En katt som tittar på en mobiltelefon som visar ett Instagram annonsering

Din guide för
annonsering på Instagram

Instagram är en mycket bra plattformen för annonsering. Fördelen med digital annonsering är att det är ekonomiskt, allt går att mäta och du kan nå rätt målgrupp samt att du kan kommunicera med dem. Men för att du ska bli framgångsrik är det en hel del saker att tänka på och det går vi igenom i denna guide.

 

Ett fotografi på en svartmålad träskiva där orden DREAM BIG. är skrivna.

Innehåll

Målgrupp för din annonsering på Instagram

Vad du än säljer eller erbjuder behöver du specificera och segmentera din målgrupp. Det kan vara demografisk segmentering som ålder, kön och intressen eller en geografisk segmentering där du vet att dina kunder finns. Utifrån din målgrupp kan du sedan skapa sk lookalikes, alltså en ny målgrupp baserad på den ursprungliga. Därmed utökar du din kundkrets till att nå ut ännu mer. 

Innan du går igång och skapar annonser kan du börja med vanliga inlägg. Det som är bra med det är att du får statistik förutsatt att du har ett företagskonto. Du kan då se vilken typ av inlägg som är mest populär, mest kommenterade eller sparade. 

Var aktiv, men relevant i dina inlägg. Personliga och lite unika inlägg brukar få bra uppmärksamhet. Baserat på vilka som gillar inläggen, börjar följa dig osv kan du få förståelse för vilken din målgrupp är. Vad är det som mest engagerar? Ta reda på det. 
Försök att ta reda på när dina följare är som mest aktiva och schemalägg dina inlägg efter det. Här kan du även se vad som går hem bäst, är det videos, bilder eller mycket text som får dina följare att gå igång. Och glöm inte – sociala media heter det av ett skäl – se till att vara närvarande och pratat med dina följare.

Fyra personer sitter runt ett bord och ser glada ut

Kundens köpresa

När du sätter upp din kampanj behöver du veta var i kundresan dina kunder befinner sig för att rikta din kampanj till rätt målgrupp. Är du helt nystartad och vill nå ut brett och skapa medvetenhet för din produkt? Då är det räckvidd du ska ha för din annonskampanj, alltså en kännedomskampanj. Eller har du funnits ett tag på marknaden, men vill få kunder att gå in på din webbplats och utföra det du vill att de ska göra. Det kan till exempel vara köp eller andra leads som att ladda ner ett recept eller någon annan konvertering mot att de till exempel lämnar sin e-postadress. 

AIDA och funnel

Bilden visar AIDA funneln som visar kundens köpresa inom traditionell marknadsföring. När man genomför en digital annonskampanj används samma koncept när du väljer hur din kampanj ska se ut.

Så sätter du upp ett konto för annonsering på Instagram

Även om det är på Instagram du vill annonsera är det på Facebooks plattform du skapar dina annonser, eller Meta som plattformen numera heter. Det är med det inbyggda verktyget Ads Manager du sedan skapar din annons. Och för att göra det måste du ha ett företagskonto kopplat.

Så här gör du:

  1. Börja med att gå till Ads Manager på Facebook/Meta
  2. Välj skapa
  3. Dags att välj ett mål (mer om mål kan du läsa i nästa kapitel
  4. Sedan väljer du fortsätt
  5. Fyll i uppgifter om ditt Ad Set.
  6. Du väljer manuell placering och sedan Instagram.
  7. Välj fortsätt och här ser du resultatet och väljer om du vill gå vidare med publicering
Skapa en ny kampanj för Instagram för trafik
Välj vart du vill leda trafiken i din Instagram kampanj
Välj att du vill publicera på Instagram

Du har bestämt att målet med din annonsering på Instagram ska var att få mer trafik till din webbplats, då är det här du väljer kampanjmål: trafik.

Nästa steg när du fyller i uppgifterna i ditt Ad set är att du väljer: webbplats som du ju vill få flera besökare till.

För att din kampanj ska publiceras enbart på Instagram behöver du välja manuell placering och sedan var i Instagram du vill att den ska visas.

Vilken målsättning har du för dina kampanjer

För att nå framgång och lyckas med digital marknadsföring är det absolut viktigaste att sätta upp mål, alltså olika KPI:er för att kunna mäta resultat. Utan att mäta har du ju ingen aning om din kampanj har lyckats. Målen som du sätter kan se lite olika ut, dels beroende på var din kund befinner sig i köpresan, om du är ett nystartat företag eller vill nå ut med en ny lansering av en produkt. Ett bra tips är att använda verktyget SMARTA-mål. De viktigaste parametrarna är om du kan svara på om det är specifikt, mätbart och tidsatt

Vilka KPI:er är viktiga?

De KPI:er du sätter upp beror på vilken typ av kampanj du valt. Viktigt! EN kampanj ska ha EN mätpunkt.
För att nå ut brett har du troligtvis valt en ”medvetenhetskampanj” och då blir dina viktigaste mätpunkter dessa och då blir att mäta räckvidd viktigt. Är det en övervägandekampanj kan din KPI vara antal klick till webbplatsen och i en konverteringskampanj antal konverteringar.

Dessa format finns för att skapa annonser och inlägg på Instagram

Rörligt material är det som säljer bäst är de flesta eniga om. Men vad är det som  skiljer de olika formaten åt? Här reder vi i korthet ut begreppen:

Stories

  • Video på max 15 sekunder
  • Försvinner efter 24 timmar
  • Kan kompletteras med text, 
  • Format kan väljas mellan kvadratisk, liggande eller stående. 
  • Ladda upp en färdig film eller filma direkt. 
  • Går att placera hashtags på

 IGTV (numera heter det endast video)

  • En egen kanal för rörlig bild
  • 15 sekunder till tio minuter långt inslag
  • Måste vara förinspelat
  • En omslagsbild ska läggas upp och startar upp videon i flödet
  • Går att placera hashtags på
  • Först gången man publicerar en Video läggs en ikon upp i profilen där alla Videos samlas

Reels

Reels kommer stort och anses av vissa vara det som gäller om du vill ligga i framkant. Reels kan man säga är som Tiktok men för Instagram. 

  • Skillnaden mellan Stories och Reels är att du kan enklare kombinera sömlösa klipp i reels. 
  • Kan vara 30 sekunder lång
  • Finns massor av gratismusik från Instagrams bibliotek att lägga på
  • Går att ladda upp en färdig film eller filma direkt. 
  • Kan visas på tre olika ställen; i Reels egna flöde, som en story eller i det vanliga flödet 
  • En omslagsbild ska läggas upp och startar upp videon i flödet
  • Först gången man publicerar en Reel lägg en ikon upp i profilen där alla Reels samlas

 Tips för Reels:

  • När du lägger upp din Reels se till att ha relevanta hashtags som beskriver din video så att följare kan hitta till dig
  • Lägg på ljud, men se till att ha textning
  • Håll videon kort cirka max 15 sekunder
  • Se till att ditt innehåll är unikt

Så ska du tänka kring budget

En fördel med att annonsera i digitala medier, särskilt på Instagram samt Facebook, är att det är relativt billigt jämfört med andra marknadsföringskanaler. Men budget måste du sätta upp och här kan du välja mellan en livstidsbudget som innebär att ett belopp som du spenderar under hela körningstiden för ett Ad Set eller en kampanj. Alternativet är en daglig budget, då fördelas ett genomsnittligt belopp som du vill spendera på ett Ad Set eller en kampanj varje dag. 

Optimering
När du har satt din budgettyp kan du även välja vilken optimering du vill ha, tex länkklick, räckvidd, antal exponeringar eller visning av målsida. 
Ange vilken din målgrupp är och vilken budget du valt så kommer verktyget i Facebook Ads Manager att automatiskt räkna på din möjliga räckvidd samt hur många klick du kan tänkas få. Då får du alltså en överblick över hur många din annons kan tänkas nå. 

En illustration på Instagram loggan och mål för budget

6 riktigt bra tips för att få ditt Instagramkonto att växa

1. Ha tydliga CTAs
Du vill ju att dina besökare ska agera på det sätt som går i linje med din målsättning. Vill du att de ska
boka, ladda ned, kontakta er. Var tydlig!

2. Storytelling
Alla älskar en bra story. Om du lyckas engagera med dina inlägg så har du kommit lång väg. På så sätt bygger du relationer till dina följare och som sedan förhoppningsvis, blir en konverterande kund. 

 

3. Ha en väl uttänkt hashtag-strategi
Att använda hashtags rätt är ett kraftfullt verktyg för att få fler följare. Hur många hashtags är omdiskuterat. Enligt en undersökning som gjordes av later.com visade det sig att räckvidden ökade med hela 11% när antal hashtags ökade från en till 30 …
Källa: https://later.com/instagram-hashtags/

 

4. Ha ett tydligt värdeerbjudande 
Alltså rätt erbjudande till rätt kund. Försök att identifiera era kunders behov och möt upp det med ert erbjudande. Det ska vara enkelt för kunden att förstå vad er nisch är. Ju mer ni jobbar med segmentering av målgruppen ju större värde kan ni erbjuda.

 

5. Uppmuntra till användargenererat innehåll (UGC)
Genom att dela ert inlägg eller tagga ert företagsnamn så kan ni bygga kännedom. De bästa ambassadörerna är dina följare!

 

6. Posta inlägg regelbundet 
Om man vill växa på Instagram ska man posta ofta för det ger fler följare. Din besökare uppskattar att du är generös med innehåll. )

Illustration med hashtag och texten lycka till!

 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.