LinkedIn logotyp 2022

Videoannonser LinkedIn Ads B2B

LinkedIn är världens största plattform för yrkesverksamma, och det finns mycket att vinna för företag genom att annonsera på denna plattform.
Videoannonser LinkedIn Ads B2B är ett mycket effektivt sätt att nå ut till din målgrupp och få deras uppmärksamhet. B2B videoannonser kan hjälpa ditt företag på flera
olika sätt.

Innehåll:

       Varför videoannonser på LinkedIn?
       Hur börjar jag med videoannonser på LinkedIn?
       Hur får jag ut det mesta av mina B2B videoannonser på LinkedIn?
       Videoformat
       Skapa en sponsrad Innehållsannons – GUIDE
       Länktips videoannonser på LinkedIn

Varför videoannonser på LinkedIn?

Varför videoannonser på LinkedIn?

Videoannonser är ett effektivt sätt att nå ut med ditt budskap på LinkedIn. Detta beror dels på det engagerande innehållet i videoannonserna, dels på möjligheten att målgruppssegmentera olika branscher. B2B LinkedIn videoannonser kan hjälpa dig att uppnå olika typer av målsättningar, inklusive rekrytering av ny kompetent personal och ökad varumärkeskännedom.

Hur börjar jag med videoannonser på LinkedIn

För att komma i gång med videoannonsering på LinkedIn behöver du ett LinkedIn företagskonto där du är tilldelad administratörsrättigheter. Sedan behöver du även tillgång LinkedIns Campaign manager som är verktyget där du skapar en ny annonskampanj, eller väljer att sponsra ett redan existerande inlägg. Efter att vi fått detta på plats börjar det roliga, att skapa innehållet till din annons.

Först och främst måste du bestämma vilket syfte din videoannons ska ha, vill du visa upp ditt varumärke, generera leads, eller skapa försäljning? Detta är A och O för att kunna mål sätta din annons så effektivt som möjligt. När du väl har bestämt dig för målet går du vidare och skapar din video. Om du inte har någon erfarenhet av filmproduktion finns det flera företag som specialiserar sig på just detta, det är dock inte nödvändigt att hyra in någon extern hjälp. Ett tips är att vara kreativ och tänk utanför boxen, LinkedIn är ett professionellt nätverk och därav gillar användarna innehåll som är informativt och relevant.

När din video är klar är det dags att ladda upp den till din LinkedIn-sida via Campaign manager. Därefter gäller det att segmentera din publik efter olika kriterier såsom geografisk plats, könsfördelning, ålder, intressen osv. Detta är viktigt för att rikta in annonsen på rätt målgrupp och få ut mest av din investering.

Efter att du har segmenterat din publik är det dags att sätta en budget för din kampanj. LinkedIn annonser fungerar på ett så kallat PPC-princip (pay per click), det innebär att du endast betalar när någon klickar på din annons. Därför är det viktigt att du sätter en budget som du känner dig bekväm med.

Videoformat LinkedIn

Minsta videolängd: 3 sekunder 
Maximal videolängd: 30 minuter
Minsta filstorlek: 75KB
Maximal filstorlek: 200MB
Orientering: Endast horisontellt. Vertikala videor stöds inte av LinkedIn-videoannonser.
Pixel och bildförhållande:
360p (480 x 360; bred 640 x 360)
480p (640 x 480)
720p (960 x 720; bred 1280 x 720)
1080p (1440 x 1080; bred 1920 x 1080)
Filformat: MP4
Bildhastighet: Max 30 bilder per sekund. Ljudformat: AAC eller MPEG4
Ljudstorlek: Mindre än 64KHz

Hur får jag ut det mesta av mina Videoannonser LinkedIn Ads B2B

Hur får jag ut det mesta av mina Videoannonser LinkedIn Ads B2B

Du bör också titta på LinkedIn s data om vilka typer av B2B videoannonser som är mest effektiva. Därefter kan du anpassa dina annonser, eller skapa nya, för att täcka de områden som är mest eftertraktade.

Kom ihåg också att LinkedIn har olika annonskostnader för olika länder. Så om du är ute efter internationell trafik, vill du kanske överväga att skapa olika annonser för olika länder. Detta ger dig också möjlighet att anpassa ditt innehåll och budskap efter olika målgrupper. Efter att du har definierat målet med din videoannons på LinkedIn, föreslår jag att du gör följande för att få ut det mesta av din annonsering:

1. Se till att din video är optimerad för LinkedIn

LinkedIn har nyligen gjort vissa förändringar i hur de rankar och visar videoinnehåll på deras plattform. Så det är viktigt att du ser till att din video är optimerad för LinkedIn. Det finns flera saker du kan göra för att optimera din video för LinkedIn, här är några av de viktigaste:

– Se till att du har en miniatyrbild som fångar uppmärksamhet och lockar klick. LinkedIn använder miniatyrbilder för att hjälpa användare att avgöra om de ska spela upp din video eller inte. Så se till att du använder en miniatyrbild som fångar uppmärksamhet och lockar klick.

– Se till att du har ett intressant och lockande videoinnehåll. Ditt videoinnehåll är det viktigaste verktyget du har för att få användare att se och engagera sig med din video. Så se till att du har ett intressant och lockande videoinnehåll.

– Se till att du har en tydlig och kortfattad bildtext. Bildtexten är den text som visas under din video när den visas i LinkedIn-flödet. Se till att du har en kort och koncis bildtext som lockar klick.

2. Har en plan för din B2B videoannonsering på LinkedIn

När det gäller din videoannonsering på LinkedIn är det viktigt att du har en plan. Du vill inte bara slänga upp en video och hoppas på det bästa, du vill ha en strategi för hur du ska använda din videoannonsering för att nå dina mål. En strategisk plan för din videoannonsering på LinkedIn innehåller flera olika inslag:

– Mål: som vi nämnde, börja alltid med att definiera dina mål. Vad vill du uppnå med din videoannonsering på LinkedIn?

– Målgrupp: vem är din målgrupp för din videoannonsering på LinkedIn? Har du en idé om vem det är som är intresserad av ditt videoinnehåll? Har du gjort någon research för att skapa en targeterad målgrupp för din videoannonsering?

– Budskap: vad är ditt budskap för din videoannonsering på LinkedIn? Hur vill du att din målgrupp ska känna efter att ha sett din videoannons?

– Call-to-Action: vad är din call-to-action för din videoannonsering på LinkedIn? Vad är det du vill att din målgrupp ska göra när de ser din video?

3. Analysera och justera

Det sista steget i att få ut det mesta av din videoannonsering på LinkedIn är att analysera och justera. Det är viktigt att du följer upp på din videoannonsering och analyserar hur den presterar. Då kan du göra de justeringar som behövs för att nå det målet du har definierat. LinkedIn har ett eget verktyg för analys av videoannonser där du får en bra översikt över hur dina videoannonser presterar.

Skapa en sponsrad innehållsannons LinkedIn videoannonser B2B - Guide

Skapa en sponsrad innehållsannons LinkedIn videoannonser B2B - Guide

Följande 12 steg måste man göra när man skapar en Sponsrad Innehållsannons:

Logga in på Campaign Manager för att börja skapa din
kampanj

  1. Välj sponsrat innehåll
  2. Namnge din kampanj
  3. Välj målsättning med kampanjen, till exempel få besök
  4. till hemsidan, samla in leads eller få videovisningar
  5. Välj video som annonsformat och klicka på Nästa
  6. Gå vidare genom att välja Skapa ny video.
  7. Fyll i formuläret, ladda upp din video och klicka på
  8. Spara
  9. När du har laddat upp din video, välj videon genom att
  10. markera rutan bredvid och klicka på Next.
  11. Gå vidare genom att välja målgrupp för annonsen och
  12. klicka på Next
vector depict a man holding a cellphone and walking. Youtubes logo is depicted

Lär dig mer om LinkedIn annonsering

Här kommer lite länkar till dig som vill läsa och lära dig lite mera ang annonsera på LinkedIn eller så kollar du på kom igång guide videoannonsering.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.