Indexering för bättre SEO- din ultimata guide!

Vad som menas med indexering för bättre SEO är enkelt förklarat att du ser till att synas på Google. Med andra ord: att du aktivt ser till att Google vet om att din sida finns. Vet Google inte detta kan din sida heller inte ranka högt eller synas för potentiella läsare. Med några enkla knep kan du skynda på indexeringen av nya eller uppdaterade sidor på din sajt. I den här enkla guiden ska vi gå igenom exakt hur du gör!

Bild på en to do list för indexering för bättre SEO

Vad är sökrobotar eller sökspindlar vid indexering?

Google har små robotar som söker igenom olika sajter, dessa brukar ofta kallas för “sökspindlar”. Vad dessa spindlar gör är att de “crawlar” eller “spindlar” genom hemsidor för att lära sig vad hemsidorna handlar om. Och för att du ska ranka högre upp på dina sökord och indexera för bättre sökmotoroptimering, behöver dessa spindlar känna till vad just din sida handlar om, och på så sätt sätta sidan i rätt ”fack”.

Här spelar sökord och länkar en stor roll, då Googles ‘sökrobotar’ kan hitta nya sidor genom att följa länkar.
När Googles sökrobotar har kollat igenom din sajt så samlar dom in information och sparar denna information i en stor databas eller också kallat “index”, detta index är ungefär som ett bibliotek för hemsidor.

När du söker efter något på Google (eller på en annan sökmotor) så söker du alltså i sökmotorns index.
I praktiken betyder detta att om en sökspindel ännu inte har besökt din sajt, kommer den inte synas på Google när folk söker på relaterade sökord.
För att kolla hur många av dina sidor som har blivit “crawlade” av Googles sökspindlar eller sökrobotar, kan du använda dig av Google Search Console.

Folk som söker på nätet indexering för bättre SEO
Sökspindel för bättre indexering och SEO

Hur google upptäcker en ny sajt

  1. Googles sökrobotar “spindlar” olika sajter och samlar information
  2. Sökrobotarna samlar informationen i Google´s index (ungefär som ett bibliotek)
  3. När din sajt finns i Google’s index går den även att hitta när folk söker efter relaterade sökord 

Vad är indexering på Google?

Tro inte att bara för att de kallas sökspindlar att dessa sökrobotar är små och betydelselösa, snarare motsatsen. De är kraftfulla verktyg och de spindlar mängder av sajter varje dag, varje minut och varje sekund. Det är tack vare dessa sökspindlar som ett nät skapas, genom att de kryper från sida till sida genom länkar och skapar ett informationsnät = Googles index. Det är genom detta index som Google väljer vad som ska visas när folk söker på Google. För att få bra SEO så behöver din sida indexeras hos Google, annars syns din sida inte när folk Googlar.

Spindlarna lagrar olika typer av information som URL (alltså vad din hemsida heter och hur man hittar igen den), titeltaggar (vad sidan heter/handlar om) och metabeskrivning (kort text som beskriver innehållet av varje sida) av hemsidan.

När sök-spindlarna har lagrat informationen från din sajt så hamnar det i Googles index. Det är först när Google vet om att din sajt finns, som den kan visas upp i sökresultaten. Dessvärre kan många sajter finnas på internet, men utan att visas upp som resultat på Google. Därför hänger sökmotoroptimering väldigt mycket ihop med indexering. 

Hur du indexerar din sida för bättre SEO

Ta gärna en titt på videon för en enkel och pedagogisk förklaring på hur du indexerar din sida på Google. 

Bara för att du gör en ny sida på din hemsida behöver det inte automatiskt betyda att Google kommer att indexera den (tyvärr!). Och det kan också vara så att det kan ta lång tid innan Google hittar din sajt/ sida eller väljer att indexera den. Det handlar nämligen väldigt mycket om att berätta för Google vad din sida handlar om och visa att den är relevant. 

För att indexera din sida hos Google kan du följa den här guidens 3 enkla steg:

  1. Jobba med länkarbete
  2. Ta hjälp av en sitemap
  3. Indexera din sida med hjälp av
    Google Search Console
     

 

 

Passivt-länkbygge-seo-people

1. Länkarbete som hjälper vid indexering

Som nämnt innan så kravlar Googles sökspindlar olika sajter främst genom att robotarna klickar sig vidare på länkar, ungefär som du själv gör när du söker något på nätet. För att enklare berätta för Google att det finns en ny sida att söka igenom kan man se till att den sidan får en stark länk till sig. Alltså ska länken då rimligtvis komma från en sida som redan är indexerad hos Google. Det betyder att ju större “värde” en hemsida har som skickar en länk till din sida, desto bättre. Om till exempel en etablerad nyhetssida skulle länka till din sida, skulle det kunna innebära snabbare indexering hos Google. 

Länkbygge på din egna sajt

Du kan också länka till din nya sida från en  annan sida på din sajt som redan är indexerad hos Google. Förslagsvis kan du välja att länka från din förstasida, då denna sida alltid kollas först av Google. Dock är det inte att föredra att länka för många gånger från din förstasida, så välj ut de sidor du vill länka därifrån med omsorg. 

 Det är viktigt att sidor som länkar till varandra har en genomtänkt struktur, så att de handlar om ungefär samma saker eller att man kan följa en röd tråd när man läser. Att te x länka från en sida som  handlar om ”index” till en annan sida som handlar om ”mat”, är inte att föredra. Det här kommer att dra ner användarvänligheten och Google kommer inte heller att gilla det. Ett enkelt sätt att tänka om det du gör är ”bra” eller inte, är att tänka på användarvänligheten. Google lägger mycket vikt i detta. Är det enkelt för en läsare att förstå din hemsidas uppbyggnad av länkar, kommer Google förhoppningsvis att förstå också. 

Hur du kollar att din sida är indexerad hos Google - för bättre SEO

Du kan enkelt kolla om din sida har blivit indexerad på Google genom att göra följande sökning på Google:

Skriv in site: och sedan webbadressen till din webbplats, utan mellanslag. Till exempel: site:www.annonseraonline.nu/indexering-for-battre-seo/

(öppnas i en ny flik)

Dyker inget upp som resultat på Google, är din sida inte indexerad och du kan börja jobba för att indexera den själv. 

Du kan också kolla om din sida är indexerad hos Google genom att klistra in URL’en i sökrutan på Google Search Console

Kvinna som indexerar for SEO

2. Indexera din sida med hjälp av en sitemap

Nuförtiden är det bästa sättet att indexera din sida genom att lägga till en webbplatskarta (sitemap) i XML och sedan registrera den i Google Search Console. Och det här kan låta som rena grekiskan för någon som inte är tekniskt utbildad, men det behöver inte vara så svårt som det låter. Det är dessutom väldigt nödvändigt att lära sig detta om du vill indexera din sajt snabbare för att sökmotoroptimera din sida, så here we go!

Vad är en sitemap och hur använder man den för indexering och SEO?

En sitemap, sajtkarta eller också kallad “webbplatskarta” är precis som det låter, en fil som listar alla viktiga sidor, bilder och inlägg på din hemsida. Denna fil sparar också ner information som te x när sidorna sist ändrades och hur viktiga dom är.  XML sitemap står för ”Extensible Markup Language”. Enkelt uttryckt är detta ungefär som en innehållsförteckning för till exempel Googles robotar att läsa. 
Med andra ord; genom att lägga till en sitemap (webbplatskarta) så hjälper du Googles sökspindlar att hitta alla sidor på din hemsida. Du gör Google’s jobb lite enklare och för det kommer du (förhoppningsvis) bli tackad för. Tackad genom att bli indexerad snabbare, vilket i sin tur kommer gynna din SEO!

Många använder sig av WordPress för sina hemsidor och där är det enklast att använda ett plugin för att göra en sitemap. Genom att lägga till ett plugin i WordPress så skapas en XML-sitemap automatiskt och den uppdateras sedan när du gör ändringar – fiffigt va!

Ett väldigt bra plugin är YOAST SEO, som hjälper dig med din SEO (sökmotoroptimerig). När du har installerat YOAST i WordPress så behöver du bara se till att XML-webbplatskartor är satt på “på”, detta är oftast automatiskt gjort redan vid installerandet. 

Vad är Google Search Console?

Google Search Console är en helt kostnadsfri tjänst som gör att du kan hålla koll på till exempel:

  • Hålla koll på och felsöka hemsidans placering i Googles sökresultat
  • Begära att Google indexerar din sida eller uppdaterat innehåll
  • Visar data om söktrafik på Google m.m
  • Aviserar om Google hittar indexeringsfel m.m
  • Du får se vilka hemsidor som länkar till din

3. Skicka din sitemap till Google Search Console

När du har skapat din XML-sitemap är det dax att skicka in den till Google så att Google får veta allt som finns på din hemsida. Genom att skicka in sitemapen till Google Search Console så kan du aktivt övervaka om din sida blivit indexerad. 
För att kunna skicka in din sitemap måste du först verifiera din sida på Google Search Console.

Hur du verifierar din hemsida på Google Search Console

Det brukar det vara enklast att följa de olika guider som finns hos de olika webbhotellen för att kunna verifiera att du äger hemsidan.  

Guide om din hemsida ligger hos Loopia 

Notera dock att det kan ta ett tag innan din hemsida blivit verifierad hos Google Search Console, ge det tid och ha tålamod. 

Hur du skickar in din nya sida till Google Search Console

När du har gjort en ny sida på din sajt kan du begära indexering av specifikt den sidan. Detta gör du genom att söka på din sidas URL i sökfältet hos Google Search Console, se bilden till höger. Sedan klickar du på ”begär indexering” om den inte är indexerad. Indexeringen kan ta ett tag, här behövs dessvärre också lite tålamod. 

Sammanfattning

För att sammanfatta: att indexera din hemsida på Google är en god idé och med syftet att din hemsida ska synas när andra söker på relaterade sökord, alltså viktigt för din sökmotoroptimering. Google har sökrobotar som kallas sökspindlar som genomsöker massor av hemsidor. Genom att hjälpa dessa sökspindlar att hitta till din hemsida eller sida, så hjälper du Google på traven och kan lättare få din sajt indexerad. För att få din hemsida indexerad så hjälper det om du använder dig av starka länkar som hör till ämnet. Dessa länkar kan både vara från din egna sajt men det är också mycket värt att få in länkar från andra hemsidor. Förutom att göra din hemsida användarvänlig kan du också be Google om hjälp vid indexering:

Hur du berättar för Google att du vill ha din sida indexerad:

 

  1. Skapa en XML-sitemap för din hemsida genom att t ex lägga till ett plugin som YOAST i WordPress
  2. Skaffa Google Search Console och verifiera din hemsida
  3. Skicka in din sitemap till Google search Console
  4. Begär indexering av en viss sida 
  5. Klar!

Läs mer om SEO här:

Slutligen kommer här bra länkar till sidor där du kan lära dig mer om sökmotoroptimering:

Om innehållsstruktur och en guide i SEO: https://www.annonseraonline.nu/innehallsstruktur-och-seo-guide/

Mer om sitemap / sajtkarta: https://www.annonseraonline.nu/seo-guide-sajtkarta/

Mer om indexering: https://kanban.se/seo/hur-indexerar-google-min-sida/

Olika SEO-verktyg: https://backlinko.com/seo-tools

Rösta gärna nedan, hur bra tyckte du att guiden var?

© 2022 All Rights Reserved.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.