Vad är TikTok?
Här följer en enkel guide kring TikTok annonsering där fokus kommer vara på hur du som företag kan arbeta med denna app. Men vad är då TikTok? Jo, det är en app som lanserades 2018 och ligger idag på topplistan av dom mest nedladdade sociala apparna. Men har du aldrig varit inne i appen så borde du först inledningsvis börja med att ladda ner den och påbörja skrollandet så du får en överskådlig bild av den saliga blandningen som finns där eller gå in och kolla direkt här!
Här hittar du allt från synkade dansklipp, pranks, recept, sminktutorials, pregnancy reveals, lipsyncing… ja ni får förstår, på TikTok kan man alltså hitta allt mellan himmel och jord och därför också såklart en hel del sponsrade företagsannonser!
Bakgrund
Från början hette appen Musical.ly, som i huvudsak var en app där man spelade in sig själv mimandes och dansandes till olika kända låtar. Men år 2018 så köpte det kinesiska företaget Bytedance upp appen och bytte därefter namnet till TikTok.
Hur ser målgruppen ut?
Målgruppen är i huvudsak den yngre publiken. Dom allra flesta kidsen som har en smartphone använder TikTok snarare än Instagram och Facebook.
Ålder
Inledningsvis så var det mest barn som använde TikTok. Däremot så är det lite knepigt när åldersgränsen är på 13 år men enligt undersökningar från både USA och Sverige så kan man se att dom vanligaste användarna är mellan 10-19 år. I Sverige använder ungefär hälften av alla barn i åldrarna 12-15 år appen enligt Svenskarna och internet 2020 men det är också lägre åldrar än så då många väljer att registrera en högre ålder än vad dom faktiskt är.
Man har dock sett en trend att på senare år att åldrarna på TikTok stigit och även att många vuxna använder appen mycket. En stor del kan ligga i att föräldrar vill ha koll på vad deras barn lägger ut på deras sidor. Många skulle nog bli chockad över att se vilket material som kan ta sig igenom och det är inte helt fel att ha lite koll som vuxen.
Men med eller utan föräldrarkontroll så skulle man kunna säga att TikTok har någonting som passar för alla åldrar – stora som små.
Användning
- TikTok finns i 155 länder och på 75 olika språk
- Ca 1 miljard användare loggar in på TikTok VARJE dag!
- Globalt har appen ca 600 miljoner användare dagligen
- Varje dag laddas det upp ca 13 miljoner klipp
- Sedan appen lanserades 2018 så har TikTok haft en användartillväxt på 1157,76% på 2 år. (Då kanske det inte är så konstigt att appen ligger med på topp 10 av dom mest nedladdade apparna 2021)
TikTok annonsering och kostnader
Så hur kommer du igång med din annonsering? Jo, för att börja annonsera på TikTok behöver du skaffa ett Ads-manager konto. Den vyn man arbetar i ser ungefär lika ut som Facebook egna verktyg för annonser. Så är du van att arbeta i den miljön så kommer du troligtvis känna dig hemma även här.
Olika typer av TikTok annonser
Brand Takeover:
Är en annons som kommer upp precis efter du har öppnat appen. Men den visas bara en gång dagligen och är därför ganska dyr.
TopView:
Påminner mycket om Brand Takeover men dyker upp efter att användaren scrollat i 3 sekunder.
Branded Effects:
Är olika typer av filter, klistermärken och effekter som ett företag kan skapa och sprida. Men för att jobba med denna typ av annons så rekommenderas det att jobba med influencer-marketing. Vill du läsa mer om detta? Klicka här!
Branded Hashtag Challenge:
Fördelen med denna typ av annons är att man kan göra det utan att lägga budget. Men om man vill synas på TikToks discovery-sida kan man därför behöva betala. Har man tur blir annonsen viral! Nyfiken på vad viral betyder? Läs mer här!
In-feed ads:
Ser ut som en vanlig 60 sekunder lång TikTok-video som dyker upp i flödet och blir därför en naturlig del av scrollandet.
Budget
Startkostnaden för annonsering på TikTok anges i CPM (Cost per mille) och är idag ca 100 kr per 1000 visningar. Kostnaderna ligger alltså lite dyrare än andra sidor men är det här din målgrupp hänger så kan det vara mycket väl investerade pengar.
Vilken typ av content fungerar på TikTok?
Do's
Nu när du har bestämt dig för att börja med TikTok så är det viktigt att ha en hög produktion av ditt content. Här kan man satsa på kvantitet över kvalitét men med en nypa salt på kvantitet såklart. Självklart ska ditt content ha ett relevant och genomtänk innehåll men här har du verkligen alla förutsättningar att se vad majoriteten gillar och kan därför med hjälp av stora marginaler testa dig fram till bästa resultat.
Kortfattat kring do’s:
- Ha en hög produktion på ditt content
- Kvantitet över kvalitet (Men självklart ska det finnas ett värde i dina videos)
- Släpp det som inte fungerar och gå vidare
- Testa olika format på dina videos
- Ladda regelbundet upp content. Sätt upp en standard, två videos i veckan eller en ny varje fredag?
- “3 sekunders regeln” har fått en ny innebörd. I marknadsföring gäller det att dom första sekunderna av din video måste fånga användarens uppmärksamhet för annars kommer dom scrolla förbi.
- Lägg in en rubrik som gör att man vill se hela videon.
Don'ts
- Hoppa inte på varenda trend som dyker upp. Alla behöver inte lägga upp ett klipp när dom dansar till Jason Derulos låt – Savage love. Säger inte det dig något så kan du kika på klippet nedan för att få en bild av hur många som har laddat upp dessa videos. Om du ändå är dangssugen och vill hoppa på denna trend så kan du hitta inspiration 03.18 min in i video. Försök att hålla dig till det som passar din business men våga testa och experimentera fram vad som passar er.
- Skapa organiskt innehåll, alltså försök att undvika för “reklamiga” inlägg och sträva inte efter perfekt redigerade videos. Det finns en charm i att allt inte är perfekt. Då kan man kika på reklamen som finns på tvn.
- Lägg inte alla ägg i en korg.
Ska vårt företag satsa på TikTok annonsering eller inte?
Avslutningsvis så erbjuder TikTok otroliga möjligheter för marknadsföring och har du tur blir just ditt klipp viralt. Men har du ordentlig koll på din målgrupp? Om inte, börja med att göra en målgruppsanalys. Om du ska marknadsföra en ny rullator kanske inte TikTok är rätt ställe att lägga krut på men har du en produkt som lockar den yngre publien så är det bara att köra!
Försök att tänka outside the box och var smart med hur du lägger upp din marknadsföring. Våga testa något nytt!