8,5 miljarder sökningar varje dag.
Visste du att Google är världens största marknadsplats? Enligt Internet Live Stats görs 8,5 miljarder sökningar varje dag med Google, en genomsnittlig person gör 3-4 Google sökningar per dag. Vi letar information och när vi jämför, analyserar leder slutresultatet oftast till köp. Mobilsökningar som innehåller fraser som ”var kan man köpa” och ”nära mig” har ökat med över 200 % de senaste åren. Många företag använder Google för att förbättra sin räckvidd till människor i hela världen. Gör det du också. Skapa en profil på Google My Business så att du kan nå ut till fler besökare och omvandla dessa till nya kunder. Gå vidare i guiden så guidar vi dig med endast tre enkla steg på hur du kan optimera din företagsprofil på Google My Business.
Steg för steg
Google My Business
Visa det bästa av ditt företag.
Förvandla dina besökare till kunder redan idag! Nå fler kunder i tre enkla steg med din kostnadsfria företagsprofil. Här är den ultimata Google My Business guiden som hjälper dig att nå fler kunder med din företagsprofil. Guiden går igenom alltifrån uppsättning till optimering av din företagsprofil med endast tre enkla steg. Öka din synlighet på Google, få trovärdigthet med recensioner och kontrollera din företagsinfomation. Allt handlar om att bli hittad och vara synlig, vara generös med företagsinformation till kunderna. Med Google My Business blir informationen om ditt företag synlig både på Google Sök, Maps och Google+. Kunderna hittar dig oavsett vilken enhet de använder.
Innehållsförteckning
Var generös med information så att kunderna vet vad de kan förvänta sig.
Berätta vad som gör er unika och varför kunden ska välja dig.
Inspirera, svara på recensioner och få kommunicera med kunderna.
Google my Business guide
1. Skapa profil
När du sedan sätter upp en Google My Business profil gäller det att vara generös med information om ditt företag – allt för att kunderna ska veta vad det kan förvänta sig. Ju tydligare desto bättre – både för kunderna och för Google att förstå din verksamhet och kunna ranka den.
Verifiera er verksamhet
Registrera ditt företag på Google My Business - antingen finns ni redan representerade eller så registrerar du det enkelt här. Det första du behöver göra för att komma igång är att verifiera dig som ägare av verksamheten. Verifieringen sker genom att du sätter upp ett konto på Google My Business därefter skickar Google ut en bekräftelsekod till din adress med posten, denna registrerar du sedan på ditt Googlekonto och därefter är du igång!
Genom att lägga till och verifiera företagsadressen kommer ditt företag att markeras ut på Googles kartor. Många använder kartfunktionen för att hitta restauranger, tjänster, produkter och hotell nära dem. Här vill du så klart synas! Speciellt om det är hög konkurrens om sökordet och du har svårt att ta topplaceringar.
Information
Lägg till så mycket information som möjligt för att Google och besökare ska kunna hitta er. Grundläggande information som telefonnummer, öppettider och hälso- och säkerhetsåtgärder med mera. Detta är också för att kunderna ska veta vad de kan förvänta sig utav er som företag. Du kan uppdatera dina kunder om tillfälliga ändringar. Du kan till exempel visa helgtider eller markera ditt företag som tillfälligt stängt eller helt återöppnat.
Google my Business guide
2. Första intrycket
När ni varit generösa med information om ert företag då vet besökarna vad det ska förvänta sig. Nästa steg är att visa besökaren vad som gör er unika och visa varför de ska välja dig. Första intrycket är viktig och det är oftast det man kommer ihåg! Här gäller att ta fram företagets personlighet och sticka ut för kunderna.
Foton
Man kan nog inte visa sitt företag bättre än genom bilder - eller vad säger ni? Ett foton säger mer än tusen ord - var generös med bilder. Att lägga till foton i din profil gör att ditt företag ser mer attraktivt ut för kunderna. Det ger dem en genuin uppfattning om hur ditt företag ser ut – och kan till och med utöka din räckvidd – utan att visa annonser eller försöka sälja något. Lägg gärna upp 5-15st. Google uppger själva att presentationer med foton har en 100% ökning i antalet klick jämfört med presentationer som saknar bilder.
Visa vad du erbjuder, från produkter till tjänster
Oavsett om du är en restaurang, butik eller tjänsteleverantör hjälper din profil kunder att göra affärer med dig enkelt och direkt med produktlager, beställningar, bokningar, offerter och mer. Är ni tjänsteföretag så presenterar ni era olika tjänster. Säljer ni fysiska produkter så ökar chanserna att synas på produktspecifika sökningar och hanterar ni en webbshop så kan det vara bra att presentera kategorierna istället för varje enskild produkt.
Företagsbeskrivning
Skriv en företagsbeskrivning. Företagsbeskrivningar ger dig utrymme att ge information om produkter och tjänster, samt din verksamhets historia. Google rekommenderar att du använder din företagsbeskrivning för att ge användbar information om dina produkter och tjänster, samt uppdrag och historia för ditt företag. Fokusera på att ge en relevant beskrivning istället för att försöka fylla på så många sökord som möjligt.
Google my Business guide
3. Engagemang
Följ trender, var aktiva med nyheter och upplägg av bilder/poster. Visa engagemang i kunderna.
Få lätt kontakt med kunder
Uppdatera kunder med det senaste via inlägg, erbjudanden, direktmeddelanden och mer.
Skapa inlägg, erbjudanden och evenemang
Lägg till inlägg i din företagsprofil för att marknadsföra specialerbjudanden, evenemang och uppdateringar för att hålla kunderna uppdaterade.
Svara på recensioner
Att svara på recensioner – både bra och dåliga – är ett bra sätt att bygga upp förtroende och trovärdighet hos dina nuvarande och framtida kunder. Dagens konsumenter har i de allra flesta fall större förtroende för dina kunder och deras uttalanden om er än vad de har för dig som representerar företaget. Kunder förväntar sig dock inte 100 % perfekta recensioner. Enligt Google är en blandning av positiva och negativa recensioner faktiskt mer pålitlig.
Skicka och ta emot direktmeddelanden
Skicka meddelanden direkt till kunderna. Du kan pausa meddelanden eller skapa automatiska svar när som helst.
Lägg upp svar på vanliga frågor
Lista användbar företagsinformation i förväg och spara tid genom att posta svar på vanliga frågor. Låt även kunderna svara på frågor.