Marknadsföring genom röstsökning och smarta assistenter
En guide för dig som är intresserad av framtiden inom marknadsföring!
Vi lever idag i en värld där röstsökning och smarta assistenter är en naturlig del av vår vardag och där marknadsföring via röstsökning har blivit en naturlig del utan att vi tänker på det. Du kan göra allt ifrån sätta på ljuset eller din favoritlåt, till att ta reda på vad klockan är i Tokyo genom att ställa frågan till din smarta assistent.
I framtiden tyder allting på att de smarta assisternarna bara kommer att bli mer utvecklade och därefter en större del av vårt liv. Tänk dig att du frågar efter den bästa pizzerian i närheten av dig – men istället för att svara vilken pizzeria som har fått bäst betyg på Tripadvisor så börjar den istället starta en full konversation med dig och skräddarsyr svaret utifrån dina svar.
Med Amazons Alexa, Googles assistent och Apples Siri som våra digitala vänner utvecklas sättet vi interagerar med tekniken i en snabb fart. Detta kommer även att leda till att marknadsföringslandskapet omformas enligt våra beteenden som konsumenter. Vi kommer att ge oss in i framtiden där tekniken inte bara lyssnar, utan även svarar med skräddarsydda marknadsföringsupplevelser, och företag och branscher kommer att försöka göra sina röster hörda.
Röstsökningens revolution
Röstsökningens revolution har gjort att vi idag interagerar med tekniken på ett helt nytt sätt. Enheter som Amazons Echo och Google home har blivit en del av många hem idag och virtuella assistenter som Siri och Google assistant är alltid med oss i fickan. Vad betyder detta för marknadsföringsbranschen? Allt.
Tidigare har du vänt dig till din dator eller sökt på din smartphone för att ta reda på information eller för att ta reda på vilket café som ligger närmst dig. Idag kan du helt enkelt säga ”Hej Siri, vilket café är närmst mig” eller ”Alexa, beställ en pizza från Foodora”. Det är snabbt, bekvämt och kommer troligtvis bli ännu vanligare i framtiden.
Marknadsstrategier för smarta assistenter
Marknadsförare har varit snabba med att anpassa sig till detta nya landskap. De har utvecklat innovativa strategier för att utnyttja kraften i röstaktivering och möjliggjort marknadsföring via röstsökning. Du kanske har märkt att när du frågar din smarta assistent om en produktrekommendation, ger den dig ofta alternativ från ett specifikt märke eller butik. Detta är ingen tillfällighet; det är noggrant utformad marknadsföring.
Varumärken erbjuder också sina affärer för enheter som Alexa och Google Assistant. Dessa erbjudanden tillåter kunder att engagera sig i varumärket på nya och interaktiva sätt. Till exempel kan en receptwebbplats som köket.se erbjuda recept som hela vägen guidar dig under din matlagning.
Personalisering och datainsamling
Personalisering är en viktig del i röstaktiverad marknadsföring. Ju mer din smarta assistent vet om dig, desto bättre kan den skräddarsy sina svar och rekommendationer. Denna nivå av personalisering är en vinst för konsumenter som får relevant information, men den väcker frågor om datasekretess.
När du ber din assistent att beställa en pizza känner den till dina favoritpålägg, vilken restaurang du föredrar och till och med din betalningsinformation. Samtidigt som detta underlättar hur vi lever , kräver det också ett seriöst samtal om integritet och datasäkerhet. Företag måste hitta en balans mellan personalisering och användarförtroende.
Användarupplevelse och varumärken
Röstaktivering förbättrar användarupplevelsen genom att erbjuda ett mer naturligt och intuitivt gränssnitt. Istället för att navigera genom menyer eller skriva in sökfrågor frågar du bara efter vad du vill ha och får svar direkt. Denna enkelhet gör kundresan smidigare för konsumenten men bidrar även till att den inte väljer mellan 10 olika alternativ som på Googles SERP utan ger dig ett svar direkt. Är du inte nöjd svaret som du får så kan du givetvis ställa följdfrågor eller be din assistent om ytterligare alternativ – men vanligast är att första svaret är det som man lyssnar till.
Varumärkesengagemang genom smarta assistenter tar sig olika former. En av de mest framgångsrika strategierna är gamification. Varumärken skapar röstaktiverade spel och utmaningar som inte bara underhåller användare utan också marknadsför deras produkter. Ett företag som jobbar med träning kan till exempel utveckla ett spel där användarna genomför röststyrda träningspass. Detta gör att det både blir enkelt och roligt för användarna.
Dessutom möjliggör röstaktivering interaktion i realtid. Kunder kan fråga om produkttillgänglighet, priser eller funktioner och få omedelbara svar. Denna nivå av engagemang erbjuder en unik möjlighet för varumärken att ta itu med kundernas frågor och problem, vilket i slutändan förbättrar kundupplevelsen men bidrar även till förenkling för företagen då dem slipper att ha människor som sitter i kundtjänst. Det finns givetvis både fördelar och nackdelar med att ha en robot som ansvarar för att hjälpa till med kundernas frågor. Man kan förenkla det till att den största fördelen är att kunderna får ett direkt och korrekt svar, det finns alltid en mänsklig faktor när det är ”riktiga” medarbetare och då kan det bli fel vid avläsning av produkttillgänglighet eller liknande. Den största nackdelen är att en robot inte har den mänskliga sidan och det kan kännas opersonligt för användaren.
Hur sammanfattar vi marknadsföring via röstsökning?
Eran av röstaktivering och smarta assistenter har förändrat marknadsföringslandskapet på djupgående sätt. Det är inte bara en fråga om bekvämlighet. Det handlar om att bygga kontakter med konsumenter, skapa personliga upplevelser och anpassa sig till de föränderliga sätten som människor interagerar med teknik.
När vi går framåt är det viktigt för företag att navigera i denna föränderliga terräng eftertänksamt. Framtiden för marknadsföring i detta sammanhang lovar ännu fler spännande möjligheter, från avancerad personalisering till sömlösa användarupplevelser. Men det innebär också utmaningar relaterade till datasekretess och ansvarsfull användning av denna kraftfulla teknik.
I slutändan handlar marknadsföring genom röstaktivering och smarta assistenter inte bara om att sälja produkter; det handlar om att skapa meningsfulla, skräddarsydda interaktioner som resonerar hos konsumenterna. Företagen som anammar denna revolution med röstsökning kommer att hamna i framkanten av marknadsföringslandskapet, bygga starkare kontakter och omdefiniera hur de engagerar sig med sin publik.
I en tid av röstaktivering och smarta assistenter har marknadsföring genomgått en anmärkningsvärd förändring. Det handlar inte längre bara om produkterna. Det handlar om personalisering, anslutning och anpassning till hur människor interagerar med teknik. När företag fortsätter att utforska detta föränderliga landskap måste de hitta en balans mellan användarengagemang, datasekretess och att skapa upplevelser som ger resonans.
Framtiden för marknadsföring i detta sammanhang lovar ännu större innovation, från avancerad personalisering till realtidsinteraktioner. De som anammar röst-först-revolutionen kommer att leda vägen, skapa djupare kontakter med sin publik och omdefiniera marknadsföringslandskapet i en röstaktiverad värld.