Är videoannonser på YouTube något för B2B företag?

  • Lina Lennartsson – 1 juni 2022 – Lästid 6 minuter

Driver du ett B2B företag och undrar om YouTube är en marknadsföringskanal som du bör satsa på? Då har du kommit helt rätt. I den här guiden kikar vi på fördelarna med videoannonser på YouTube för B2B och hur du skapar bäst förutsättningar för att lyckas med din YouTubekanal – häng med!

Du kommer lära dig mer om:

1. Fördelar med videoannonser på YouTube för B2B

Det finns många fördelar med att ha en medveten, strategisk närvaro på YouTube för B2B företag, här listar jag några.

Stor potential att nå ut till många

YouTube är världens näst största sökmotor och sociala medier-plattform. Bara i Sverige tittar en tredjedel av befolkningen på YouTube-videos varje dag och hela 91 procent kollar någon gång då och då. Att konsumera budskap i videoformat har blivit en del av den digitala köpresan. 90 procent av användarna säger sig ha upptäckt en ny produkt eller ett varumärke via Youtube. Och varje år växer tittartiden på sökningen “vilket (produktnamn) ska jag köpa” med 110 procent.

Bygg förtroende och öka varumärkeskännedom

YouTube är en utmärkt plattform för att bygga förtroende med befintliga och potentiella kunder. Förutom att folk tycker att det är underhållande med video, så är det är även ett enkelt sätt att främja din produkt eller tjänst och öka varumärkeskännedom. Video ger dig en unik möjlighet att koppla med tittarna genom att skapa känslor, att ge dem en upplevelse som de kan associera till ditt varumärke.

Boosta SEO och öka din sökranking i Googles resultatlista​

Att finnas på YouTube är även positivt för sökmotoroptimeringen av din hemsida. Google äger YouTube och deras videos premieras i Googles träfflista. Genom att fylla i titel, utförlig beskrivning och taggar för din film på YouTube drar du nytta av SEO-fördelen. Det ger dig förutsättningar för att synas under sökningar som relaterar till videons innehåll på både Google och YouTube. Med videoannonsering ökar din sannolikhet att rankas på Googles första sida med så mycket som 53 gånger.

2. Skapa rätt content för din Youtubekanal och dina annonser

Framgångsrik marknadsföring på YouTube börjar med att skapa riktigt bra innehåll som inspirerar, informerar eller kanske underhåller. En bra Youtube-kanal innehåller inte massa reklamfilmer utan utbildar målgruppen och svarar på deras vanligaste frågor. Du måste skapa content som engagerar. Vad kan du faktiskt erbjuda målgruppen? Hur kan du få dom att vilja ta nästa steg i relationen. Att be dem ringa för en offert eller gå till er hemsida är varken värdeskapande eller särskilt tydligt. Ett sätt som ger mer värde kan istället vara att erbjuda en gratis nedladdningsbar guide, en mall för att räkna på budgeten eller något annat du ser din målgrupp skulle ha nytta av. Många har svårt att välja ut vilket content som ska ligga på YouTube, vilket ofta resulterar i att innehållet blir väldigt spretigt. Så, vilket innehåll ska då ligga på YouTube? En bra start är att börja med att besvara din målgrupps vanligaste frågor i en video. Kanske kan du höra med ert säljteam eller kundservice om du inte har så bra koll själv. Eller utgå från de vanligaste frågorna i er FAQ. Här är några spontana tips:
  • Vanliga problem med det du säljer
  • Jämförelse av det du säljer och dina konkurrenter
  • Recensioner av det du säljer

Uppmana till dialog

Se till att din video inte är en sluten monolog utan fortsättning. Ställ frågor till tittaren: Hur ser du på saken? Känner du igen dig? Vad är dina erfarenheter? Får du igång en konversation så se till att fortsätta driva den, svara på kommentarer, driv konversationen framåt. Ge svar men ställ samtidigt nya frågor. Ju längre konversationen hålls levande, desto mer engagemang skapas.

Fler tips på hur du skapar en YouTube video som engagerar

Lite tips kring Storytelling (på engelska):  Mastering the art of Storytelling

3. Viktigt att tänka på när det gäller videoannonser på YouTube för B2B

Fånga tittarens intresse - innan det är för sent!

Tittaren på YouTube är otålig och annonsformatet ”Överhoppningsbar in-stream” tillåter den ointresserade att skippa annonsen efter fem sekunder. Därför är det viktigt att ha ett bra innehåll som får din målgrupp att bli intresserad och verkligen vilja kolla klart på videon. Då behöver du visa upp det bästa först.

Välj rätt Call to Actions som man faktiskt vill agera på

call-to-action

Din CTA behöver vara specifik, tydlig och rakt på sak. Använd inte en otydlig rekommendation som: “Gå till vår hemsida”. Kör istället på något som skapar värde direkt som: “Klicka på länken och se vad det skulle kosta för dig”. Tänk också på att din CTA både bör sägas och visas i videon.

Läs mer om Call to Actions

Testa allt på mobilen

Testa allt på mobilen och säkerställ att dina videos är anpassade för mobilen! Minst 70% av alla visningar på YouTube kommer från mobilen.

4. YouTubes betalningsmodell för videoannonser

På YouTube betalar man per tusen visningar (CPM), per startad visning (CPV) eller TrueView. Betalningsmodellen TrueView innebär att man endast betalar när någon tittat minst 30 sekunder eller sett hela filmen om den är kortare än så. Användarna väljer själva om de vill se annonsen eller klicka bort den. Betalningsmodellerna gör det enkelt att administrera din budget och bestämma taket för vad varje videovisning maximalt får kosta. Det krävs inte stora investeringar för att komma igång – ställ din annonsbudget utefter ditt företags möjligheter. Genom att nyttja YouTubes remarketing-möjligheter kan du öka kostnadseffektiviteten genom att visa videon för användare som redan besökt exempelvis din e-handel men som ännu inte genomfört sitt köp.

Våga experimentera! Börja med en liten budget och testa dig fram vad som fungerar bäst.

5. Olika typer av annonsformat på YouTube

Det finns några olika typer av videoannonser på YouTube och det är bra att ha koll på vilka de är och fördelarna med de olika formaten. Här kommer en snabb överblick.

Överhoppningsbar in-stream ads​

Detta är det vanligaste annonsformatet på YouTube. Klippen kan vara hur långa som helst, men är överhoppningsbara efter 5 sekunder. Detta gör att de första 5 sekunderna är otroligt viktiga för att fånga tittarens intresse så denne inte direkt klickar på “hoppa över annons” efter 5 sekunder. 

Ej överhoppningsbar in-stream ads

Detta är ett av de nyare annonsformat som YouTube erbjuder. Upp till 15 sek film som tittaren inte kan hoppa över. Det ger utrymme för mer story och ev. förklaring av produkt/tjänst, men för att göra annonsen minnesvärd så behöver du se till att du inte tappar tittarens intresse.

Bumper ads

Korta, max 6 sek klipp som ej går att hoppa över. Dessa klipp ska tydligt och snabbt visa upp varumärket och den produkt/tjänst man vill marknadsföra.

In-feed video ads

In-feed ads är en annons för ett videoinnehåll som du vill få användarna att klicka sig in på och titta på. Annonsen visas som en video-miniatyr med bild och text på YouTubes mobila startsida, i sökresultatet eller intill relaterade videos.

Masthead ads

Annonsen visas högst upp på YouTubes startsida och oftast betalar man en fast summa per dag. Oftast är det bara större företag som använder detta format vid lanseringar eller speciella events. Masthead ads är väldigt dyra och det kräver att man tar hjälp av Googles representanter.

Outstream ads

Nu hamnar vi visserligen utanför YouTube men denna är värd att nämna när vi ändå pratar om videoannonsering. Outstream ads visas enbart på mobila enheter och startar utan ljud som tittaren sen kan välja att slå på. De spelas upp på partnerwebbplatser och i appar och lämpar sig väl för branding och räckvidd. Outstream ads kan visas på en mängd olika sätt såsom banners, i flöden och som integrerade annonser.

6. Följ upp hur det går med dina videoannonser

Statistiken från YouTube ger dig svar på hur väl marknadsföringen uppfyllde målsättningen och är samtidigt ett viktigt underlag inför planeringen av nästa kampanj. Du får veta vad din annonsering genererat utefter dina nyckeltal och koll på hur budgeten spenderats och vad den resulterat i. YouTube rapporterar hur många visningar filmen fått och hur länge man tittade. Du kan se var dina annonser visats och vilka placeringar som levererat bäst resultat. Genom kopplingen till Google Analytics kan du också se hur mycket nya besök som genererats till hemsidan via länken till filmklippet.

7. Smarta tips för att optimera din YouTube kanal

Skapa custom thumbnails (preview-bilder) för dina videos.

En detalj som betyder mycket är hur dina thumbnails ser ut. Nöj dig inte med de som automatiskt skapas. Genom att skräddarsy dina thumbnails får din Youtube-kanal en helt annan attraktionskraft i sökresultaten. Den optimala storleken på din thumbnail är 1280 x 720 px, det är en ratio på 16:9. Tänk på att:
  • Sätt en stor och tydlig rubrik som verkligen syns
  • Använd riktiga screenshots från filmen
  • Dra en slutsats kring vad filmen handlar om och ringa in det
  • Använd gärna bilder där personer ler och ser glada ut
  • Skapa ett tema kring dina thumbnails så att de är lätta att känna igen

Sätt rubriker som målgruppen letar efter

När du skapar innehåll till din YouTubekanal är det inte bara viktigt att du svarar på målgruppens vanliga frågor. Du behöver också tänka till kring hur din målgrupp skulle söka på just det innehåll du skapar. Precis som när du skapar innehåll du vill att folk ska hitta på Google behöver du tänka till kring både search intent (sökintention) och hur den som letar formulerar sig. Hur skulle en riktig köpare ställa frågan, vilka ord skulle användas?

Posta regelbundet

Publicera hellre en video i veckan än fyra på en gång, det är bättre för ditt Youtube-konto att publicera innehåll regelbundet. Det är ingen hemlighet att YouTube premierar konton som postar regelbundet.

8. Länkar för att komma igång

Sist men inte minst några väl valda källor / tutorials för hur du kommer vidare:
Skapa ett konto på YouTube
Skapa ett Google Ads konto
Skapa en videokampanj på YouTube

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.