Bildannonser Linkedin Ads
1. Vad är Linkedin annonsering?
2. Mål med LinkedIn annonsering
3. Vad är bildannonsering på Linkedin?
4. Vad är riktade annonser på Linkedin?
5. Budgivning och budget för bildannonsering?
6. Sammanfattning om LinkedIn bildannonsering
1. Vad är Linkedin Annonsering?
Det blir allt vanligare för företag att annonsera i olika kanaler, vi ser tydliga exempel på t.ex. Facebook och Instagram. I denna guide tänkte jag därför lyfta upp möjligheterna med att annonsera på LinkedIn samt en kort guide om hur du kommer igång med din bildannonsering på Linkedin.
Precis som Facebook och Instagram har du möjlighet att bygga målgrupper efter t.ex. yrkestitlar, utbildning och mot anställda på ett visst företag. Vi tänkte kort gå igenom hur du kommer igång samt vad du bör tänka på när du skapar dina annonser.
2. Vad är mål med Linkedin annonsering?
LinkedIn använder målbaserad marknadsföring, precis som Facebook och Instagram. Det hjälper marknadsförare att skapa annonskampanjer för specifika mål.
De tre vanligaste målen är för bildannonsering på Linkedin är:
Kännedom
För att sprida sin varumärke och få fler medlemmar att känna till det, kan målet vara brand awareness eller varumärkeskännedom. På så sätt kommer fler att lära känna ditt varumärke, produkter eller tjänster.
Med den här typen av mål kan man också få fler följare, öka antalet visningar och skapa större engagemang.
Intresse:
Det här målet kan passa om målgrupp redan har en del medvetenhet om ditt varumärke. Den här typen av annonser är optimerade för att hjälpa marknadsförare med följande målsättning:
- Webbplatsbesök
- Aktiviteter
- Filmvisningar
Konverteringar:
När man vill generera leads eller öka försäljningen, kan man fundera på det här målet. Då kan medlemmar genomföra följande call to actions:
- Leadgenerering
- Webbplatskonverteringar
- Jobbansökningar
LinkedIn använder målbaserad marknadsföring, precis som Facebook och Instagram. Det hjälper marknadsförare att skapa annonskampanjer för specifika mål.
Kännedom
För att sprida sin varumärke och få fler medlemmar att känna till det, kan målet vara brand awareness eller varumärkeskännedom. På så sätt kommer fler att lära känna ditt varumärke, produkter eller tjänster.
Med den här typen av mål kan man också få fler följare, öka antalet visningar och skapa större engagemang.
Intresse:
Det här målet kan passa om målgrupp redan har en del medvetenhet om ditt varumärke. Den här typen av annonser är optimerade för att hjälpa marknadsförare med följande målsättning:
- Webbplatsbesök
- Aktiviteter
- Filmvisningar
Konverteringar:
När man vill generera leads eller öka försäljningen, kan man fundera på det här målet. Då kan medlemmar genomföra följande call to actions:
- Leadgenerering
- Webbplatskonverteringar
- Jobbansökningar
3. Vad är bildannonsering på Linkedin?
Bildannonser dyker upp på LinkedIn’s startsida och ser egentligen ut som vanliga inlägg, förutom att de är betalda och kommer att vara märke med “Sponsrad” för att skilja dem från organiskt innehåll. Dessa annonser har en bild.
Specifikationer för bildannonser på Linkedin:
- Namn på annons (ej obligatorisk) får vara upp till 225 tecken
- Introduktionstext får max vara 150 tecken
- Titel bör inte vara längre än 70 tecken för risken att bli kapad, däremot kan du använda upp till 200 tecken
- Beskrivning bör inte vara längre än 100 tecken för att inte riskera att bli kapad, däremot kan du använda upp till 300 tecken
4. Vad är riktade bildannonsering på LinkedIn?
Innan du lägger ut din bildannons på Linkedin är det därför alltid bra att ha klara målsättningar eftersom bildannonser dyker upp på LinkedIn’s startsida och ser egentligen ut som vanliga inlägg. Alla vet att en 25-årig lagerarbetare inte reagerar på samma sak som en 42-årig ekonomichef. Koncentrera dig på de grupper du vill nå ut med ditt budskap till. Annars är det lätt hänt att budgeten tar slut innan man uppnått sitt syfte och detta ledar till framför allt så vill man vara effektiv. På LinkedIn är det lätt att göra riktade annonser, för de har flera olika inställningar och filter som man kan använda dig av. Bland annat går det att välja mellan bransch, jobbtitel, skola, kön, ålder och många fler.
I det här fallet att vara på LinkedIn är att synas, av de rätta företagen eller personerna. Detta gör det lättare med riktade annonser eftersom man har så många inställningar att välja mellan, och för att folk visar upp vem eller vad de är på ett helt annat sätt. Det är relativt enkelt att komma igång med bildannonsering på LinkedIn. Innehållet och utformning brukar vara den stora frågan, men själva utplaceringen är inte alls så komplicerad. Till att börja med måste man alltså registrera dig på sajten för annonsering. Det gör man genom att klicka på AdminTools uppe i högra hörnet, för att sedan välja “Sponsor your updates” eller Sponsra uppdateringar. Först skapar man en kampanjgrupp och först efter den en kampanj.
När man vet vad man vill så bestämmer man vem som ska få se sina annonser. Det är nu du väljer mellan utbildning, yrkestitel, erfarenhet, kön, ort och mycket annat. Om man inte har så snäva riktlinjer kanske man lägger ut annonsen till fler personer.
5. Budgivning och budget för bildannonsering på Linkedin
För bildannonsering ska vara effektiva så behöver man buda tillräckligt högt för att få en bra exponering, men inte för högt så att man spenderar mer än vad man behöver. Att hitta rätt storlek på budgeten är svårt, speciellt om man precis har börjat annonsera och LinkedIns algoritmen inte har tillräckligt mycket data för att optimera sina annonser. När man skapar en kampanj i LinkedIns kampanjhanterare så kommer man se ett uppskattat resultat från LinkedIn. På så sätt kan man sätta sina förväntningar och se om man kan slå uppskattningarna med hjälp av olika budstrategier.
LinkedIn erbjuder en hel del budgivningsstrategier och modeller. Man kan till exempel jobba med antingen livstidsbudgetar eller dagsbudgetar. Rekommendationen är att jobba med dagsbudgetar om man planerar att ev ändra mycket i kampanjen för att nå sina uppsatta mål.
Det finns tre stycken budgivningsmodeller på LinkedIn.
Maximal leverans
Här optimerar algoritmen på LinkedIn själv så att man kan få ett så bra resultat som möjligt för hela sin budget. LinkedIn använder historisk data från kampanjer och användarinformation för att automatiskt sätta dina bud och optimera mot din valda kampanjmålsättning.
Målkostnad
Med denna budgivningsmodell så kan man sätta en fast summa på vad man är beredd att betala per klick, per 1000 visningar eller videovisning. Modellen ändras baserat på vilken kampanjmålsättning man har. LinkedIn kommer ge dig en rekommendation baserat på vad liknande annonsörer betalar per klick.
När man budar på en målkostnad så kommer LinkedIn försöka ge dig det bästa möjliga resultatet samtidigt som den håller sig nära ditt kostnadsmål. LinkedIn justerar automatiskt ditt bud så att du kan få ett så bra resultat som möjligt utan att den dagliga genomsnittliga kostnaden överstiger 30 procent av din målkostnad.
Manuell budgivning
Här kan du själv vara med och bestämma ditt bud i auktionen. Baserat på vad andra annonsörer betalar per uppfyllt mål så kan ditt faktiska kostnad per resultat ändras. För att ta reda på vilken budgivning man ska använda så fundera på ditt ultimata mål. Om man vill ha mycket visningar, klick eller konverteringar så är den automatiska budgivningen det bästa alternativet. LinkedIn optimerar dina bud för att maximera ditt resultat. En nackdel med den automatiska budgivningen är att de kan överspendera och betala för mycket per klick, lead och så vidare. Om man vill kontrollera sina kostnader så är målkostnad det bästa valet för dig. En nackdel med denna budgivning är att man kan bjuda för lite per konvertering och förlora budgivningen.