Bildannonser via Youtube Ads
- Vår ultimata nybörjarguide i enkla steg!
Sugen på börja med bildannonser via Youtube Ads och öka dina intäkter?
Intresserad av att börja med bildannonser via Youtube Ads och öka dina intäkter, men vet inte riktigt hur eller vad som är vad? Du kan vara lugn, vi hjälper dig att bena ut vad som är vad och hur du går till väga för att komma i gång och lyckas med din Youtube-annonsering. I den här nybörjarguiden går vi igenom bildannonsering via Youtube ads och reder ut begreppet. Vi tar dig igenom ämnet med enkla steg.
Detta innehåller och innehåller inte vår nybörjarguide för bildannonser via Youtube Ads
Denna guide för bildannonsering med Youtube Ads är generell, det vill säga att vi i denna guide inte särskiljer bildannonsering mot Business 2 Consumer (B2C) och Business 2 Business (B2B). Vill du få lite extra input eller fördjupa dig mer rekommenderar vi att du besöker våra andra guider https://www.annonseraonline.nu/bildannonser-youtube-b2c/ och https://www.annonseraonline.nu/bildannonser-youtube-foretag-b2b/.
Okej, är du redo at lära dig om bildannonser? Toppen, då kör vi! Vi börjar med några snabba korta vad, för vem, varför, när och hur bildannonser via Youtube Ads är och fungerar. En överblick helt enkelt, för att du lätt ska kunna sätta dig i ämnet. Därefter guidar vi dig i 9 steg, i hur du skapar en bildannons via Youtube Ads. Slutligen, ger vi några tips om hur du kan spetsa till och göra din bildannons effektiv.
Vad menas med bildannonser via Youtube Ads?
Bildannonser på via Youtube Ads är till skillnad från Youtubes videoannonser, precis som namnet säger, bildbaserade, så kallade non-video ads. Bildannonser innehåller alltså bilder, kompletterade av text/information om till exempel ditt företag eller dina produkter. Bildformatet kan vara varierande mellan statiska bilder, en GIF eller animerade bilder. Bildannonserna kan disponeras på olika webbsidor och andra ställen i vad Google kallar sitt Display-nätverk. Du hittar mer om nätverket här.
För vem lämpar sig bildannonser?
Youtube Ads riktar sig mot företag. Det gäller både för företag som vill annonsera via bildannonser och videoannonser. Baserat på vilken din målgrupp är, B2C eller B2B kan du anpassa och rikta dina Youtube Ads-bildannonser. Bildannonsering via Youtube Ads lämpar sig alltså för dig som företagare oavsett om du har B2C-kunder eller B2B-kunder. Suveränt, eller hur!
Varför använda sig av bildannonsering via Youtube Ads?
Youtube är en stor plattform, det känner vi till. Med sina över 2 miljarder aktiva användare i månaden skapar det stora förutsättningar för att dina kunder befinner sig på plattformen. Att sätta upp en bildannons är relativt enkelt och kräver mindre arbete än skapandet av en videoannons. Samtidigt kan du få samma synlighet för användarna. Det gör det både enkelt och kostnadseffektivt, enligt vårt tycke. Det är endast fördelar med att använda bildannonsering via Youtube Ads. Vidare anger Youtube själva att deras tittare anger att det är 2 gånger mer sannolikt att de köper något som de har sett på Youtube och över 70% av besökarna menar att Youtube gör dem mer medvetna om olika varumärken (du kan läsa mer om det på Youtubes webbplats). Ganska bra tycker vi!
När passar det att använda bildannonser för Youtube Ads?
Det finns inget företagsskede då annonsering med bildannonser via Youtube Ads passar bäst, enligt oss. Bildannonsering passar i alla möjliga skeden för olika företag. Det beror helt på vilken produkt eller tjänst ditt företag förmedlar och var i utvecklingen ditt företag är och hur din marknadsföringsstrategi ser ut. Det vi kan säga är dock att oavsett var du befinner dig i din resa så är bildannonsering via Youtube Ads med ett anpassat budskap till rätt målgrupp en av de plattformar där du har möjlighet att nå ut till många kunder.
Hur fungerar det?
Att sätta upp en bildannons via Youtube Ads är enkelt. För att komma i gång behöver du i princip skapa ett Google Ads-konto Du väljer bland ett antal kampanjkriterier som passar ditt företag och därefter får kreativiteteten flöda för att skapa ett attraktivt innehåll för din målgrupp. I vårt avsnitt 9 enkla steg för att komma i gång med dina bildannonser via Youtube Ads, tar vi dig igenom hela processen. Där får du också tips om hur du kan spetsa till din annons och göra den mer konkurrenskraftig.
9 steg för att skapa bildannonser via Youtube Ads och få dem effektiva!
1. Sätta upp ett konto
Youtube Ads ligger under Googles varumärkes-paraply. För att skapa en bildannons via Youtube Ads behöver du därför sätta upp ett Google Ads-konto. Det gör du enkelt här.
2. Definiera målet med dina bildannonser
Innan du skapar din bildannons bör du välja en målgrupp. Det gör du för att tydliggöra vilket syfte bildannonsen har. Vill du annonsera för att sälja mer, driva trafik till din hemsida, skapa varumärkeskännedom eller kanske dra in fler leads?
3. Välj vilken typ av kampanj du vill sätta upp
Efter att du har definierat målet med din bildannons kommer du få en lista med olika kampanjtypsalternativ som du rekommenderas använda. Ett viktigt val så det är kampanjtypen som bestämmer bildannonsernas disposition och utseende.
4. Definiera din budget
Under detta steg får du möjlighet att bestämma en genomsnittlig daglig budget för hur mycket du vill spendera vid annonsbudgivningen. Budgeten är reglerbar och du kan ändra den när som helst.
5. Välj typ av budgivning
Här väljer du vilken budgivningsstrategi du vill använda dig av. Du kan välja mellan antingen rekommenderad budgivningsstrategi eller automatisk budgivningsstrategi. Den rekommenderade budgivningsstrategin får du i samband med när du har valt ditt kampanjmål medans med en automatisk budgivningsstrategi låter du Google Ads avgöra vilken typ av bud som beräknas ge dig till exempel flest klick för att nå ditt kampanjmål.
6. Lägga till tillägg i dina annonser
Detta steg har tagits fram i syfte att lägga till ytterligare information i dina bildannonser, som till exempel en hemsidelänk eller ditt företagskontaktuppgifter. Detta är ett sätt för dig att kunna skapa fler klick för din bildannons.
7. Skapa olika typer av annonsgrupper
För nästan alla kampanjtyper behöver du skapa annonsgrupper. Det gör du genom att kategorisera annonser relaterade till samma inriktning. Du skapar alltså kategorier för olika typer av annonser. En annonsgrupp kan till exempel vara Snabbmat och innehålla kategorier som till exempel hamburgare, pizza, pommes frites och sushi.
8. Välj en inriktning för dina bildannonser via Youtube Ads
Det är här du anger hur bred eller snäv du vill att målgruppen för dina annonser ska vara. Här kan du ange inriktningar som till exempel olika typer av sökord, platser, enheter och målgrupper. Du kan självklart välja att inte ha någon inriktning men då får dina annonser dock största möjliga räckvidd och du kanske inte når just dina målgrupper.
9. Ställ in konverteringspreferenser
Det här steget är till för att underlätta för dig att utvärdera effektiviteteten av dina annonser. Genom att ställa in konverteringsspårning möjliggör du för dig själv att spåra de handlingar du vill att besökare ska göra på din webbplats.
Avslutningsvis, några tips för att slipa till dina bildannonser via Youtube Ads
Nu när du vet vad en bildannons via Youtube Ads är och hur du går till väga för att sätta upp dina egna, vill vi avslutningsvis ge dig några extra tips som du kan använda för att slipa till dina annonser. På så sätt kan de bli mer konkurrenskraftiga. Checka in och beta av listan nedan. Vi dig lycka till med din marknadsföring och hoppas att du gillade vår nybörjarguide för bildannonser via Youtube Ads.
- Lägg energi på att använda och få till dina texter, bilder och färgscheman effektivt när du skapar dina bildannonser.
- Skapa gärna dina egna annonsbilder. Då har du möjlighet att anpassa dem efter ditt budskap.
- Och slutligen, när du skapar dina visningsannonser, forma dem så att de utgår från dina befintliga textannonser.