Marknadsföring genom UGC på sociala medier
Vad är UGC egentligen? I den här guiden ska jag lära dig det viktigaste du behöver veta om Marknadsföring genom UGC på sociala medier. Bra att veta är att UGC står för User Generated Content, alltså användargenererat innehåll som det blir på svenska .
När jag gjort guiden har jag främst inspirerats av fakta från Norce och Daybright. Detta tillsammans med mina egna tankar och kunskap har skapat denna ulitmata guide om marknadsföring genom UGC på sociala medier.
Så kan du jobba med marknadsföring genom UGC på sociala medier
Vad är marknadsföring genom UGC på sociala medier?
Jo, UGC som även kallas användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara exempelvis bilder, videos, bloggar, inlägg på Facebook, Instagram eller TikTok, som kunder har postat om dina produkter eller tjänster.
UGC har vuxit enormt på senare tid. Många ser en möjlighet att tjäna en del snabba pengar på att skapa relativt enkla videos och inlägg på sociala medier, mot betalning. Företag ser ett smidigt sätt att få ett innehåll som ser autentiskt ut, för att stärka förtroendet för deras varumärke. Men det finns även en del kritik mot vissa delar av UGC som fenomen.
UGC har vuxit mycket tack vare att vissa inflytelserika tiktokare har marknadsfört det som ett enkelt sätt att tjäna snabba pengar. Föga förvånande, som av en händelse, råkar dessa tiktokare även sälja en kurs i hur man tjänar pengar på just UGC. En annan aspekt av UGC som med rätta kan kritiseras är huruvida det är etiskt att köpa ”autentiska kundupplevelser” från en kreatör som läser upp hur fantastisk din produkt är, enligt manus skrivet av dig och ditt företag. Men det är givetvis inte något som uppstod med UGC utan snarare kan ses som ett tidlöst problem, som ständigt hittar sig nya uttrycksformer.
Men är det bra att anlita kreatörer för att skapa content åt ens företag? Ja! Det finns ett antal fördelar med att köpa UGC.
Här är de fyra vanligaste anledningarna:
- Du får original-content som visar upp eller pratar om din produkt.
- Du får innehåll som är trovärdigt för konsument (om det är bra UGC).
- Det är vanligtvis en relativt billig form av innehåll att köpa in.
- Företagare kan visa upp produkten utan att visa upp sig själva, eller anställa modeller och influencers.
Hur kommer jag igång med UGC?
Om du jobbar med, eller för, ett företag som är i behov av UGC (user generated content) kan du antingen kontakta en byrå som jobbar med just det. Eller så kan du kontakta content creators som skapar content inom ditt företags nisch och höra om de erbjuder UGC-tjänster. Det finns också mycket att läsa om UGC om du googlar.
Så förbättrar du din SEO med UGC
Sökmotoroptimering (SEO) är en viktig del av din digitala marknadsföringsstrategi. UGC hjälper till att förbättra din SEO genom att skapa nytt och unika innehåll som sökmotorer älskar. När användare skapar och delar innehåll om ditt företag, får du mer organisk trafik och högre sökresultat.
Allt fler börjar inse värdet av SEO, men inte bara på Google, utan även inom sociala medier och UGC. Den yngre generationen vänder sig nämligen oftast först till en social plattform, när de ska söka efter produkter eller tips, framför Google. Därför blir SEO på sociala medier en allt viktigare del av närvaron på plattformarna.
Men samtidigt som kreatörerna börjar inse värdet av SEO, blir sociala mediejättarna också duktigare på att samla in data, text och bilder, för att sedan organisera allt likt Google. Vilket påskyndar utvecklingen och att tänka utifrån ett sökmotoroptimerings-perspektiv, när man jobbar med sociala medier, är därför en viktig del i framgångsreceptet
Du kan jobba med UGC för att sälja mer
Köpare tycker att användargenererat innehåll (UGC) är mer tillförlitligt än vad varumärken säger om sig själva. Därmed ökar du dina säljchanser om du jobbar med marknadsföring genom UGC i sociala medier. Men du behöver ha en UGC- strategi om du ska lyckas riktigt bra med marknadsföring genom UGC på sociala medier.
Så hur skapar du en framgångsrik UGC-strategi då? Det startar med ambition, fantasi och förutsättningar. Enklast är att din hemsida har en funktion där användarna kan lämna skriftliga testimonials och betyg, för allmän beskådan. I de mest avancerade fallen skulle användare kunna ladda upp och presentera egenproducerad media, kopplad till produkten. Att säga att en väg är bättre än en annan kan vara vanskligt, men trenden går mot att konsumenter föredrar videoinnehåll, framför text. 2016 förutspådde Nicola Mendelsohn, vice ordförande för Facebook Europe, att Facebook inom fem år förmodligen enbart skulle bestå av videos.
Om hon har rätt återstår att se, men föreställ dig själv:
En text där en kund beskriver hur hen är jättenöjd med sina nya skidor. Ställ den bredvid en video skapad med en GoPro som visar en vild färd nerför en offpist, i ny pudersnö. En video som avslutas med att filmaren håller upp skidorna och vrålar hur gött det kändes. Vilket av innehållen tror du skapar mest engagemang? För tillfället är instagram den största och vanligaste plattformen för företag att bygga sin UGC-strategi på. Skapa en hashtag kring din produkt + ett incitament åt dina kunder att publicera bilder för dig att regrama (återpublicera på ditt konto) och låt magin börja.
Använd shoppingtaggar när du jobbar med Marknadsföring genom UGC på sociala medier
Företag, partner och kvalificerade offentliga Instagram-konton kan lägga till shopping-taggar i Instagram-inlägg från varumärken med butiker på Instagram.
De mest framgångsrika företagen använder ofta shoppingtaggar i olika format. Med shoppingtaggar kan du lyfta fram varor i dina videor och inlägg så att andra kan trycka på en tagg och direkt få veta mer.
När du taggar dina produkter kan de visas på shoppingytor som människor besöker när de är sugna på att shoppa.
UGC i samband med e-handel
Som en e-handel kan man använda UGC på bland annat dessa sätt:
Produktrecensioner
Låt kunderna lämna recensioner på produkterna de köpt. Det ökar trovärdigheten och ger även andra kunder en bättre bild av företagets produkter.
Sociala Medier
Engagera era kunder genom att uppmana dem att dela bilder eller filmer på sina sociala medier där de använder era produkter (och taggar er i inlägget). Detta ökar spridningen av ert varumärke på ett mer organiskt sätt, samtidigt som ni kan dela vidare inläggen för att öka er autencitet. Ett exempel på detta är klädvarumärket Monki, vars instagramflöde är fullt av bilder som deras kunder publicerat och taggat dem i. Ett bra sätt att få innehåll till sina sociala medier!
UGC kampanjer
Gör en kampanj som uppmanar era kunder att dela foton, videos eller texter om ert varumärke och produkter. Kanske kan ni erbjuda en rabatt i utbyte eller något annat som lockar fler till att delta. Detta är ett bra sätt att kickstarta en UGC-strategi då ni (förhoppningsvis) kan få in en mängd innehåll och skapa buzz!
Influencer Marketing
En av de stora fördelarna med ett partnerskap med en influencer är att denne skapar innehåll åt er. Det må kosta en slant, men är ett bra sätt att få User Generated Content att spridas snabbare och nå ut till en större målgrupp.
Därför ska företag jobba med UGC
Men varför ska företag jobba med UGC?
Jo, det finns tre bra anledningar till varför du som företagare kan gynnas av att jobba med UGC.
AUTENTICITET
Konsumenter upplever användargenererat innehåll (UGC) som mer autentiskt än innehåll producerat av varumärken själva. Att publicera UGC i era kanaler kan därför leda till att ert varumärke upplevs som mer autentiskt. Således får ert varumärke en ökad trovärdighet och gör att användare lättare kan relatera till er.
ÖKAD TILLIT
Oavsett om ert företag säljer produkter eller tjänster så vill konsumenter veta vad de betalar för. Desto mer digitala människors köpvanor blir, desto större press blir det på varumärken att vara transparenta med vad de faktiskt erbjuder. I en undersökning gjord av Reevoo svarade 70% att de litar mer på UGC än vanligt brandat content . UGC kan därför bidra till att öka ert varumärkes tillit och göra konsumenten mer säker på att genomföra sitt köp hos er.
STOR PÅVERKAN PÅ KUNDERS KÖPBESLUT
Sen en av de kanske viktigaste anledningarna – UGC har en stark påverkan på viljan att genomföra ett köp. Hela 79% säger att användargenererat innehåll har en stor påverkan på deras köpbeslut. Bra användargenererat innehåll i era sociala kanaler kan därför ha en stor påverkan på om en kund genomför sitt köp hos er.