Bildannonsering på Instagram för B2B

Letar du efter det bästa sättet att bygga varumärke och nå B2B kunder på Instagram genom bildannonsering? 

Det kan verka som att bildannonsering på Instagram fungerar bäst mot privatpersoner men med rätt kunskaper kan Instagram vara en guldgruva för att stärka ditt B2B varumärke, hitta nya kunder och uppnå kundlojalitet.

Bildannonsering på Instagram för B2B

Genom Instagrams kan du nå både nya och befintliga B2B målgrupper genom bildannonserna. Det finns även stora möjligheter att visa upp ditt varumärke och innehåll genom Instagrams olika annonsformat, med annonser i flödet, Instagram stories och Instagram shopping. Utöver detta kan du smidigt skapa bildannonser som visas i både bild och videoformat för relevanta målgrupper. Eftersom konkurrensen om annonsutrymmet är stort har jag skapat en guide för att hjälpa dig lyckas med din B2B bildannonsering på Instagram.

Varför du ska använda bildannonsering på Instagram för B2B

 
 

1. Det är på sociala medier användarna finns idag

Över 60% av Sveriges befolkning använder sig av Instagram dagligen och användandet ökar, nästan alla tittar på inlägg i flödet och över hälften tittar på händelser (stories), ¼ av Instagrams användare tittar på Reels. Värt att tänka på kan vara att instagram är något mer populärt bland kvinnor än män. Läs mer statistik som kan hjälpa dig i den senaste rapporten från Svenskar och internet.
En stark närvaro kan skapa igenkänning så att du alltid är ”Top of mind” i stegen fram till köp eller signering av kontrakt. Oavsett vilket företag du vill nå med dina bildannonser är sannolikheten stor att deras kontaktpersoner finns på Instagram.

2. Bildannonser på Instagram kan stödja alla steg i B2B köprocessen

Marknadsförare rankar video och bilder som de mest värdefulla formaten för att nå sina marknadsföringsmål enligt Spout social. Tydligt & lättsmält innehåll är hemligheten för att lyckas skapa bildannonser som stannar hos användaren.

3. Bildannonser på Instagram kan skapa varumärkesigenkänning hos dina B2B kunder 

 Hälften av all B2B innehållsmarkandsföring är skapat för att generera varumärkesigenkänning. Genom bildannonser på instagram kan marknadsförare använda iögonfallande innehåll för att bli upptäckta av nya användare. Instagram ads kampanjer genererar två gånger så stor ihågkomst som genomsnittsannonserna än Nielsens standard för onlineannonser.

Sätt mål för annonseringen på Instagram

 

Du kan använda Instagrams annonsering för nå många olika B2B marknadsföringsmål utöver att skapa varumärkesigenkänning. Ditt företag kan t ex använda bildannonser för att nå potentiella anställda.

Du kan välja att arbeta med konveteringsmål och experimentera med annonser för att driva mer sitetrafik.

När du satt dina må kan du arbeta med att sätta den rätta innehållsmixen för att stödja dina mål, läs mer om det här.

Bildannonsering på Instagram för B2B

Strategi och A/B tester för dina bildannonser på instagram

 
Titta på strategin för den organiska trafiken och engagemang från inläggen på ditt Instagramkonto för att förstå vad som skapar mest intryck och engagemang, en bra start kan vara att börja betala för marknadsföring på dessa inlägg.

Sociala medier förändras hela tiden så strategin kommer aldrig vara helt klar, det kommer alltid nya funktioner, verktyg och justeringar i algoritmen, men för att vara i fas kan du använda dig av kreativ testning.

Experimentera med och testa bildannonserna för att få ut det mesta av din annonsering på Instagram. 
Regelbundna A/B tester kan identifiera vad kunderna gillar och vill ha mer av från ditt varumärke och företag. Avsätt tid till testa nytt kreativt innehåll och copy för att se vad som gör den största skillnaden i din prestation. Du kan använda instagrams analysverktyg för att analysera dina B2B bildannonser, visa även bildannonsen för personer som använder din tjänst och testa dina bildannonser på dina kundkontakter för att ta reda på vad de uppskattar. 

Bildannonsering på Instagram för B2B

Nå rätt målgrupper med dina bildannonser på Instagram

 

Annonserna visas automatiskt för de personer som sannolikt uppfattar dem som mest relevanta och du kan även ytterligare rikta annonsvisningen genom val av tre olika målgrupper. Du kan definera målgruppen utifrån tre olika målgruppsmetoder som facebooks annonsverktyg erbjuder.

Basmålgrupper kan definiera målgrupp baserat på ålder, intresssen och geografi. Du kan rikta annonser utifrån kundbeteenden och som till exempel tidigare köp och enhetsanvänding. Du kan även inkludera personer i basmålgruppen som har haft kontakt med din sida eller evenemang på facebook, eller uteseluta dessa för att nå nya målgrupper.

Anpassade målgrupper kan användas för att få kontakt med personer som har interagerat med ditt företag, oavsett om de redan är kunder eller har besökt din app eller webbplats. För att skapa anpassade målgrupper kan du använda dig av kontaktlistor, webbplatsbesökare och appanvändare.

Lookalike målgrupper möjliggör att du kan nå nya personer som liknar dina bästa kunder. Lookalike-målgrupper är ett snabbt och effektivt sätt att ta kontakt med personer som sannolikt svarar på dina annonser. Allt du behöver göra är att skapa en källmålgrupp med personer som du känner till. Annonserna når sedan personer med gemensamma intressen och egenskaper.

Du kan läsa mer om de olika målgrupperna i facebooks guide för ad-targeting.

 

Formge dina bildannonser för Instagram

 
Det finns några saker att tänka på när du designar annonserna till dina bildannonser och facebook har några riklinger som kan vara bra att följa. 
 
  • Använd alltid högupplösta bilder för bästa kvalié på dina bildannonser.
  • Använd rekommenderat bildförhållande till varje placering, du kan använda funktionen resursanpassning i Ads manager för att anpassa bilden till placeringen.
  • Visa varumärke och logotyp i dina bildannonser, speciellt om du har en starkt varumärke då personer har visat sig interagera mer med varumärken de känner till.
  • Anpassa annonstext så att den inte skymmer visuellt material, textöverlagring är att föredra i ett rent typsnitt och kontrasterande färg.
  • Fokusera på att förmedla ett tydligt budskap och beskär gärna för att lyfta fram bildens viktigaste del.
  • Använd behagliga färger som passar innehållet.
  • Förhandsgranska alltid bildannonsen för att se hur den ser ut på både dator och mobil innan du publicerar den.
Formge bildannonser på Instagram

Nyheter för 2022

 

I augusti 2022 annonserade Meta nya möjligheter för att nå B2B kunder genom Instagrams bildannonsering genom nya funktioner för att segmentera. Den nya B2B segmenteringen är designad för att strömlinjeforma processen av målgruppsbyggande i syfte att marknadsförare kan fokusera mer på strategi och kreativt arbete. 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.