Bildannonsering - Facebook Ads B2B 2022
Tycker du det känns svårt att skapa lönsamma bildannonseringar? Osäker kring bildannonsering med Facebook Ads för B2B 2022? Då har du kommit rätt.
Här har jag försökt förtydliga och förenkla för dig som vill skapa just Bildannonsering med Facebook Ads för B2B 2022. Hur man som nybörjare kan bli trygg & säker i skapandet, genomförandet och utläsningen av resultaten.
Planera in tid och förarbete för att maximera ett bättre resultat och lönsamhet.
Översikt
- Vad är Facebook?
- Vad är bildannonsering?
- Passar bildannonser för mitt företag?
- Vad ska man tänka på vid bildannonsering med Facebook Ads för B2B 2022?
- Välj rätt målgrupp & rätt sätt att nå dem
- Hur mycket ska spenderas?
- Titta på resultaten & hämta ut viktig data
- Vad är Facebook Business Manager & Facebook Ads Manager?
- Hur skapar man en bildannons?
- Facebook IQ (Insight)
- Lär dig mer om annan typ av annonsering
Vad är Facebook?
Facebook beskrivs som en hemsida för sociala nätverk online. En plats där människor kan skapa profiler, dela information som exempelvis foton, citat, tankar och en hel del annat. Men idag är Facebook även en plattform för företag och inte minst annonsering. Överallt idag möter vi annonsering i alla dess former. Både medvetet och omedvetet påverkas vi av dessa annonser.
Facebook är så mycket mer än bara ett socialt nätverk för privatpersoner. Och relativt nyligen bytte Facebook koncernen namn till Meta. Och gräver man lite djupare kring namnet Meta så förstår man lite var vi kommer att befinns oss väldigt snart. Meta kommer från Metaverse som i sin tur syftar till den virtuella 3D världen som vi har börjat röra vid och troligtvis kommer att befinna oss mer i längre fram.
Var kommer Facebook ifrån?
Facebook grundades av en student vid namn Mark Zuckerberg samt hans college vänner. Till en början var detta endast för Harvard studenter, men sedan blev de kopplingar till andra universitet och därefter andra studenter och så växte det mer och mer.
Vad är bildannonsering?
En bildannons är en annons där man använder bilder för att locka och inspirera tittaren till att klicka sig vidare, ofta till ett köp. En bildannons kan bidra till mer trafik till din hemsida eller skapa mer uppmärksamhet kring din produkt, din tjänst eller ditt varumärke.
På facebook kan man göra annonsering på flera olika sätt, förutom Bildannonsering med Facebook Ads för B2B finns det även videoannonser, karusell annonser med mera. Plus att det finns flera olika plattformar att lägga detta på. Men här fokuserar vi på hur man gör det på Facebook.
Passar bildannonser för mitt företag?
Oavsett de mål man har med sitt företag så kan bildannonser ge företag mer uppmärksamhet. Och mer uppmärksamhet leder till fler chanser till interaktioner med sina kunder. En bild kan inspirera, locka, lära och skapa ett värde för tittaren. Det stämmer så bra när man slänger in ordspråket en bild säger mer än tusen ord. För det gör de, om man gör det på rätt sätt. Men man ska också fråga sig om facebook ads är en passande kanal att marknadsföra i då det är hård konkurrens. Där får man titta lite på sitt företag, sin affärsmodell och beroende på bransch så kan det finnas andra kanaler som passar bättre. Om man tar till exempel ett litet företag med låga budgetar och dessutom är en e-handelsdrivande företag, så kan det vara tufft. Ett tips är att prova, lägg en lägre budget kanske mellan 50-200 kr per dag i annonsutgifter under en 1-2 veckorsperiod.
Vad ska man tänka på vid bildannonsering med Facebook Ads för B2B 2022?
För att skapa bra bildannonser som ger ett bra resultat bör man se till att ha ett mål, en plan, ett tillvägagångsätt, rätt bild och även rätt bildtext. Nyckelordet är strategi, en smart strategi för sina bildannonseringar. Nedan har jag punktat upp några viktiga saker att tänka när man arbetar med sin strategi. Lite punkter som kan hjälpa att komma igång.
Skapa en annons som attraherar & skapar ett värde
Använd människor som använder din produkt/tjänst i bildannonsen. Det skapar en trygghet, en bekantskap samt man får en tydlighet kring vilken nytta din produkt eller tjänst har. Vad är det du vill att användaren ska göra? Eller på vilket sätt underlättar denna produkt/tjänst?
Välj rätt målgrupp & rätt sätt att nå dem
Tänk igenom och gör research innan du skapar din annons. Att välja målgrupp gör att annonserna blir smartare och bättre anpassade till rätt personer. Man kanske vill rikta annonsen till en specifik målgrupp eller så kanske man vill ha de till en större målgrupp eller flera målgrupper. Oavsett så är det viktigt att ta reda på vem du vill göra annonserna till. Samt även hur når vi målgruppen på rätt sätt? Vad kan vi göra med bilden, annonsen, texten eller de vi vill ha med i annonsen? Hur vrider vid det år rätt håll, vad lockas denna målgrupp av? Punkta upp några frågeställningar som ni tror kan vara bra att besvara. Allt för att bildannonsen ska bli så rätt som möjligt för den målgruppen som du är ute efter.
Hur mycket ska spenderas?
Se till att du har klart för dig hur mycket du ska spendera, i alla fall en övergripande budget är viktigt. Plus att bestämma hur länge kampanjen ska vara synlig. Och är man helt ny eller är väldigt osäker, prova med en låg budget under en kort period och se vad det ger. Ibland lär man sig väldigt mycket om man bara vågar prova att publicera en mindre bildannons.
Eventuellt kan man även lägga ut 3 bildannonser där alla har låg budget (förslagsvis 100 kr vardera per dag) och tiden ca 1-2 veckor. Man kan därefter rikta dem till olika målgrupper och bilderna kan anpassas efter respektive målgrupp. När dessa annonser har körts klart så kan man se vilken som presterade bäst och utgå från den inför nästa större budgetplan för bildannonseringen. Då har man fått lite mer kött på benen utan att ha förlorat allt för mycket pengar.
Titta på resultaten och hämta ut viktig data
Förutom själva statistiken på Facebook annonsen så kan man även använda Facebook Pixeln som är en liten bit kod som läggs på hemsidan, vilket gör att man kan mäta, optimera och skapa målgrupper för dina annonskampanjer. Förutom Facebook pixeln kan man även använda Google Analytics eller andra verktyg beroende på vad för data man vill titta på och vilket mål man har med bildannonserna. Ett väldigt viktigt steg är datan man kan hämta från annonsen, glöm inte att titta på de och var säker på att du har förstått vad din bildannons har utfört eller inte utfört. Av denna data kan du sedan bygga vidare på den digitala marknadsföringen för företaget/företagen.
Överdriv inte med text
Att tänka lite “less is more” funkar även här. Texten behöver vara kort och rakt på sak. En bild tittar man oftast inte på länge när man sitter och scrollar. Och ibland är bilden så tydlig och rakt på sak att en text inte ens behövs. Dessa brukar dessutom ha en större genomslagskraft om man tittar på statistiken.
Se till att ha bra bilder & rätt fokuspunkt
Visa tydligt i bilden vad som är fokuspunkten. Man ska förstå bilden direkt när man ser den. Om du försöker ha med väldigt mycket i bilden kan det bli rörigt. Då kan ett annat alternativ vara; karusellannonser. Det vill säga att ha fler bilder som bjuder till “sidoskrollning” alternativt en videoannons.
En annan viktig del är att se till att använda högupplösta bilder. Att köra en bildannonsering med en bild som är otydlig, och rent ut sagt dålig gör ofta att man uppfattas som oseriös. Man måste inte vara grym på att ta bilder eller anlita en grym fotograf. Men de finns några saker man bör ha koll på när det gäller bilderna. Till exempel kvalitén och storleken, så dubbelkolla alltid Facebooks Ads Guide som guidar dig rätt. Generellt kan man ha i minnet att se till att bilderna är i JPG eller PNG, ha en upplösning på 1080 x 1080 pixlar samt en storlek på ca 30MD. Detta skiljer sig från plattform till plattform och vilken typ av annonser man gör så dubbelkolla alltid innan skapandet börjar.
Rätt kanal & en röd tråd
Välj rätt kanal/kanaler för bästa möjliga resultat för bildannonsen. Det kan också variera väldigt mycket i kostnader beroende på vilken kanal du väljer. I vissa kanaler kan man behöva lägga en större budget för det är hårdare konkurrens och i andra behövs de inte lika stor budget eftersom det är färre som använder den eller så är det just dessa sökord eller din bransch som inte har så mycket konkurrens. Vill man köra en kampanj med flera olika bildannonser se till att det är en röd tråd att alla bildannonserna har samma tema. Att man känner igen sig och förstår att dem hänger ihop på något sätt. Detta gör ofta att människor stannar upp mer och faktiskt vill veta “vad fortsättningen är”.
Våga experimentera lite
Våga experimentera lite med bilderna. Lek med olika bilder, vinklar, framhäv en viss färg/form. Kan du visa nyttan med din produkt/tjänt på ett annat sätt? Glöm heller inte att förhandsgranska bildannonserna innan dem publiceras. Det kan du göra via Facebook Creative Hub.
Vad är Facebook Business Manager & Facebook Ads Manager?
Alla dessa namn och plattformar kan ibland göra att man blir väldigt förvirrad, Vad är skillnaderna egentligen på dem. Om vi tittar på Facebook Business Manager så är det en gratis tjänst som vem som helst kan använda när man vill separera sitt privata konto med sitt företagskonto eller flera företagskonton mot sitt privatliv. Där kan man hantera sina Facebook produkter och administrera vem som har tillgång till dem.
Går vi sedan till Facebook Ads Manager så är det här du hanterar och skapar dina kampanjannonser, det är just de den är till för. Detta eftersom att skapa en kampanjannons skiljer sig från sponsring eller marknadsföring av ett inlägg på Facebook sidan. Så när du har andra mål med kampanjerna använder du Ads Manager då det är här du kan ha målen mer trafik, fler konverteringar, gillamarkeringar av sidan och så vidare. Här kan du även få fram statistik, rapporter och då även se hur resultaten blev från dina bildannonser. Så Ads Manager ger lite mera avancerade möjligheter med annonseringen och kampanjerna.
Hur skapar man en bildannons?
Okej så du har din bild och din strategi klar, vad är då nästa steg? Till och börja med behöver du se till att skaffa dig ett Facebook Ads Manager account, det är där inne du skapar dina bildannonser och kampanjer för B2B. Sedan kan man dela upp momenten i 3 delar.
Del 1
Välj vad det är du vill uppnå med din kampanj/bildannons? Vill du öka trafiken till hemsidan, vill du uppmärksamma om en ny tjänst, vill du få fler människor att kontakta dig?
Sätt ett passande namn för din kampanj/bildannons. Det underlättar till exempel om du vill jämföra olika kampanjers resultat i ett senare skede.
Därefter kommer Facebook be dig att fylla i lite olika detaljer om själva kampanjen, individuella anpassningar. Här kan du även välja en budgetgräns så vet du att när kostnaderna kommer upp till denna budgetgräns så meddelar Facebook dig om det. Du får också valet då om du vill stoppa den eller fortsätta.
Man kan även välja A/B test, vilket innebär att du testar 2 strategier för att se vilken av dem som fungerar bäst. Exempelvis 2 alternativ av en bildannons eller 2 alternativ av ett nyhetsbrev m.m. Det är ett bra nybörjar steg, eller om man vill förenkla hanteringen av sina kampanjer. Men har man en väldigt nischad målgrupp så kan det vara svårt att få ut rätt data. En väldigt nishad målgrupp kan vara bättre att rikta mer specifikt manuellt.
Del 2
Här ställer man in lite mer avancerade inställning. Exempelvis om du valt målet trafik (du vill öka trafiken till en sida) så väljer du här var den trafiken ska hamna. På din hemsida, på din app, till messenger eller whatsapp. Du sätter också din budget och hur länge annonsen ska hålla igång.
Här justerar du också mer specifikt vilken målgrupp du ska rikta dig mot. Ålder, intressen, områden med mera.
Plus ställer in var annonsen ska visas, är man ny eller osäker kan man alltid köra på den automatiska så sköter Facebook de jobbet åt dig och fördelar de där det potentiellt ger bäst resultat för den målgruppen och så vidare.
Del 3
Här väljer du vilken typ av annons du vill göra exempelvis bildannons som dem kallar på engelska “Single image or video” Det är även här du väljer om det är en karusellannons eller någon av de andra alternativen.
Nu laddar du upp din bild/bilder och börjar sätta ihop allt. Du kan även här lägga till landningssida (var trafiken ska hamna, målet), lite beskrivning av annonsen med mera.
Välj de språk du vill annonsera på. Vilken är målgruppen och vilken marknad riktar du dig mot?
Ett annat viktigt steg är spårningen. Glöm inte att spåra din data så att du kan få fram hur dina annonser har presterat, konverterat och vad din målgrupp motiveras av.
Kolla även in guiden för B2C!
Kom igång med bildannonser i Facebook Ads Manager – B2C
Nybörjare inom annonsering på Facebook? Ta en titt på den här överskådliga & enkla guiden som visar dig vägen till lyckad bildannonsering på Facebook 2022.
Facebook IQ
Vill du lära dig mer om olika trender eller djupdyka i fler saker att tänka på när du annonserar på Facebook? Ta en titt på Facebooks egna kunskapsportal, Facebook IQ.
Lär dig
mer
Videoannonsering
Skapa en lockande video
Därför ska du använda videoannonsering!
Lär dig tricksen, vilka videoannonser som fungerat bra och vilka som fungerat mindre bra.
Bildannonsering på Twitter
Nå ut till fler via Twitter
Därför ska du synas även på Twitter!
Undrar du också hur man skapar bildannonser på Twitter? Här har vi den ultimata guiden.