Din guide till bildannonser på Twitter, guiden är skapad 2022 – uppdaterad information är viktigt på det här området eftersom saker förändras snabbt! Här får du hjälp att komma igång med din annonsering på Twitter i några enkla steg. Du får också veta hur du kan få ut det mesta av dina kampanjer genom bildannonser.
Twitter är ett socialt nätverk där man kommunicerar genom korta meddelanden, så kallade ”tweets”. Ett annat sätt att beskriva inläggen är mikrobloggar. Användarna på Twitter följer, diskuterar och interagerar med olika innehåll baserat på deras intressen.
Plattformen är extra populär för att diskutera politik och samhällsfrågor.
Twitters USP är att den är scrollvänlig. Du kan enkelt scrolla igenom hundratals tweets på bara någon minut, därför är Twitter idealt för konsumenter av dagens informationssamhälle.
Varför Twitter som annonseringskanal?
Enligt Svenskarna och internet 2021 används Twitter av ca 22 % av alla internetanvändare i Sverige. Så Twitter har alltså betydligt färre användare än många andra sociala plattformar. Dock så har du ändå chans att nå målgrupper som är relevanta för dig eftersom Twitter erbjuder effektiv målgruppsinriktning.
Twitter Ads ger dig nämligen möjlighet att annonsera mot målgrupper baserat på att de:
Använt sig av vissa specifika sökord
Använt sig av specifika hashtags
Har specifika intressen
Engagerat sig i vissa ämnen och diskussioner
Följer specifika konton
Annonsering på Twitter ger dig alltså möjlighet att på ett effektivt sätt nå personer vars intressen relaterar till dina produkter.
En stor fördel med Twitter är att det än så länge inte finns lika många som annonsörer på Twitter som på Facebook eller Instagram, vilket innebär att du konkurrerar med färre företag – kanske kommer du till och med vara den enda i din bransch som annonserar på Twitter. Om du satsar på bildannonser på Twitter 2022 så kommer konkurrensen förmodligen vara ännu lägre!
Dessutom så visade en undersökning som Receptivity with Neuro-Insight genomförde i oktober 2018 att folk spenderar 26% mer tid att titta på en annons på Twitter jämfört med andra ledade sociala plattformar.
En annan stor fördel med Twitter Ads är att det inte finns någon minimibudget för adspend, du betalar alltså bara för resultat. Det i kombination med den låga konkurrensen bland annonsörer betyder att du kan nå ut effektivt till en väldigt låg kostnad.
Som du märker så finns det flera anledningar att annonsera på Twitter!
Varför bildannonser på Twitter 2022?
Bildannonser gör att fler kommer se ditt innehåll – ögat dras nämligen gärna till bilder och bildannonser är därför ett extra effektfullt sätt att sticka ut på just Twitter som annars mest består av korta textrader. Annonsen kommer synas i det vanliga flödet, med en liten markering som ”marknadsförd”.
Som alltid när det gäller bildinnehåll så är det viktigt att tänka på att bilden stämmer överens med det ditt varumärke vill kommunicera och framförallt att den tilltalar den målgrupp du vill nå. Undvik gärna de överanvända bilderna från bildbanker och försök hitta mer unika bilder som sticker ut. Allra bäst är såklart egenproducerade bilder.
Bildens format för bildannonser på Twitter 2022
Fristående bildannons
Minsta bredd om 600 pixlar är rekommenderad för din bildannons på Twitter. Men större bilder optimeras bättre när man klickat för att expandera bilden. Om höjden överstiger bredden beskärs Twitter bilden till 1:1
Bildförhållanden
Persondator (desktop): Alla dimensioner mellan 2:1 och 1:1 är godkända. T ex 1200 x 600 pixlar (2:1), 1200 x 800 pixlar (3:2) eller 1200 x 1200 pixlar (1:1). Mobil enhet: Dimension 16:9
Karusellannons
Med hjälp av en karusellannons kan du lägga maximalt 6 bilder eller videor som användaren svajpar emellan för din Twitter bildannons. Det är ett bra val när du vill visa flera produkter eller en produkt med flera dimensioner.
Bildförhållanden
Antal bilder: 2-6 Bildförhållande: 1,91:1 eller 1:1 Länk: En web eller appinstallation för alla bilder.
Så skapar du din Twitter bildannons - 7 enkla steg
1. Sätt upp ditt annonskonto
Om du aldrig använt Twitter Ads tidigare behöver du sätta upp ett annonseringskonto. Du loggar bara in på ditt vanliga Twitterkonto och går sedan till ads.Twitter.com. Skriv sedan in ditt land och tidszon och klicka sen på ”Let’s go”.
Nu har du tillgång till Twitter Ads manager och alla funktioner som att spåra dina kampanjer och mäta resultat!
2. Välj mål för din Twitter bildannons
Nästa steg är att välja mål för din kampanj. Bestäm först vad du vill uppnå med din Twitter ads-kampanj. Du kan tänka utifrån marknadsföringstratten som du kanske jobbat med i annan marknadsföring. Twitter hjälper dig leda potentiella kunder från medvetenhet till övervägande och slutligen till konvertering.
Ditt mål med kampanjen avgör sedan vilka engagemangstyper och åtgärder du kommer betala för. Om du till exempel vill driva trafik till din hemsida kommer du betala per länkklick (cost per click).
3. Kampanjdetaljer och budget
Nu ska du namnge din kampanj, välja hur du ska betala och sedan ange din kampanjbudget (daglig eller total budget). Här väljer du också om du vill starta kampanjen direkt eller schemalägga den för att starta senare. Du bestämmer hur mycket du vill lägga på en kampanj, det finns inget minimumbelopp för att annonsera på Twitter.
I nästa steg ska du namnge och sätta upp din annonsgrupp. Är du ny på Twitterannonsering så är det bäst att starta med en annonsgrupp. När du väl blivit mer bekant med Twitter ads så kan du dela upp en kampanj i flera kategorier för att inrikta dina annonser mot olika målgrupper eller köra olika tester.
4. Bestäm målgrupp
Du kan bestämma din målgrupp utifrån olika faktorer som ålder, kön eller geografisk plats. Man kan också lägga till intressen, keywords eller köra look-alikes targeting. Kolla in hela listan på Campaign Targeting för Twitter Ads.
5. Ladda upp din bildannons
Nu kan du gärna komplettera din Twitter bildannons med 1–2 relevanta hashtags. Kom ihåg att inkludera en tydlig call to action i din annons
6. Välj annonsplacering för din Twitter bildannons 2022
Nu kan du bestämma vart du vill att din annons skall synas. Varje kampanj behöver inte ha samma placering utan du väljer själv vad som passar för dina olika kampanjer.
7. Lansera kampanjen
När all information i de olika stegen är ifyllda är det dags att sätta igång. Först behöver du kontrollera vad du fyllt i. Glöm inte att dubbelkolla budgeten så att du inte betalar mer än du önskar. Ibland har man inte någon möjlighet att lägga ner den tiden som krävs för att skapa en kampanj, då kan du testa Twitter Ads ”Quick Promote” istället. Det är ett snabbare sätt att få ut en annons och perfekt när du är på språng.
Mät resultaten för din Twitter bildannons 2022
På Twitter Ads Manager analyserar du vad som har gått bra och vad som inte fungerar. Här får du värdefull information så att du kan optimera dina kampanjer
Efter att du har skapat en annons och sedan lagt ut den är det viktigt att du analyserar resultatet för att kunna göra mer av det som gått bra och mindre av det som gått dåligt.
Ju mer data du har desto mer information har du att analysera vilket i sin tur leder till att du större chans till att skapa träffsäkra annonser som når rätt målgrupp.
Det kan också vara bra att göra så kallade A/B tester. Genom att skapa flera annonser med samma budskap fast med olika bilder kan du se vilken annons som levererade bäst resultat. När du testar dina annonser på det här sättet ser du lättare vilken annons din målgrupp föredrar.
3 tips på vägen mot framgång med bildannonser på Twitter 2022
Se till att din ”call to action” är tydlig i bildannonsen. Vad vill du att den som ser annonsen ska göra? Våga vara rakt på sak!
Omvärldsbevaka! När saker händer i samhället så diskuteras det med största sannolikhet vilt på Twitter. Så se då till att synas i de hetaste trådarna med dina annonser och gör ditt varumärke relevant i relation till ämnet.
Använd dig av dina organiska Tweets för att få insikt i vad som fungerar bra och använd dig av den informationen till dina annonser.