanjhantering som du hittar på kontoöverssiktssidan.
Skapa en ny kampanj
Döp din kampanj och tilldela den en kampanjgrupp
Välj kampanjmål och format på annonsen (vilka format som finns tillgängliga beror på vilket mål du valt för din kampanj)
Ange din målgrupp
Välj kampanjbud, budget och schema
Skapa din annons
Lansera kampanjen
Det är även under Kampanjhantering som du sedan kan se dina annonsers resultat.
Hur optimerar man annonser på LinkedIn?
För att verkligen se om dina annonser presenterar som förväntat är det viktigt att du satt upp tydliga mål med din annonsering. Ett tips är att använda dig av smarta (SMART) mål som är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbegränsade. På så sätt kan du enkelt se på resultaten om du uppnåt målen, och testa dig fram med olika annonser för att hela tiden optimera dina kampanjer.
A/B testning
Ett A/B test gör du genom att jämföra två olika annonser mot varandra för att utvärdera resultatet. Var noga med att ändra en sak i taget och håll allt annat konstant för att verkligen se hur dina ändringar påverkar resultaten. Om du byter bild på B annonsen ska mål, målgrupp, copy, budget och placering vara samma som A annonsen.
Analysera och utvärdera
För att kontinuerligt optimera din LinkedIn annonsering är det viktigt att analysera och utvärdera resultaten av dina annonser. Via kampanjhantering kan du se resultat och ta ut grafer på hur dina annonser. På så sätt ser du hur din målgrupp har interagerat med dina kampanjer och om du uppnått de mål som du satt upp. Fortsätt sedan att testa dig fram och utmana annonser mot varandra.
Nu har du lärt dig att komma igång och optimera din LinkedIn annonsering. Om du önskar lära dig mer om hur du skapar en LinkedIn annonskampanj finns denna gratiskurs om LinkedIn annonsering.