Guide: Annonsering på Twitter 2023
Annonsering på Twitter är mer aktuellt än någonsin. När Elon Musk nyligen köpte Twitter för 44 miljarder dollar annonserade han att Twitter ska bli “den mest respekterade reklamplattformen”. Här är allt du behöver veta för att komma igång med annonsering på Twitter och hur du enkelt skapar bildannonser som når dina kunder.
Innehåll:
- Vad är Twitter?
- För- och nackdelar med att annonsera på Twitter
- Vilka typer av annonsering finns det på Twitter?
- Därför ska du annonsera med bilder på Twitter
- Så kommer du igång med annonsering på Twitter
- Så skapar du en bra bildannons med Twitter Ads
- Optimera dina annonser på Twitter för rätt syfte
- Ladda ned gratis mall: Optimala bildformat vid annonsering på Twitter
Vad är Twitter?
Twitter kan beskrivas som en mikroblogg med ett flöde av korta inlägg på max 280 tecken. Bland de grupper som är mest aktiva på plattformen märks bland annat opinionsbildare och politiker, skådespelare och artister samt företag.
Twitter ökar i Sverige
Användandet av Twitter ökar något från 2021 till 2022 enligt undersökningen Svenskarna och internet. 15 procent av svenskarna använder Twitter minst en gång i veckan. Det senaste året har nästan dubbelt så många män (23 %) än kvinnor (12 %) använt Twitter.
För- och nackdelar med att annonsera på Twitter
Det finns flera anledningar att satsa på annonsering på Twitter för B2C-företag som vill nå sina kunder. Även om Twitter ligger en bit efter andra aktörer som Youtube, Facebook, Instagram och Snapchat sett till antal användare, så är Twitter fortfarande en relativt stor sociala medie-plattform där du som företag kan nå många personer - och framförallt rätt personer.
Engagemang
På Twitter har de aktiva användarna ofta ett högt engagemang där de de både diskuterar och interagerar med innehåll baserat på sina intressen. Annonser på Twitter visas i det vanliga flödet vilket gör att med bra innehåll blir annonserna inte påträngande för användarna på samma sätt och uppfattas mindre som annonsering.
Effektiv målgruppsanpassning vid annonsering på Twitter
På Twitter finns flera bra sätt att nå ut till specifika målgrupper. Det finns flera sätt att göra annonserna så relevanta som möjligt och verkligen pin-pointa målgrupper. Vid annonsering på Twitter kan du nämligen rikta annonser till personer utifrån:
- Deras intressen
- Sökord de använt
- Hashtags i deras egna tweets (inlägg)
- Vilka ämnen de engagerat sig i och diskuterat
- Konton de följer
En guldgruva för att kunna nå specifika personer! Med målgruppsanpassade annonser ökar sannolikheten att de du vill nå tar till sig budskapet och att din annonsering på Twitter blir effektiv.
Ställ dig frågan: Finns vår målgrupp på Twitter?
Prisvärda Twitterannonser
En fördel med att Twitter har färre användare än många andra plattformar är att konkurrensen är lägre bland annonsörer. Priset har därför inte ökat i samma takt på Twitter. Vid annonsering på Twitter betalar du även bara för uppnådda kampanjmål t ex klick, visningar, webbplatstrafik eller per varje ny följare.
Vilka typer av annonsering finns det på Twitter?
Du kan antingen sponsra en tweet som du redan har publicerat eller göra en separat annons på Twitter. Det finns flera olika typer av annonser på Twitter.
Bild
Bildannonser
Karusell
Flera bilder eller videos i en annons.
Text
Textannonser
Video
Videoannonser
Moment
Samling av tweets för att berätta en historia.
Audience Platform
Annonser i andra appar och plattformar
Därför ska du annonsera med bilder på Twitter
Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord. Genom att annonsera med bildannonser på Twitter kan du enkelt visa upp ditt varumärke, din produkt eller tjänst med ett foto eller grafik. Genom bilder kan du ofta enklare förmedla en känsla än om annonsen enbart innehåller text. Annonsen tar även större plats i flödet vilket är en fördel då den får mer fokus från användarna.
Twitter-annonsering med bilder kan antingen göras genom en annons med en bild eller genom en karusellannons som innehåller upp till sex bilder.
I den här videon kan du lära dig mer om hur du som företag ökar dina följare och säljer mer genom annonsering på Twitter:
Så kommer du igång med annonsering på Twitter
Är du redo att börja annonsera på Twitter? Så kommer du snabbt och enkelt igång!
För att annonsera på Twitter behöver du:
- Ett Twitterkonto. Du kan skapa ditt konto här om du inte redan har ett.
- Koppla ditt konto till Twitter Ads Manager – Twitters verktyg på annonsering. När du är inloggad på ditt Twitter-konto (enklast är på datorn), välj “Twitter Ads” i vänsterspalten och fyll därefter i dina uppgifter.
Om du redan har ett annonskonto på Twitter kan du logga in via ads.twitter.com.
I Twitters hjälpcenter här finns allt du behöver veta om Twitter Ads Manager om du behöver mer guidning för att komma igång med din annonsering.
Så skapar du en bra bildannons med Twitter Ads
“Annonsering, när det görs på rätt sätt, kan skapa glädje, underhålla publiken och informera den. Annonsering kan visa en tjänst eller en produkt som du inte visste fanns, fast den är helt rätt för dig. Annonser med låg relevans är spam, men annonser med hög relevans är bra innehåll”, Elon Musk, efter köpet av Twitter 2022.
Relevans, relevans, relevans! I skapandet av annonser är det viktigt att ha målgruppens intresse i fokus – detta gäller även vid annonsering på Twitter. Släpp loss kreativiteten och ställ dig några frågor på vägen när du skapar din annons.
5 frågor innan du publicerar din annons på Twitter
- Vilket budskap/erbjudande är relevant för målgruppen?
- Väcker annonsen människors intresse?
- Vilken handling vill jag uppmana till? Var tydlig med det!
- Följer annonsen mitt varumärkes grafiska profil?
- Matchar bilden annonstexten?
Kom ihåg att bara använda bilder du har rätt att använda!
Tips på gratis verktyg när du skapar bildannonser
Bilder som är fria att använda i annonsering på Twitter
Unikt bildmaterial är alltid välkommet men det finns även flera bra bildbanker med bilder som är fria att använda som t ex Unsplash.se.
Designplattform för mallar, grafik och redigering
Ett annat bra verktyg är Canva där du både kan skapa annonser utifrån färdiga mallar och ta fram grafiskt material och bilder till dina annonser på Twitter.
Optimera dina annonser på Twitter för rätt syfte
Vilket mål har du med din annonsering? När du annonserar på Twitter kan du optimera annonserna för olika typer av mål.
Exempel på mål du kan optimera för genom Twitter Ads är:
- Appinstallationer och ökad användning
- Fler följare
- Ökat engagemang på tweets
- Videovisningar
- Webbplatsklick eller konverteringar
- Ökad medvetenhet
En bildannons kan ha en av flera olika CTA (call to actions) om man önskar:
- En app-knapp
- Konversationsknappar
- Undersökningar
- Knapp till webbsida
Ladda ned gratis mall: Optimala bildformat vid annonsering på Twitter
För att göra det lättare att skapa annonser på Twitter har jag tagit fram en mall med specifikationer för optimala bildformat på Twitter. Mallen är gratis att ladda ned – ha den gärna nära tillhands så att du enkelt kan skapa annonser i rätt format på Twitter.
Gillade du den här guiden?
Tack för att du läst hela vägen hit. Jag hoppas att guiden kan hjälpa dig att komma igång med annonsering på Twitter och nå dina kunder.