Guide: WhatsApp annonsering

Söker du efter en konkret steg-för-steg guide om Whatsapp annonsering? Stanna kvar så hjälper vi dig!

Innehåll

Vad är Whatsapp?

WhatsApp är en plattform för snabbmeddelanden som lanserades år 2009 av två före detta Yahoo! anställda. Idag ägs appen av Meta, som driver plattformen som en del av alla sina andra appar Facebook, Instagram och Facebook Messenger.

Idag används appen av ca 1.2 miljarder människor varje månad. Förmodligen den viktigaste detaljen av all statistik. Det betyder alltså att nästan en tredjedel av hela världens befolkning använder WhatsApp för att inte bara skicka meddelanden utan också bilder, videos och såklart använda telefon- och videosamtal. 

Källa: Moyens I/O Digital Trends Report

Annonsera via Whatsapp

Plattformen har idag också något som kallas Whatsapp Business vilket gör det snabbt och enkelt för företag att kommunicera och få kontakt med kunder för att sälja sina produkter och tjänster. Annonserna körs på Facebook och Instagram, medan målsidan är Whatsapp. Dessa annonser kan ha formatet videor, enstaka bilder eller karuseller. 

Syfte och mål

Bransch och målgrupp

Så nu har du bestämt dig för att börja annonsera via Whatsapp, så bra!
Men är första steget framåt undrar du? 

Innan du börjar med annonseringen så ska du såsom i all marknadsföring först sätta ett tydligt syfte och målsättning. Är det närmare bestämt att hitta nya kunder i en ny målgrupp? Eller är det tvärtom, att din specifika målgrupp redan finns i appen och du vill nå ut till dom? Målsättningen kan vara exempelvis att öka din försäljning eller öka brand awareness. Oavsett ska du fundera noggrant och skriv ner ditt syfte och mål så kommer vi tillbaka till det så småningom.

Whatsapp Business kan användas i många olika branscher. Ett exempel är restaurangbranschen som använder bland annat klick-till-annonser för att locka kunder till att beställa mat direkt via appen. Det kan då handla om att man annonserar en rabatt som då kunden får använda vid köpet. Du kan även skicka en meny eller låta folk bläddra i din produktkatalog. Därefter kan du dela en betalningslänk och vips så är det klart!

Appen används idag både av kvinnor och män. Åldersgruppen är rankad högst för kvinnor i åldern 55-64 år och män 45-64. Det vill säga, om det är din målgrupp för ditt företag så gör du helt rätt i att fortsätta läsa den här guiden. 

whatsapp annonsering skärmbild
whatsapp mobilskärm appar

Fördelar

Öka omvandlings frekvensen
Ja, en annonseringsstrategi kan öka konvertering frekvensen, beroende på vilket Facebook-annons mål du väljer i installations stadiet. Att köra annonser kan hjälpa till att bygga starkare kontakter och i sin tur skapa skyhöga konverterings frekvenser för små företag som inte har en stark närvaro på sociala medier.

Billigt och enkelt sätt att marknadsföra produkter eller tjänster
Med de nya business-funktionerna i appen kan du visa upp dina produkter/tjänster i din katalog och bifoga QR-koder till dem. Leads som landar på din sida kan enkelt lägga till produkter i sin kundvagn efter att ha bläddrat i din produktkatalog. Företag kan till och med gruppera varor i relevanta listor och skicka dem till kunderna.

Skapa ett annonskonto

Hur startar man?

För att skapa riktade annonser och reklamkampanjer till WhatsApp behöver du lägga upp ett annonskonto som är kopplat till facebook och/eller Instagram. Detta för att annonserna skapas i just facebook eller Instagram för att sedan länkas till WhatsApp. I dagsläget går det inte att skapa annonser direkt i WhatsApp.

Skapa ett företagskonto genom att ladda ned appen eller integrera med WhatsApp Business API. Anslut ditt konto till din Facebook-sida och gör dig själv till administratör för sidan eller anslut ditt telefonnummer till ditt Business Manager-konto. Följ vår steg för steg guide nedan där vi går igenom varje steg noggrant.

Vilka verktyg finns?

WhatsApp-annonser eller klicka-till-appen-annonser är CTA-knappar (uppmaning) som ingår i Facebooks eller Instagram annonser. Dessa omdirigerar användaren till en chatt där potentiella kunder kan lära sig mer om produkten/tjänsten men även chatta direkt med företagets representant. Till skillnad från populär uppfattning handlar reklamen inte om att din chatt är full av banner annonser och länkar. Facebook försökte göra detta men lade snabbt ner projektet 2020. 

Skapa en annons

Steg för steg

Så nu är det dags att skapa annonser för WhatsApp. Som tur är tar det bara några minuter att göra det och du kan följa vår enkla 7 stegs-guide nedan. Nu kör vi!

1. Konfigurera till Business konto

Ladda ner WhatsApp Business-appen i din mobiltelefon. Ange och verifiera ditt företags telefonnummer. Tänk på att du inte kan använda samma telefonnummer för både ditt privata och företagskonto så lägg in ett annat telefonnummer eller migrera ditt gamla nummer till ditt nya konto.

Lägg sedan till ditt företagsnamn, logotyp och andra företagsdetaljer. Välj den mest relevanta kategorin för ditt företag på rullgardinsmenyn.

2. Anslut din WhatsApp till din Facebook-företagssida

Öppna Meta Business Suite och klicka på ditt företags Facebook-sida. Gå till Inställningar och klicka på fler företagsinställningar. På den vänstra menyn så bläddrar till Konton och välj WhatsApp-konton.

En annan meny visar ett meddelande om att ditt företag inte har ett WhatsApp-konto anslutet ännu. Klicka på knappen Lägg till WhatsApp-konto. Lägg till ditt företags telefonnummer och klicka på Fortsätt. En bekräftelsekod kommer att skickas till ditt telefonnummer. Mata in koden och klicka på Bekräfta. Du har nu framgångsrikt kopplat ditt WhatsApp-företagskonto till din Facebook-sida.

3. Starta din Facebook-annonskampanj

Du kan starta en ny Facebook-annonskampanj. Men den viktigaste aspekten av WhatsApp annonsen är att definiera ditt mål. Facebook har begränsat WhatsApp till tre mål: Interaktion, Trafik eller Försäljning. 

Å andra sidan kan du få bättre konverteringssiffror genom att välja mål som katalogförsäljning eller butiks trafik. Jag rekommenderar att du provar dig fram vad som passar dig och ditt företag bäst. 

4. Ställ in budget och var du vill driva din trafik 

Efter att du har valt dina kampanjmål, ställ in den dagliga budgeten eller livstidsbudgeten. I avsnittet Annonsuppsättning måste du välja var du vill skicka trafik, få meddelanden eller spåra omvandlingar. Välj Whatsapp. 

5. Välj din målgrupp

Ofta vet du och ditt marknadsteam redan er ideala målgrupp för företaget. I appen kan du välja mellan sparade målgrupper, anpassade målgrupper och look-a-like målgrupper. Välj den som du tror passar just er bäst. 

6. Lägg till dina bilder

Innan du startar igång dina annonser behöver du välja bilder. Finns tre mediaformat: Enstaka bilder, Karusell och Videos. 

7. Sist men inte minst: Skriv din copy och CTA

Skriv korta övertygande brödtexter och ännu kortare rubriker med CTA (click-to-action) 

Sådär! Nu är din annons redo att startas. Nu kan du klicka på Starta din kampanj. 

Optimering och tips på vägen

Kom ihåg att efter försäljning är lika viktigt som att starta en annons. Skapa en regelbunden återkoppling kring dina annonser för att analysera data och se vad dina kunder är ute efter. Se också till att kommunicera med dina kunder och fånga in dom genom personlig chatt. Videoannonser har på senaste tiden blivit mer populärt och har visat sig ge en bra konvertering. Därför kan det vara bra att testa sig fram om du och ditt företag kan skapa effektiva videoannonser. 

Summering

Sammanfattningsvis så har vi gått igenom bakgrund, syfte, fördelar och nackdelar men även en guide till hur du praktiskt börjar och utför.
Slutligen vill vi tacka för att du läste ända hit och önska dig lycka till med din annonsering! 

whatsapp logotyp med grön bakgrund

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.