Användarinteraktivitet och ranking

Sidor som har en god användarinteraktivitet rankas högt av Google. Så om du vill synas högt i SERP så behöver du förstå vad användarinteraktivitet är och hur du kan nyttja den på din hemsida. I den här lättlästa och övergripande guiden ska vi reda ut vad som menas med användarinteraktivitet och inte minst vad du enkelt kan göra för att påverka din ranking. Den här guiden kommer att beröra följande områden:

Inledning

Att förbättra din SEO, eller sökmotoroptimering, är en av de viktigaste sakerna du kan göra för att öka trafik, engagemang och konverteringar på din webbplats.
Google tittar på mer än 200 rankningsfaktorer för att avgöra var du kommer att hamna i sökresultaten för en viss fråga, men många av dem kan också grupperas i bredare kategorier. Genom att uppmärksamma dessa områden och justera din webbplats därefter, så har du en mycket större chans att landa den eftertraktade topplaceringen.
En av de faktorer Google tittar efter är användarinteraktion, det vill säga hur användarna interagerar med ditt innehåll.

Varför behöver vi en god interaktivitet med användarna?

Google tittar på 2 saker; hur länge användaren är på din sida och hur denne interagerar och engagerar sig där.

Idag spenderar den genomsnittliga användaren mindre än 15 sekunder på en hemsida. Precis som i en konventionell nyhetsartikel har vi väldigt kort tid på oss att fånga användarens intresse och få dem att stanna kvar på sidan, vilket i sin tur ökar trafiken och i slutändan förhoppningsvis ska leda till konvertering.

Forskning av The Chartbeat network har visat att om du kan behålla en besökares uppmärksamhet I tre minuter, så är det dubbelt så stor sannolikhet att de återkommer till dig, jämfört med om du bara kan hålla dem kvar en minut.
Det är här interaktiviteten kommer in. Interaktivitet med användaren får denne nämligen att stanna kvar på sidan!
Dessutom…Över 70% av marknadsförare anser att de har som en hög prioritet att öka andelen insamlad förstapartsdata för att få mer kunskap om sina besökare. Det kan handla om om att de vill veta mer om saker som kan hjälpa dem.i marknadsföringen. Tex Vill du veta mer om

  • Köptendenser? 
  • Produktpreferenser?
  • Demografi? 
  • Budget?

Genom enkäter och Quiz och andra formulär kan du samla in den här informationen-Den insamlade datan om dina besökare kan du senare använda till åter-annonsering. Exempelvis genom att påminna om den ultimata löparskon i en annons eller redan innan ett bokat bostadssamtal veta vilken budget personen mittemot mäklaren har. 

Vad är då interaktivt innehåll?

Idag är besökare på en webbplats ganska kräsna. Det är lätt att klicka vidare och lämna din sida om den inte fångar uppmärksamheten tillräckligt snabbt. Eller så klickar de runt planlöst utan att engagera sig. Du behöver så att säga prata med personen bakom skärmen, få den att utföra någon form av åtgärd och inte bara klicka runt.

Några exempel på interaktiva åtgärder:

  • En rabattkod i utbyte mot en mailadress
  • Möjlighet att kommentera ett inlägg
  • En chattfunktion med kundtjänst
  • Ett enkelt quiz eller enkät
  • Ett kontaktformulär
  • En karta som du kan utforska i flera lager
  • Ljud, tex ett swishande läte när du trycker på en knapp och din fråga går iväg
  • Animeringar, dvs det händer något visuellt när du klickar runt på sidan.

Varför fungerar det så bra?

Interaktivt innehåll fengagerar besökarna på ett personligt plan

För det första, så sätts engagemanget igång när vi själva får vara delaktiga.

Tänk dig ett besök i en online-shop där du efter att ha klickat dig in på en viss produktsida får integrera på ett sätt som gynnar dig. Exempelvis genom ett online-quiz som sköter behovsanalysen, snabbt och på dina villkor. Det hade gjort ditt besök både smidigare, personligare och satt igång engagemanget. 

Interaktivt innehåll förenklar läs- och användarvänlighet

Ibland behöver vi ställa flera frågor och det kan skapa en tröskel med motstånd hos besökaren.– orkar jag fylla i eller inte? Genom det enkla knepet att dela upp ett formulär i flera mindre delsteg och frågor så sker en enorm förändring. Betydligt fler kommer svara på formuläret samtidigt som känslan av överflöd mildras. 
Kom ihåg att dagens användare är otåliga och många gånger bara villiga att göra en åtgärd i det fall det går kvickt. Flerstegs-formulär ger intryck av snabbhet och om det skulle vara så att inte hela formuläret fylls i så får du ändå ut viss data, så se till att ställa de viktigaste frågorna först.

Innehållet kan testas och optimeras

Hur väl genomtänkt ditt innehåll än må vara. Vissa detaljer är omöjliga att förutse – dom behöver testas! Saker som val av färg på en CTA-knapp eller meningsformulering har stark påverkan på ditt innehålls prestation. Genom att testa och mäta olika varianter så kan du snabbt se vad som konverterar mest och optimera innehållet därefter. 

Interaktivt innehåll tar online upplevelsen till en ny nivå

Webbsidor som erbjuder något unikt och extra tenderar att fasta hos oss. Vi minns det! Interaktivt innehåll kan vara det där lilla extra som till slut avgör publikens köpbeslut. interaktivt innehåll online skapar en upplevelse utöver det vanliga

Ett exempel på hur du kan sticka ut från mängden i form av interaktivt innehåll är att erbjuda ett online-quiz som på något sätt hjälper besökaren. Exempelvis genom att ta fram en ultimat löparsko, eller kanske en kalkylator-widget som gör att besökaren kan räkna på din boendekostnad med bara några enkla knapptryck? Genom att integrera med besökaren på enkla och fördelaktiga sätt så sticker du ut på marknaden samtidigt som du samlar in värdefull data om dina kunder. 

5 snabba tips

Vi har ovan nämnt ett antal sätt att skapa interaktivitet med användarna för att på så vis påverka rankingen. En del av dessa förslag är ganska omfattande, tex en kalkylator eller behovsanalys genom quiz. Här kommer 5 enkla tips som du kan börja med för att skapa ett interaktivt möte med dina besökare

1. Kontaktformulär

Har du ett enkelt och tydligt kontaktformulär på din webbsida? Google tycker att sidor som har en väl uppstyrd kontakta oss-sida är av högre kvalitet än sajter som inte har det.

2. Knappar

3. Möjlighet att kommentera på inlägg

Google ser kommentarer som en del av innehållet, även om Google kan skilja på vad som är skrivet i själva inlägget och vad som är kommentarer, så påverkar det rankingen positivt med inlägg som interagerar. 

4. En knapp för att lätt kunna ställa en fråga eller kommentera en artikel

Ju fler kommentarer som finns på en specifik artikel, desto bättre rankar den sidan enligt SEO Roundtable

5. En interaktiv karta som du hämtar från Google maps

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.