Linkedin annonsering

Vad är Linkedin Annonsering

Precis som i många andra sociala medier kanaler kan man på Linkedin skapa annonsering. Idag har plattformen drygt 690 miljoner användare runt om i världen och i snitt spenderar LinkedIns användare 17 minuter på plattformen varje dag. Annonseringen hos LinkedIn kan du välja att rikta till specifika branscher, jobbtitlar , befattningar med mera. Möjligheterna med Linkedin annonsering är stora. Som arbetsgivare kan du exempelvis använda dig av rekryteringsannonser för att hitta nya anställda. Fördelen med detta är att du kan hitta individer som inte aktivt söker efter en tjänst med hjälp av ditt nätverk och annonsering. Linkedin annonsering kan även användas i syfte att hitta nya kunder, öka varumärkeskännedom, generera leads eller få människor att anmäla sig till ditt webbinar.

Varfor-ar-det-viktigt-att-sokmotoroptimera-bilder-i-wordpress
Skapa en sponsrad innehållsannons LinkedIn videoannonser B2B - Guide
Statistik för videoannonsering på LinkedIn

Hur fungerar Linkedin annonsering?

Det första steget för att skapa en annonskampanj på LinkedIn är att välja annonstyp och därefter definiera sitt affärsmål. Det kan exempelvis vara att samla leads med potentiella kunder eller att öka varmärkeskännedomen. Nästa steg är att definiera annonsens målgrupp. Då kan man utgå från nedan profiluppgifter:

·         Ämnesområde
·         Plats
·         Befattning eller jobbtitel
·         Antal års erfarenhet

       Till sist behöver annonsören sätta en budget för vad annonskampanjer får kosta. Efter det kan annonsen publiceras! LinkedIn använder sedan informationen från medlemmarnas profiler för att rikta annonsen till lämplig målgrupp.  

Vem bör använda sig av LinkedIn annonsering och varför?

LinkedIn annonsering riktar sig framförallt till B2B-företag. Plattformen har en överlägsen målgruppsegmentering som gör dem väldigt duktiga i att nå ut till rätt person. Fördelen med LinkedIn för B2B-företag är att denna plattform har ett annat fokus än andra sociala medier plattformar. Facebook och Instagram har exempelvis ett större fokus på kontakt med vänner och familj medan LinkedIn har ett större fokus på just ”närverk”, inspiration och företag. LinkedIn är alltså ett mer formellt forum som är bättre lämpat för B2B-företag.






Olika typer av LinkedIn annonser

När du ska annonsera på Linkedin kan du välja mellan flertalet olika typer av annonser. Beroende på ditt val kommer din annons att synas på olika platser eller på olika sätt.

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll kan även kallas för native annonsering. Denna typ av annons liknar ett organiskt inlägg men markeras med ”sponsrat” då det är betald annonsering. Annonsen visas i flödet både på mobil och desktop. Om du går vidare med denna typ av annonsering kan du sedan välja bland karuseller, vanligt inlägg eller video annons.

Sponsrade meddelanden

Med denna metod kan du annonsera direkt till en specifik person genom deras inkorg på Linkedin. Var att detta inte ska bli ett störande moment för användare har Linkedin satt upp en gräns så att en medlem i din målgrupp endast kan ta emot ett sponsrat meddelande max två gånger inom en kortare period. Denna typ av annons kommer i två olika format: Meddelande annonser och konversationsannonser.

Text annonser

Denna typ av annonsering innebär at din text annons visas högst upp eller på den högra sidan bredvid flödet på desktop. Det här är en bra annonstyp om du vill bygga leads med en professionell demografi.

Dynamiska annonser

Denna typ av annonsering är skapade för att vara mer personligt anpassad. När du ser en dynamisk annons kommer personlig information från din profil så som  jobbtitel, bild, arbetsgivare att speglas tillbaka mot dig. Detta är dock något som medlemmar själva kan ändra i sina inställningar för att dölja viss information.

Olika format av LinkedIn annonser

Totalt finns det 10 olika format för annonsering på Linkedin. Nedan kan du se några exempel:

Galleriannonser

Galleriannonser liknar Instagrams karusell annonser. Med denna typ av annonsering kan du använda flera bilder som exempelvis visar olika produkter, berättar en historia eller delar information. Det viktigaste är att få läsaren att bläddra vidare för att se mer.

Konversationsannonser

Med hjälp av detta annonsformat kan du få närmare kontakt med din målgrupp. Du som annonsör kan starta en konversation med en medlem som därefter kan välja bland olika alternativ för at svara på annonsen. Detta ger dig exempelvis möjlighet att visa din produkt eller bjuda in till ett webinar/ event.

Följarannonser

Den är typen av annonsering är en variant av de dynamiska annonserna som vi nämnt tidigare. Följarannonser är personliga för din målgrupp och har som mål att få fler medlemmar att klicka ”följ” på just din Linkedin sida.

Jobbannonser

Jobbannonser är precis som det låter en annons för att locka nya anställda. Genom att lägga ut en jobbannons på Linkedin så kan ditt företag nå ut till fler kandidater och därmed hitta den bäst lämnade personen för jobbet.

Enskilda bildannonser

Bildannonser kan du se på Linkedins startsida och påminner om ett vanligt inlägg. Det som särskiljer dessa från ett vanligt inlägg är dock att det är märkta med ”sponsrad” för att användare ska förstå at det är en annons. Dessa annonser har alltid en bild.

Varför använda bilder istället för text i Linkedin annonsering?

Till skillnad från andra sociala kanaler som exempelvis Instagram är Linkedin mer fokuserad på text än bilder. Många vill skriva inlägg och berätta om sina framgångar, att de fått nytt jobb, vad deras företag gjort bra osv. Att då i en kanal som detta använda sig av just bildannonsering kan vara en stor fördel då det lättare sticker ut i flödet. Med annonser är det alltid viktigt att sticka ut för att användaren ska uppmärksamma din annons. Så genom att skapa innehåll som kommunicerar med användaren på ett annorlunda sätt för den valda kanalen blir det mycket lättare att nå ut.




Mål med LinkedIn annonsering

När du ska genomföra en annonsering på Linkedin är det väldigt viktigt att börja arbetet med att sätta upp konkreta mål. Linkedins annonsering är uppbyggd så att det ska vara enkelt för dig som annonsör att både sätta upp och följa upp dina mål med annonskampanjen. Här är exempel på tre vanliga mål vid Linkedin annonsering:

Kännedom (Brand awareness)

Här vill du alltså att fler personer ska veta om ditt varumärke, produkt eller tjänst. I detta inkluderas att du kanske vill öka antalet visningar, få fler följare och ett bättre engagemang bland dem.

Intresse

Det här är ett mål du kan använda dig av om du redan har varumärkeskännedom och exempelvis vill optimera aktiviteter, webbplatsbesök eller visningar.

Konvertering

Det här målet kan du använda dig av när du vill skapa leads för att generera försäljning. Exempel på dessa är: Jobbansökningar eller konverteringar på webbplats.

Hur utvärderar man resultatet av Linkedin annonsering?

När du loggar in på ditt Linkedin konto där du skapat annonskampanjen kan du sen gå in på Campaign manager och se rapporter och grafer som visar på hur annonseringen gått. Här kan du även exportera data för att göra egna analyser.







This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.