En guide om videoannonser på Youtube
För dig som är nybörjare har jag här samlat kortfattad info om Youtube, varför du ska annonsera på Youtube och sedan en snabbguide steg för steg hur du kan annonsera på Youtube.
Kort om Youtube
Historia - Hur började det?
Youtube startades i San Bruno, Kalifornien av tre f.d. anställda på PayPal – Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim som registrerade domännamnet youtube.com den 14 februari 2005. Den första videon laddades upp 23 april och är en 19 sek lång film med titeln “Me at the zoo” där man ser Jawed Karim besöka San Diego Zoo. Redan under hösten 2006 blev Youtube uppköpta av Googles för 1,65 miljarder USD i aktier.
källa https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_YouTube
Lite statistik från 2021
Enligt den årliga undersökningen som görs av Svenskarna och internet, från 2021, är detta vad svenskar (8 år och äldre) använder Youtube till:
Varför ska man annonsera på Youtube?
Det finns flera bra anledningar till att annonsera på Youtube. Man skulle kunna sammanfatta allt till ”kontroll”. Du har full kontroll utav målgrupp och budget vilket gör att det blir kostnadseffektivt. Du har dessutom kontroll på det sättet att det är mätbart.
Kostnadseffektivt
Att annonsera på Youtube är perfekt för företag med tajt budget. Förutom kontroll av målgrupp och budget betalar du endast när tittare visar konkret intresse för ditt erbjudande. Annonsören betalar alltså endast när användaren sett hela annonsen eller minst 30 sekunder om din annons är längre än så eller klickar på annonsen
Kontroll av målgrupp
Du väljer själv exakt vilka du vill annonsera till: geografisk plats, intressen, demografiska egenskaper, beteenden. Samtidigt kan du välja att inrikta dig endast på utvalda sökord, sökfraser som du vill att dina videoannonser ska synas på. Med Youtube kan du även använda dig av remarketing som innebär att videon visas endast för de användare som redan besökt exempelvis din e-handel men som ännu inte genomfört sitt köp. Komplett kontroll!
Kontroll av budget
Med Youtubes betalningsmodeller blir det enkelt att administrera sin budget och bestämma taket för vad varje videovisning maximalt får kosta. Det krävs inte stora investeringar för att komma igång som med traditionell TV och det kommer inte kosta mer än vad du är beredd att betala.
Mätbart
Youtube rapporterar exakt hur många visningar din film fått och hur lång tid användaren tittade. Du kan se var dina annonser visats och vilka placeringar som levererat bäst resultat utifrån målsättningen. Genom kopplingen till analysverktyget Google Analytics kan du också härleda nya besök till hemsidan via länken till filmklippet
SEO-fördel
Att finnas på Youtube är även positivt för sökmotoroptimeringen av din hemsida. Google äger Youtube och därför premieras deras video i Googles träfflista. Du drar nytta av SEO-fördelen genom att fylla i titel, utförlig beskrivning och taggar för din film.
Kom igång med videoannonsering på Youtube
För att komma igång med din annonsering behöver du skapa ett Google Ads konto. Du behöver också starta en youtubekanal för att kunna annonsera och ladda upp din video på din kanal.
I nästa steg väljer du texten som förmedlar vem du är och vad du erbjuder. Tanken är att du i detta steg ska välja en rubrik som ska fånga din målgrupps intresse och sedan väljer du en text som beskriver din tjänst eller produkt. Du behöver också välja en miniatyrbild för din videoannons som blir startbilden innan de klickar på din annons.
Därefter kan du välja dina besökare ska hamna när de klickar på din annons och vilka målgrupper som du vill nå, en så kallas ”call to action”. Det går också att välja sökord där du vill att din annons ska dyka upp och sedan kampanjmål beroende på om du vill öka varumärkeskännedomen, driva trafik till din hemsida eller påverka övervägande av din produkt eller tjänst.
Sedan avgränsar du din budget som du har för kampanjen, antingen väljer du budget per dag eller totala budgeten som du vill spendera under hela perioden. Därefter väljer du var du vill synas för att komma igång.
Källa https://digiview.se/sv/artikel/annonsering-pa-youtube-guide-basta-praxis/
Steg för steg - videoannonsering på Youtube
Steg 1: Välj mål för din kampanj.
Potentiella kunder – När du vill nå ut till och engagera potentiella kunder att interagera med ditt varumärke
Försäljning: När du vill öka försäljningen online, i appar, via telefon eller i butik.
exempelvis köpa en produkt eller också lämna sina kontaktuppgifter.
Trafik till webbplatsen – När du vill få rätt typ av personer att besöka din hemsida.
Övervägande av produkt och varumärke – När du vill uppmuntra din målgrupp att utforska dina produkter eller tjänster.
Varumärkesmedvetenhet & Räckvidd– När du vill nå ut till en bred målgrupp och få ökad kännedom kring ditt varumärke
Steg 2: Välja budget
Budstrategi: Som tidigare nämnt så väljer du en budstrategi och denna optimeras mot ditt kampanjmål. Om ditt mål skulle vara att få visningar på dina annonser så mäts kostnaden via CPV, och om du vill få ökade exponeringar så mäts det via CPM.
Kampanjens totala budget: Google Ads hjälper dig att fördela ut den summa som du valt för din kampanjperiod.
Daglig budget: Du kan också välja det maxbelopp som du vill spendera per dag i din annonsering.
Steg 3: Välj målgrupp
Efter att du har identifierat din målgrupps beteende, intresse och behov kan du välja att skapa en annonsgrupp. Du kan också välja att skapa en annonsgrupp, kombinerad annonsgrupp eller fördefinierade annonsgrupper i Google Ads. Dessa alternativ kan du välja mellan:
Målgrupper inom intressegrupp – Nå målgrupper som visat tidigare intresse för ett visst ämne.
Livshändelse – Nå din målgrupp genom viktiga händelse i livet som exempelvis; examen
Intresserade målgrupper – Nå målgrupper efter vad dem brinner för samt deras vanor och intressen.
Anpassade målgrupper – Här kan du beroende på ditt tidigare valda kampanjmål nå användare efter deras vanor och intresse baserat på deras senaste köpavsikt.
Anpassade målgrupper (med köpavsikt) – Nå användare utifrån deras senaste köpavsikt
Remarketing – Nå dem som tidigare interagerat med ditt bolag.
Detaljerad demografi – Nå användare baserat på långsiktiga fakta.
Kundmatchning – Nå befintliga kunder baserat på din CRM-data.
Liknande målgrupper– Nå nya målgrupper med liknande intressen som dina befintliga kunder.
Steg 4: Välj format
När du valt målsättning och målgrupp är det dags att välja format. Vart vill du synas? Standardformatet för videoklipp är: 16:9 och du kan på Youtube välja dessa placeringar:
Instream-annonser – Detta format går att välja om det skall vara en annons som skall gå att hoppa över eller inte. Annonsen spelas upp före, under eller efter en annan youtube-video. Om annonsen går att hoppa över kan detta göras efter 5 sekunder efter att annonsen har startats.
Video Discovery-annonser – Video Discovery-annonser består av en miniatyr från video och med
mindre text. Annonsens exakta storlek och utseende kan variera beroende på var den visas, men innehåller alltid en uppmaning om att klicka för att titta på videon. Videon spelas sedan upp på visningssidan eller kanalens startsida på YouTubes startsida.
Bumper-annonser – Bumper-annonser är sex sekunder, men kan också vara kortare. De spelas upp före, under eller efter en annan video. Denna annons kan inte användaren hoppa över.
Outstream-annonser – Outstream-annonser börjar spelas med ljudet avstängt. Användaren kan trycka på annonsen för att slå på ljudet. Outstream-annonser är utformade för att öka räckvidden för dina videoannonser till ett attraktivt pris.
Topp-annonser – En video som används i en toppannons spelas upp automatiskt utan ljud i upp till på YouTubes startsida på din dator, i din app eller på din tv-skärm.
Källla https://digiview.se/sv/artikel/annonsering-pa-youtube-guide-basta-praxis/