Annonsera i WhatsApp
Den ultimata guiden för att skapa och optimera dina annonser i WhatsApp
Annonsera i WhatsApp
Marknadsföring i WhatsApp
WhatsApp har sedan grundatet 2009 vuxit tillen av världens störtsa snabbmeddelandetjänster. WhatsApp har idag över två miljarder användare världen över och rankas som den mest populära appen i över 100 länder. Allt fler företag har valt att annonsera i WhatsApp för att nå en bredare kundgrupp.
Börja annonsera redan idag!
Sissel Uglem
Annonsera i WhatsApp
12 april 2022
Taggar
- Marknadsföring
- Annonsering
- WhatsApp Ads
Innehåll
Varför annonsera i WhatsApp?
Vinn fler kunder genom att nå ut till din målgrupp via WhatsApp. En poppulär och kostnadsfri app som går att använda på både surfplattor, mobiler och laptops. Idag är WhatsApp den fjärde största digitala kommunikationstjänsten i världen. Dra nytta av denna redan etablerade tjänst och börja marknadsföra ditt företags tjänster.
Skapa ett WhatsApp annonskonto
För att skapa riktade annonser och reklamkampanjer till WhatApp behöver du lägga upp ett annonskonto som är kopplat till facebook och/eller Instagram. Detta för att annonserna skapas i just facebook eller Instagram för att sedan länkas till WhatsApp. I dagsläget går det inte att skapa annonser direkt i WhatsApp.
Steg för steg
1
2
Länka ditt WhatsApp-konto till ditt facebook-konto. För att nu kunna skapa och länka annonser behöver du koppla ditt WhatsApp Business-konto till Facebook. Efter att du kopplat ihop kontona kommer du kunna se statistik över din annonsering i WhatsApp.
Skapa en kampanj för att annonsera i WhatsApp
Nu när du har ett kopplat WhatApp Business-konto kan du börja att skapa dina kampanjer och annonser. Som vi nämnt ovan skapas alla annonser i Facebook och instagram för att sedan länkas till WhatApp.
Steg för steg
1
2
När du valt ditt mål är det dags att sätta en budget för kampanjen. Här kan det vara bra att ha gjort lite reasearch innan för att veta vilken målgrupp som ska ställas in. Mer om du ställer in och skapar målgrupper finns längre ned i denna guide.
3
Efter att du satt din kampanjbudget väljer du alternativet ”klicka för meddelande”. Efter detta får du välja vart meddelandet ska skickas. Detta innebär att användaren skickar annonsen som ett meddelande till en annan användare. Välj sedan vart meddelandet skall skickas, i detta fall WhatsApp.
4
Nu kan du välja hur din kampanj/annons ska visas med hjälp av schemaläggning.
Multimedia i kampanjer
Det finns många olika alternativ på multimedia att välja mellan när du skapar annonser och kampanjer som leder WhatsApp. Att tänka på i första hand är att innehållet självklart ska locka den potentiella kunden och din målgrupp.
Välj mellan videor, GIF’s, PDF’er, ljudfiler och även filer från Microsofts programvaror.
Det mest lämpliga att använda som fungerar på alla tre plattformar WhatsApp, Facebook och Instagram är enligt följande. Karusell med bilder eller produkter, det ger användaren en chans att integrera med kampanjen och välja olika produkter/tjänster. Bilder som illustrerar dina produkter/tjänster på ett lockande sätt. Videos är ett av de mest attraktiva media till reklamkampanjer i sociala medier då de ofta får användaren engagerad och det ökar chanserna till en konvertering.
Välj rätt målgrupp
Via Facebook Ads är det möjligt att välja målgrupp för din annonsering med hjälp av målgruppsalternativen i inställningarna. Detta kan vara ett viktigt moment då du på ett sett effektiviserar din annonsering genom att prioritera vilka personer och profiler den visas för.
Detta kräver självklar lite research från din sida för att veta vilken målgrupp faktiskt är. Du kanske har ett kundregister redan idag som du kan beräkna till exempel medelålder på? Andra parametrar kan vara kön, geografisk plats o.s.v.
Det finns totalt fyra olika målgrupper att välja mellan i Facebook Ads enligt nedan.
- Anpassade målgrupper
- Sparade målgrupper
- Lookalikes
- Speciell annonsmålgrupp
Anpassade målgrupper, här kan du sätta kriterier för hur din målgrupp ser ut. Detta gör att Facebook riktar annonserna mot just denna grupp.
Sparade målgrupper, dessa skapar du från grunden med hjälp av Facebooks sparade data. Du anger även kriterier för denna målgrupp.
Lookalikes, dessa målgrupper skapas utifrån redan befintliga målgrupper. Den samlar liknande profiler och personer i en ny målgrupp.
Speciell annonsmålgrupp, denna typ av målgrupp är bara tillgänglig i speciella annonskategorier vilket jag inte kommer gå in på i den här guiden.
Granska dina resultat och optimera
Efter att du skapat kört din kampanj live är det dags att granska dina resultat och om möjligt optimera kampanjen. Allt detta går att övervaka i Facebook Ads Manager Ads-Manager.
Steg för steg
1
Navigera till Facebook Ads Manager och välj vilka kolumner du vill visa. Här kan du välja vilka mätvärden du vill se beroende på ditt kampanjmål.
2
Jämför dina resultat mot dina KPI’er (nyckelprestandaindikatorer). Här kan du överväga att utföra förbättringsåtgärder som optimering om du anser att kampanjen inte lever upp till dina förväntningar.
3
Optimering av dina annonser och kampanjer kan till exempel vara att duplicera den kampanj som gett bäst resultat eller formulera om texten i den kampanj fått minst konverteringar. Du kan även välja att ändra målgrupp och begränsa inriktning.