Guide om bildannonser på Youtube mot konsumenter
Välkommen till guiden som bildannonser på Youtube Ads, speciellt för företag som annonserar mot konsumenter.
I dag har Youtube över 2 miljarder inloggade användare per månad. Varje dag tittar människor över flera miljarder timmar av video, som i sin tur genererar miljarder av visningar. Youtube finns i över 100 länder i världen med över 80 språk (källa: https://blog.youtube/press/).
Historia
Youtube grundades år 2005 av Steve Chen, Chad Hurley och Jawed Karim när de arbetade på företaget PayPal. År 2006 köptes Youtube av sökmotorföretaget Google (källa: https://www.britannica.com/topic/YouTube).
Youtube är en självklar del av marknadsmixen för annonsering från företag till konsument. Om ni inte annonserar på Youtube i dagsläget är det verkligen något att undersöka vidare.
Varför annonsera på Youtube?
På Youtube kan du nå dina kunder och hitta nya, oavsett var i världen du befinner dig. Oavsett din budget hjälper Youtube dig att nå ut till just dina potentiella kunder vid exakt rätt tillfälle för att nå önskat resultat – mer köp, prenumeranter eller besök till hemsidan, you name it! Dessutom är vägen från Youtube-annonsen till en konvertering bara ett klick bort, vilket gör tröskeln till den minsta möjliga.
Att finnas på Youtube är även positivt för sökmotoroptimeringen av din hemsida. Eftersom Google äger Youtube premieras videor från Youtube i sökresultaten. Genom att fylla i en väl genomtänkt titel och beskrivning optimerar du din video för att dyka upp organiskt när någon söker på något som relaterar till videons innehåll.
Olika typer av bildannonser på Youtube
Youtube är framför allt en videoplattform, men det innebär inte att bildannonser, eller så kallade icke-rörliga annonser eller non-video ads, är helt ute ur bilden. När det kommer till annonsering på Youtube finns det ett par format där det fortfarande är aktuellt.
Displayannonser
Fördelar
- Bygga varumärkeskännedom
- Driva trafik till hemsida
Dina bildannonser kan visas i nedre delen av en video när den spelar. Annonsen kan även visas på bildannonsplatser på den övergripande sidan där videoinnehåll visas.
Bildformat
Större än 300×250 pixlar.
Det finns även displayannonser med enbart text och annonser som är responsiva (antingen text eller bildannonser).
Call-to-action överlagringsannonser
Detta format är ett interaktivt element som visas över en annons och kan hjälpa till att driva trafik till din hemsida. En överlagringsannons visas när en video startar och blir sedan en förhandsvisningsbild efter 15 sekunder. På datorn förstoras uppmaningen när tittare klickar på förhandsvisningsbilden.
Tekniska krav
- Call-to-action text: 1 rad med upp till 10 tecken
- Huvudtext: 1 rad med upp till 15 tecken
Begränsningar
- Tillgänglighet
- Krav för Youtubes video action-kampanjer
- Valfritt för TrueView in-stream annonser som varumärkeskännedom och räckvidd samt produkt och brand consideration line produkter.
- Valfritt för bumper och non-skippable annonser.
- Endast en överlagring visas per Youtubevideo åt gången.
- Det ursprungliga överlagringen kommer att bytas ut om den annonsen redigeras eller ändras.
- Överlagringsgruppen för en bestämd annons kommer att appliceras på alla annonser som använder samma video.
Discoveryannonser
Detta format används i action-stadiet av köptratten. Då kan du som annonsör använda bilder för att nå personer medan de befinner sig på startsidan, titta senare-flöden, deras utforskarläge och Promotions och social-flikarna i Gmail.
Fördelar
- Nå fler på Google med en enda annonskampanj.
- Driv engagemang med mer relevanta annonser.
- Visuellt rika annonser som visas på Googles produkter.
- Automatiserade budgivningsinställningar för att du ska uppnå dina prestionsmål.
Föreslagna målgrupper för detta annonsformat är:
- Custom audience
- Similar audiences
- Remarketing
- Customer match
När ska du använda discoveryannonsering?
Detta annonsformat är bra att använda om du vill:
- Driva konvertering som köp, prenumeranter på nyhetsbrev eller mer besök till hemsida.
- Nå nya kunder – genom att dela inspirerande innehåll kan du bygga intresse för ditt varumärke.
- Du vill återknyta kontakten med befintliga kunder.
Bidding approach
- Maximera konvertering – sätter automatiskt budet för att generera flest konvertering för kampanjen inom din budget.
- Target cost-per-action (target CPA) – sätter automatiskt budet för att hjälpa dig generera så många konverteringar som möjligt inom den target cost-per-action som du satt.
- Target return on ad spend (target ROAS) – maximera konverteringsvärdet med ett bestämt target ROAS.
Bildformat
Till discoveryannonsering rekommenderas högupplösta bilder, minst 1200×628 pixlar.
Används när du vill:
- Driva konvertering
- Nå nya kunder
- Ta upp kontakten med dina mest värdefulla kunder
Exkludering av innehåll
Google och Youtube är noga med att det ska vara tryggt för ditt varumärke att annonsera på Youtube. Placeringen av discoveryannonser bestäms av ämnen som en användare är aktivt intresserade av, vilket i sin tur baseras på videor som användaren har sett på Youtube eller innehåll användaren följer. Discoverykampanjer exkluderar innehåll automatiskt för att säkerställa att dina annonser endast visas i samband med annonsör-vänligt innehåll. Till exempel kommer discoveryannonser inte att visas i samband med innehåll som innehåller upprepade grova svordomar, starkt sexuellt innehåll eller explicit våld.
Kom igång med bildannonsering på Youtube mot konsumenter
Målgrupp
Tänk igenom vilken din målgrupp är och om den finns på Youtube – sannolikheten är stor att Youtube är plattformen för dig, men det är alltid bra att tänka ett extra varv när man lägger till en ny kanal i marknadsföringen. När du väl är igång med din annonsering är det smart att rikta din annnonsering till just den målgruppen – våga var spetsig!
Mål med kampanjen
Bestäm mättal och mål innan annonseringen går live så att ni enklare kan följa upp kampanjen.
Specifik budget för Youtubeannonser
Om youtube är en helt ny annonskanal är det lätt att bli orolig när annonseringen inte ger önskat resultat efter en vecka. Då är det viktigt att komma ihåg att all annonsering behöver tid, budget och optimering för att ge så bra resultat som möjligt. Avsett en del av er budget för just Youtubeannonsering, även om det är en mer blygsam summa än ni lägger på andra kanaler, för att ge Youtube en ärlig chans.
Utvärdera dina bildannonser
Bestäm ett datum för när annonserna ska utvärderas. I början kan det även vara aktuellt att hålla koll på annonserna på veckobasis, även om ni har en testperiod på en månad. Vid en utvärdering är det aktuellt att se hur annonserna presterat mot era uppsatta mål och analysera vad som gått bra, dåligt och vad som kan förbättras till nästa kampanj. Då kan det även vara aktuellt att bestämma om ni ska fortsätta med bildannonser eller prova ett annat annonsformat alternativt om ni ska fortsätta annonsera på Youtube överhuvudtaget.