Bildannonsera på Instagram
– Guiden som ger dig full koll
För dig som vill bildannonsera på Instagram och skapa relevanta och träffsäkra bildannonser på plattformen.
Funderar du på att bildannonsera på Instagram? Bra, för om du har en produkt eller ett varumärke som du vill ska nå ut till fler kunder, så är en bildannons helt rätt val. Denna guide för att bildannonsera på Instagram kommer att hjälpa dig att skapa enkla och tydliga bildannonser på plattformen. Det spelar ingen roll om du är nybörjare eller erfaren – du kommer ha stor nytta av att återkomma hit ofta. Anledningen är att vi löpande uppdaterar sidan med nya tips och trix.
INNEHÅLL:
- Vad är Instagram och varför ska du bildannonsera på Instagram?
- Aktuella format på Instagrams bildannonser (2022)
- Så publicerar du din annons
- Hur mycket kostar det att annonsera på Instagram?
- Så mäter du effekten av din annons
- 10 bästa tipsen för bildannonsering på Instagram
Vad är Instagram och varför ska du skapa en bildannons?
Instagram har över en miljard aktiva användare. Det är en plats användarna går till för att inspireras, underhållas och lära sig om nya saker. Instagram spelar inte bara en stor roll i den privata sfären utan också när det kommer till att upptäcka nya företag, varumärken och göra köp. En undersökning från Facebook, How Instagram Boosts Brands and Drives Sales, visar att 83% av alla Instagrambesökare har upptäckt nya produkter eller tjänster på plattformen. Det innebär att ditt företag har en fantastisk potential att bli upptäckt av rätt målgrupp!
Om du känner att du har svårt att nå ut på Instagram, eller att det går bra men att du vill nå ut till ännu fler, är det dags att överväga att börja annonsera på Instagram. Det enklaste steget är att börja med en bildannons! I denna guide kommer vi guida dig igenom olika bildformat, hur du ska tänka kring budget och hur du når rätt målgrupp för att skapa en framgångsrik kampanj.
Format och storlekar när du ska bildannonsera på Instagram
Senast uppdaterad: 11 december 2022
Att skapa den perfekta Instagram-annonsen kan vara utmanande för de flesta av oss. Anledningen är att ständiga uppdateringar, nya funktioner och ofta uppdaterade bildstorlekar gör det svårt, men att ha en snabb guide till annonsstorlekar gör det mycket enklare.
Vissa av oss har våra interna dokument flytande runt med lämpliga Instagram-annonsstorlekar, men vem kommer ihåg att uppdatera det och håller reda på ändringarna? Denna guide innehåller därför allt för dina behov gällande bildannonser på Instagram.
Instagram-bildannonser i flödet kan innehålla bilder i olika bildförhållanden, men plattformen rekommenderar överlag ett kvadratiskt bildförhållande, vilket andra dimensioner sedan kan beskäras till för att passa. Sammantaget är alla format bra, men du behöver anpassa det efter det material du har. För att poängtera: Annonsen blir inte bättre än materialet du har. Emellertid kommer du skapa en bank av bra material att jobba vidare med, därför, sätt igång nu och inte sen!
De olika formaten vi kommer gå igenom är:
Vi rekommenderar guiden videoannonser på Instagram om du vill lära dig mer om just videoannonser på plattformen. Säkerligen matnyttigt för de flesta!
Bildannonser i flödet på Instagram
Personer tenderar att snabbt bläddra igenom flödet, särskilt på mobila enheter. Fundera därför först på hur du kan fånga deras uppmärksamhet fastän din kund har bråttom. Förslagsvis läser du först vår sammanfattning med våra 10 bästa tips, därefter skapar du din annons. Här följer en sammanfattning av rekommendationer och varianter för när du ska bildannonsera på Instagram.
Designrekommendationer
- Typ av bildfil: JPG eller PNG
- Förhållande: 1:1 (se varianter nedan som kan synas i flödet på olika sätt)
- Upplösning: Minst 1080 x 1080 pixlar
Storleksvarianter
- Landskapsbild (liggande): 1080 x 608 pixlar.
- Fyrkant: 1080 x 1080 pixlar.
- Porträtt : 1080 x 1350 pixlar
Textrekommendationer
- Primär text: 125 tecken
- Rubrik: 40 tecken
- Maximalt antal hashtaggar: 30
Tekniska krav
- Maximal filstorlek: 30 MB
- Minimibredd: 500 pixlar
Karusellannons
Med carousel-formatet (på svenska: karusellannons) kan du visa två eller fler bilder och/eller videor i en enda annons, var och en med sin egen rubrik, beskrivning, länk och eventuell Call to Action. Personer bläddrar igenom carousel-annonsen genom att svepa på sina mobila enheter eller genom att klicka på pilarna på datorskärmen. Detta gör alltså att de stannar till och integrerar med din annons innan de därefter scrollar vidare. Ett mycket effektivt sätt att bildannonsera på Instagram!
Carousel-formatet använder du med fördel för att visa flera bilder på en produkt, vid evenemang eller olika tjänster. Speciellt användbara exempel är också att visa olika rum i ett hus, vid storytelling eller en turné. Tänk på att bilderna (använd gärna tillsammans med video) i en karusellannons ska hänga ihop och engagerar.
Designrekommendationer
- Typ av fil: JPG, PNG eller video
- Rekommenderat förhållande: 1:1 (se varianter nedan, men tänk på att alla bilder ovh videor kommer beskäras likadant i hela karusellen)
- Upplösning: Minst 1080 x 1080 pixlar
Storleksvarianter
- Landskapsbild (liggande): 1080 x 566 pixlar.
- Fyrkant: 1080 x 1080 pixlar.
- Porträtt : 1080 x 1350 pixlar
Tips! Testa gärna optimering av din annonskarusell. I Metas Annonshanterare kan du välja mellan följande alternativ:
- Visa automatiskt korten med bäst resultat först
- Visa carousel-kort som en video
- Lägg till ett kort i slutet med profilbilden från din sida
- Lägg till musik
- Lägg till ett kartkort som visar dina närmaste butiker.
Bildannons i Instagram stories
När du väljer att skapa en bildannons i Instagram Stories så visas den i fem sekunder eller tills användaren sveper ut ur händelsen. Detta är ett ypperligt sätt att fånga målgruppens uppmärksamhet när den utforskar sina vänners liv. Du kan välja att ha olika funktioner precis som på en vanlig story, samt länka ut till önskad landningssida.
Designrekommendationer
Bildtyp: JPG eller PNG
Förhållande: 9:16
Upplösning: minst 1080 × 1080 pixlar
Överväg att lämna cirka 14 % (250 pixlar) av bildens ovandel och 20 % (340 pixlar) av bildens nederdel fri från text, logotyper och andra innehållselement för att undvika att täcka dem med profilikonen eller en Call to Action.
Textrekommendationer
Primär text: 125 tecken
Så publicerar du din bildannons på Instagram
Nedan hittar du en komplett videoguide som på cirka en halvtimme sammanfattar hur du går till väga för att publicera din annons. En klar fördel är att använda Meta business och Ads manager istället för att du trycker på ”marknadsför” direkt på Instagram. Varför får du reda på om du tittar på videon!
Hur mycket kostar det att bildannonsera på Instagram?
Kostnaden för Instagramannonser beror på och styrs av en mängd olika faktorer. Dessvärre finns det finns inget fast pris eller genomsnittspris att köpa direkt. Fördelen är dock att det är alltid du som styr hur mycket pengar du vill spendera när du bildannonserar på Instagram.
Några av de faktorer som styr din annonskostnad:
- Din målgrupp – hur specifik är du?
- Din branschs konkurrenskraft
- Tid på året (kostnaderna stiger ofta under till jul, sommarreor och Black Friday)
- Placering (kostnaderna kan skilja sig mellan annonser som visas på Facebook och Instagram samt format)
Det bästa sättet att utvärdera din budget är att skapa ett utkast till kampanj i Ads Manager och leta efter modulerna Målgruppsdefinition och Uppskattade dagliga resultat. Sammanfattningen av dessa talar om för dig om dina budgetinställningar kommer att räcka för att nå din önskade målgrupp inom önskad varaktighet.
Kom ihåg att det inte finns någon ”bästa praxis” för hur mycket pengar du ska spendera. Därför kan du komma igång genom att spendera bara några få kronor om dagen och skala upp därifrån baserat på resultat och framgång.
För att kontrollera kostnaderna för dina Instagramannonser kan du ställa in antingen dagliga budgetar eller livstidsutgiftsgränser när du skapar din annons.
Så mäter du effekten av din annons
När du har skapat och publicerat en annons på Instagram är nästa uppgift att mäta dina annonsresultat. Många företag missar eller hoppar över detta steg, men du är smartare än så, eller hur? Att mäta resultatet av en pågående kampanj hjälper dig att effektivisera dina kampanjer. Först då vet du vilka av dina olika annonser du ska satsa lite extra på. I slutändan sparar detta dig pengar och ger dig alltså ett mer träffsäkert resultat i målgruppen.
Mer info om hur du mäter effekten av din annons kommer snart som en guide på denna sida, så kom snart tillbaka!
10 bästa tipsen för din bildannonsering på Instagram
- Använd rekommenderat bildförhållande för varje placering. Olika placeringar på Instagram kräver olika bildförhållanden. Du kan till exempel använda bildförhållandet 1:1 för Instagram-flödet och 9:16 för Instagram Stories. Kom ihåg att du kan använda samma bild med flera placeringar och bildförhållanden genom att använda funktionen resursanpassning i Ads Manager.
- Använd högupplösta bilder. Särskilt viktigt vid stående format som tar upp hela skärmen. Använd med fördel både desktop och din mobil för att förhandsgranska dina annonser.
- Håll koll på kraven gällande minsta pixelstorlek och använd bilder med den högsta tillgängliga upplösningen.
- Undvik överdrivet redigerade bilder. Detta beror på att det finns en risk att de inte fångar ögat eller möjligen inte känns autentiska.
- Lyft även fram varumärket eller logotypen. Personer interagerar hellre och mer med varumärken som de känner till, eller varumärken som visar att de är trovärdiga.
- Visa personer som använder din produkt eller tjänst. Som ett resultat hjälper det personer att föreställa sig att de också skulle kunna använda produkten eller tjänsten. Det kan vara effektivt att visa personer som liknar din målgrupp.
- Överväg att använda textöverlagring. Om du lägger till text över en bild ska du se till att den inte skymmer visuellt material. Använd ett modernt och rent typsnitt i en tillräckligt stor storlek och i kontrasterande färger.
- Förmedla ett tydligt budskap. Bibehåll målgruppens uppmärksamhet genom att beskära runt bildens viktigaste del. Om du vill visa flera bilder i samma annons rekommenderar vi att du använder en karusell.
- Tänk igenom gällande vilka färger och filter som du vill använda. Använd behagliga färger som passar innehållet, såsom lugnande pasteller för ett spa och exempelvis hårdare färger för action.
- Förhandsgranska alltid dina annonser! Använd förhandsgranskning i Ads Manager för att uppleva hur din målgrupp ser annonserna på datorn eller mobilen. Du kan förhandsgranska annonsen när som helst under annonsgenereringen.
Slutligen, får jag be om en tjänst?
5/5
Klicka här om du hade nytta av min guide