Videoannonsera på Instagram direkt i appen

Bildannonsering på Instagram B2C

Känner du dig nyfiken men lite osäker på annonsering på Instagram? I den här guiden få du en översikt om vad du behöver veta inför din start med bildannonsering på Instagram. Du får bland annat lära dig mer om hur allt började, vilka annonsformat som finns, vad det kostar och hur du kommer igång. Välj det du vill veta mer om i innehållsförteckningen nedan. Välkommen!

Innehållsförteckning guide:

Vad är Instagram?

Skapa Instagram bildannonser med Instagram logo
Instagram är en gratis mobilapp där användare över hela världen delar egna bilder och videos. Instagram med sitt utpräglade bildformat nådde snabbt stora framgångar och är idag en av världens mest använda sociala plattformar.

Historia

Instagram lanserade i oktober 2010 av Kevin Systrom och Mike Krieger. Namnet har sin uppkomst i en sammansättning av orden “Instant” och “Telegram”. Två år efter start 2012 köpte Facebook Instagram för 1 miljard dollar

Varför annonsera på Instagram?

Skapa Instagram bildannonser

Instagram är en av världens största kommunikationskanaler. Detsamma gäller även i Sverige. Enligt rapporten ”Internet och svenskarna 2021” är Instagram den tredje största kanalen i Sverige efter Youtube och Facebook.  Hela 64% av svenskarna använder Instagram och 46% gör det på daglig basis. En bild säger mer än tusen ord och på Instagram kan du både bygga varumärke och driva försäljning. Ditt egetproducerade material hamnar i kontexten tillsammans med dina kunder och potentiella kunders vänners egna bilder. Här hittar du nya målgrupper, bygga ett förtroende för att steg för steg bygga upp och skapa attraktiva erbjudanden med låg tröskel. Du kan både arbeta organiskt och köpa annonser och exponering. Som i allt finns det många tips för hur du kan tänka.  Låt dig inspireras av digitala marknadsförings- och SEO-proffs som Wes McDowell. Här hittar du hans tips för annonsering på Instagram

Vem når jag på Instagram?

Från att ha varit en kanal för de unga har kanalen mognat och nått fler ålderskategorier. 90-talister är forsatt den största gruppen med den frekventaste användningen. 85% av 90-talisterna använder Instagram och 71% gör det på daglig basis. Men enligt rapporten ”Internet och svenskarna 2021” sprider sig användandet till både nya och äldre generatioer. Som du ser i diagrammet nedan nås hela 57% av 60-talisterna via Instagram dessutom använder 39% av gruppen Instagram dagligen. Vill du veta mer om användandet i olika ålderskategorier? Djupdyk i rapporten ”Internet och svenskarna 2021”
Här kan du ladda ner ditt eget exemplar

Bild på statistik om Instagram

Vilka bildformat finns på Instagram?

I det här avsnittet kommer vi titta på vilka olika typer av bildformat det finns när du vill annonsera på Instagram. Först behöver du bestämma om ditt material ska vara en stillbild eller en video. Nedan hittar du en översiktlig sammanfattning av vilka olika format som finns tillgänglia på Instagram just nu. Nya publiceringsalternativ kommer hela tiden och det senaste tillskottet Guide kan du läsa mer om nedan. Varje alternativ ger olika fördelar och kan användas i olika delar av ditt företags närvaro på Instagram.  Fördjupa dig i det som du vill lära dig mer om. Du hittar tips och trixs från experter inom de olika områdena. 

Inlägg - stillbilder

Rekommenderad bildstorlek för Instagram-annonser beror på formatet:
Liggande
Minsta upplösning (600 x 315 pixlar)
Högsta upplösning (1 936 x 1 936 pixlar)
Kvadrat
Minsta upplösning (600 x 500 pixlar)
Högsta upplösning (1 936 x 1 936 pixlar)
Stående
Minsta upplösning (600 x 750 pixlar)
Högsta upplösning (1 936 x 1 936 pixlar)
Källa
https://www.facebook.com/business/help/430958953753149?id=1997185213680277 Bild: www.odd.se

Filmrulle - Reels

Kort sammanfattat är formatet Reels videos som kan vara upp till 30 sekunder långa.  I Reels kan du lägga till musik i bakgrunden på videon. Du kan även lägga till text och GIFar i din Reel. En fördel är att du i Reels kan pausa inspelningen för att sedan byta objekt/miljö/vinkel och sedan börja spela in igen. Det går även att påverka inspelningens hastighet samt använda en timer för när Reels ska börja spela in videon. Det här gör att du kan bli väldigt kreativ med Instagram Reels och det egentligen bara är fantasin som sätter gränserna. Blir du sugen på att sätta igång finns här hittar du en hjälpsam, uppdaterad och pedagogisk videotutorial med massa tips och tricks. 

Händelse - Story

Kort sammanfattat är Stories eller händelser bilder eller videos som delas och som efter 24 timmar försvinner helt. En video på Stories kan vara mellan 1-15 sekunder lång och du kan publicera flera videos efter varandra. En bild visas i ca 5 sekunder innan nästa kommer. I de bilder och videos som läggs upp kan du addera text, musik, klockslag, plats, GIF-animeringar, göra omröstningar, frågor och en massa andra roliga funktioner.  Dina följare ser en färgad ring runt profilbilden, både i er profil och högst upp i vanliga flödet. För dig som vill komma igång lätt och enkelt: Här är kort och enkel introduktion till Instagram Stories. Efter det är det bara att låta kreativiteten flöda.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.