Bildannonser Google Display Ads B2C - 2022

Den här guiden är för dig som snabbt vill få en översikt av Google Display Ads. Kanske jobbar du som ansvarig för SEO och ska använda Display Ads eller är chef och känner att du behöver ha koll på vad medarbetarna pratar om. Här går vi igenom den vanligaste terminologin, hur man gör, vad man inte ska göra och var man kan hitta mer bra information. Du kommer förstå att när du kan lite mer är Google Display Ads faktiskt riktigt kul. Nu kör vi!

svårighetsgrad

Lätt!

För vem

Alla som kvickt vill lära sig om Google Display Ads

Tid att läsa

5 – 10 Minuter

Innehållsförteckning

Vad är Google Display Ads

Kort beskrivning och bakgrund

Google Display Ads hette tidigare Google AdWords och är Googles egen plattform för digital annonsering och marknadsföring. Google Display Ads lanserades i 2020 och har kommit att bli Googles största inkomstkälla.

Så, vad är det då? Jo, Google Display Ads är de annonser som dyker upp när du surfar runt på nätet, kanske tittar på något på Youtube eller kollar nyheterna. De är klickbara annonser och visas bredvid eller ovanför annat innehåll. På bilden här bredvid ser du tex både Prisjakt och Ellos som är Display Ads.

 

Terminologi att hålla koll på

Det finns ett antal termer som oftast kommer upp i samband med Display Ads, dessa bör du således har koll på. 

GDN – Google Display Network

GDN står för Google Display Network och är över 2 miljoner olika hemsidor, videos och appar där Display Ads kan visas. Dessa, eller delar av dem, har du alltså automatiskt tillgång till när du väljer att annonsera med Display Ads. 

Retargeting

Retargeting kallas det när en besökare tex varit inne på din webshop men inte köpt något. När de sedan surfar runt på andra siter så kommer din annons upp. Förhoppningsvis gör detta att de blir påminda om din shop och klickar in sig för att göra ett köp. 

Audiences

När man jobbar med Display Ads brukar man dela upp målgrupperna i tre olika kategorier:

In-market

En In Market Audience är de som aktivt har sökt på Google efter tex parfym eller damkläder under de senaste 24 – 48 timmarna. 

Affinity

En Affinity Audience, eller intressemålgrupp, är en de som inte nödvändigtvis planerar att köpa en parfym just nu, men som har ett generellt intresse för flärd och lyx. Du vill att dessa personer ska känna till dig, för den dagen det är dags för dem att göra ett köp. 

 

H2 Google Display Ads vs Google Search Ads

En annan typ av annonsering att hålla koll på är Google Search Ads. Google Search Ads är de annonser som dyker upp högst upp när du gör en sökning på Google och är markerade med Ad / Annons. När jag sökte i Google på ”Köpa kläder” visades alltså Ellos igen, men den här gången som en Search Ad. 

H2 - Varför ska man använda Google Display Ads

Det finns flera fördelar med att jobba med Google Display Ads, tex:

H3 Remarketing

För det första får du chans att gå på de kunder igen som redan besökt dig och visat intresse men som inte kom i mål första gången.

H3 Relativt billigt

För det andra är kostnaden per klick (CPC = Cost Per Click) oftast billigare med Display Ads än Search Campaigns. I snitt kostar en Dispay Ad ca 1 – 3 kronor per klick, jämfört med en Search Ad som kan kosta runt 50, 100 eller till och med 250 kronor per klick. 

H3 Mer visuellt

För det tredje är Display Ads mer visuellt tilltalande. De har visserligen en viss del text, men i första hand är det bilder som visas. Speciellt för vissa branscher; tänk kläder, möbler,smink etc så säger ju en bild väldigt mycket mer än text. Detta gör att Display Ads kan vara mycket verkningsfulla. 

 

Så här skapar du en Display kampanj steg-för-steg

Att komma igång med den Google Display Ads annonsering är relativt enkelt. Här följer de steg du behöver ta för att komma igång:

H3 – Starta konto

Det gör du gratis på https://ads.google.com/intl/sv_se/getstarted

H3 Påbörja en ny kampanj

  • Klicka Campaigns – Plustecken – New Campaign

H3 Välj Objectives

Här ska du välja ett objective, eller mål, för din kampanj. Det finns tex Sales, Leads, Website Traffic etc att välja på. Här ska du fundera vad ditt företags mål är i stort och sedan anpassa din Google Display Ads-kampanj efter det.

H3 Campaign Type

Efter objectives så får du möjlighet att välja Campaign Type – då väljer du Display. 

Skriv in din hemsida och klicka Continue

Campaign Settings

Här väljer du Location och Language

Budget & Bidding

 

Budget

Var uppmärksam på att budgeten är per dag, dvs om du har satt en månadsbudget eller årsbudget för din annonsering, så måste du fördela ut den per dag. Det är den siffran du skriver in under Budget.

H4 – Bidding

 

Google bestämmer automatiskt din bidding, om du vill bestämma själv så kan du göra det, men i början är det enklast att köra på det som är förinställt.

 

Ad Creation

Nu till den roliga biten, det har blivit dags att lägga in alla relevanta bilder och texter. Var noga med att få med all information som behövs, att den är proffsig och att den representerar ditt varumärke.

Google Display Ads B2C vs B2B

Den här guiden är i första hand till för dig som vill annonsera direkt mot slutkonsument. Och man ska komma ihåg att Display Ads i första hand är framtaget för detta. Vill du lära dig mer om Display Ads B2B så rekommenderar jag dig att läsa guiden jag tipsar om nedan under “Bra länkar för vidare lärande”.

  • VILKA ÄR FALLGROPARNA

För breda sökord och fraser

Gör din hemläxa och annonsera endast med ord och fraser som verkligen är relevanta för din produkt eller tjänster. 

Missledande rubrik eller Call to Action

Ibland kan det vara frestande att ha en väldigt klickvänlig rubrik på sin annons, men tänk på att det ska vara professionellt, reflektera ert varumärke och inte göra besökaren besviken när de väl klickar in sig på din sida. 

Använda samma annonser igen och igen

Folk tröttnar fort och människor vill inte se samma annons visas gång på gång. Du behöver variera dig med olika bilder, texter och call to actions. 

Inte A/B-testa

Missa inte det viktiga steget med att A/B testa din display annons. Att lägga lite tid på det i början kommer spara både tid och pengar i förlängningen.

Bra länkar för vidare lärande

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.