Den kompletta guiden 2022 för Videoannonser Facebook Ads B2B
¨Just nu är Facebook onekligen den mest populära videodelningsplattformen efter YouTube. Det gör Videoannonser på Facebook till ett kraftfullt vapen i alla digitala marknadsförares arsenal.¨
Malin Björkenström Digital marknadsförare SEO projekt Medieinsitutet Mars 2022
Nyttan med Videoannonser Facebook Ads B2B är många. Eftersom du kan skapa videos som passar för alla delar i kundresan. Du som vill nå dina B2B kunder gör det på ett naturligt sätt när de som privatperson scrollar i flödet. Videoannonser på facebook B2B är dessutom minst lika bra som de som är riktade mot mot B2C.
Det har visat sig att Videoannonsering på facebook B2B är i själva verket ett av de mest effektiva sätten att fånga kunders uppmärksamhet och genom att lägga upp en video på facebook har du perfekta förutsättningar för att lyckas.
Men vad börjar man med? Vad ska jag tänka på? Här kommer en guide för hur videoannonsering B2B fungerar och du får bl.a. reda på vilka typer av videoannonser som finns, vad som är bra att tänka på när du skapar själva videon.
ÖVERSIKT
- Fördelarna med Videoannonsering B2B
- Så skapar du ett Facebook Ads konto (annonskonto)
- Olika typer av videoannonser
- Hur du når din målgrupp inom B2B med hjälp av videoannonser på Facebook
- 3 steg för att lyckas med dina videoannonser inom B2B
- Exempel på lyckade Facebook videoannonser mot B2B
Idag finns det 2 miljarder aktiva användare som använder Facebook varje månad. Dessutom visas det mer än 4 miljarder videos på Facebook, det är faktiskt en otroligt stor publik som finns därute.
Ta chansen att nå dina följare, kunder och potentiella besökare. Du gör det bl.a med att skapa en video för att fånga deras uppmärksamhet. Varför just video? Jo för att en video säger mer än 1000 ord.
Skapa uppmärksamhet
Rörlig media växer hela tiden, idag använder sig 84% av videoannonser just Facebook som plattform.
Enligt Renderforest ( https://www.renderforest.com/blog/video-marketing-statistics ) undersökning visar den på att 78% av användare av videoannaonser har fått mer trafik till deras hemsida, samtidigt som 83% av video-marknadsförare påstår att tack vare videos har det alltså genererat fler leads än tidigare.
I själva verket kommer du ihåg filmer du tittat på mycket bättre än en bok. En video kan däremot skapa större engagemang, du kan berätta din story på ett sätt som fångar din publik direkt.
Öka antalet konverteringar
- Konvertering Frekvensen för Facebook-annonser är mycket högre än på de flesta andra plattformar, som ett resultat av det innebär det att företag kan generera högre ROI.
- Bland alla annonsformat på Facebook ger videoannonser den högsta CTR i genomsnitt.
- Dessa annonser leder till fler konverteringar eftersom de hjälper dig att skapa en bättre kontakt med din besökare och följare. Du skapar ett förtroende och din målgrupp lär känna dig bättre.
Skapa engagemang & räckvidd
- Annons Engagemang har en direkt inverkan på dess räckvidd eftersom Facebooks algoritmer har koll på detta. Så Facebook tillåter de som annonserar att nå ut till större målgrupper genom att de har sorterat ut dessa som annonserat baserat på hur stor engagemangsgrad de har. Sammanfattningsvis – ju fler videovisningar – desto fler människor når du ut till.
- Dra nytta av detta! Skapa en målgrupp baserad på deras engagemang, alltså det kan vara en målgrupp baserad på hur länge de tittat på din video men också hur många som tittat på den.
Av alla marknadsförare använder videoannonser i sin marknadsföring
Facebook har 2 miljarder användare varje månad
Så mycket mer trafik till hemsidan ger videoannonser
Dagligen visas över 4 miljarder videos på Facebook
Så skapar du ett Facebook Ads konto (annonskonto)
Facebook Business Manager
Installera Facebook Pixel
Skapa målgrupper för B2B med Facebook Ads Manager
- För att kunna arbeta med annonser i Facebook behöver man först ha ett Facebook Business manager konto. Därför att den plattformen kan göra följande:
- Köra och spåra dina annonser
- Hantera dina sidor och annonskonton ( ads-konto)
- lägga till en extern byrå eller marknadspartner för att hjälpa dig hantera ditt företag och dessa annonsering.
- Business manager är ditt företags plattform, skilt från din personliga Facebook profil. För att komma igång, gå till startsidan för Facebook Business Manager https://business.facebook.com/overview/
- Men vad är en Facebook Pixel? Jo det är en bit kod som du placeras i din webbplats källkod, antingen ber du en webbutvecklare hjälpa dig med detta, det går också bra att lägga in den på din webbplats med hjälp av plugin om du arbetar i wordpress. Här kan du läsa mer om hur du installerar din Facebook pixel https://se.moyens.net/wp-guide/hur-man-lagger-till-facebook-pixel-till-din-wordpress-webbplats/
- Varför ska jag installera denna pixel? Jo det finns flera skäl är att du vill se vad som händer på ditt facebook konto. Hur går det för mitt företag, vad har mina annonser för effekt? Målet med Pixeln är att hjälpa dig förstå mer om vad din publik gör. Är de engagerade, klickar de på visst innehåll? Pixeln spårar vad dina besökare gör och du kan optimera och styra ditt innehåll efter ett resultat av vad som fungerar bra eller inte alls.
- Med annonshanteraren ( Facebook ads manager) skapar och redigerar du annonser, både vanliga bilder och videoannonser.
- Börja med att skapa dina målgrupper, här behöver du ha gjort din läxa med dina målgrupper, hur ser dina målgrupper ut? Olika målgrupper behöver olika annonser eftersom de oftast har olika behov och utmaningar. Du kan också använda dig av data från din webbplats, läs mer om hur du skapar en anpassad målgrupp från din webbplats https://www.facebook.com/business/help/666509013483225
3.Olika typer av Videoannonser på Facebook
Vem kan göra Videoannonser Facebook Ads B2B ?
Alla som har en dator kan göra det och som har skapat ett Facebook Business Manager konto och Facebook Ads konto. Visst kan du kan göra dina videoannonser själv eller vänd dig till företag som specialiserat sig på detta. Ett företag som specialiserat sig på att skapa video är TOGINTA. behöver du hjälp har de valt detta som sin affärsidé och kan hjälpa dig som företagare. Här finns en länk till företaget som hjälper dig göra videos.
- Du kan nå miljontals besökare och företag både i Sverige och utomlands
- Genom videos visa upp lyckade samarbeten med andra B2B kunder
- Använd 5 sekunder till att visa det bästa och skapa uppmärksamhet för att nå potentiella kunder
Det finns 4 typer av videor visar på Facebook & olika format
Förklarande videoannonser – dessa visar hur man på ett pedagogiskt och förklarande sätt hur en produkt fungerar, du utbildar kunden i din produkt eller tjänst på ett enkelt sätt genom din videoannons
Uppvisande Videos – Faktiskt så belyser du problematiken kring tex när du ska sköta bokföringen och vilka problem som oftast sker i samband med bokföring och årsredovisning, tex alla fakturor som ligger överallt med kvitton huller om buller.
Din videoannons kan skapa en hög igenkänningsfaktor och skapa en hög engagemangsnivå.
Testimonials (kundreferenser) – här medverkar dina egna kunder som visar din produkt eller tjänst, det skapar hög trovärdighet och tillit.
Denna typ av videoannons räknas som en av de bättre av att skapa engagemang.
Personlig video – den här typen av videoannons har inte som mål att vara säljande eller skapa leads.
Här handlar det om att visa upp din bästa sida för att den som tittar på videon ska känna förtroende, lockas av att följa ditt företag och vilja titta på fler kommande videos.
Eftersom du med fördel kan lägga upp en kul video, kanske något bra som personal eller kunder gjort tillsammans. Här handlar det mer om mjuka värden.
4. Hur du når din målgrupp inom B2B med hjälp av videoannonser på Facebook
Mål & syfte med en B2B kampanj
Det första steget med alla marknadsföringsstrategier är att sätta mål. Fråga dig själv följande fråga: ”Vad vill jag uppnå med den här videoannonseringen för B2B på Facebook?” Är målet att driva försäljning? Eller att bygga varumärkeskännedom? Kanske hålla befintliga kunder nöjda? Är den önskade handlingen till exempel engagemang, klick till webbsidan, företagsbloggen eller en appinstallation? Att definiera specifika, mätbara KPI: er för ditt företags sociala medier är nyckeln till att mäta framgång längs vägen.
Kampanjmål
Awareness / Medvetenhet
Skapa en berättande videoannons som lockar din målgrupps uppmärksamhet och ger dig dina första leads.
Kunden blir medveten om ett behov
Consideration / Omtanke
Gör en video som fungerar som en förklaring till varför personer som är intresserade av din produkt eller tjänst bör satsa på ditt varumärke istället för dina konkurrenter.
Kunden har valt att gå vidare och har en tydligare bild över hur behovet ser ut
Conversion / Konvertering
Producera videos som verkligen övertygar och suddar ut de sista tveksamheterna och övertygar potentiella kunder att göra ett köp/ konvertering
Kunden fattar ett beslut om vad som är lösningen på dennes intresse/behov och agerar
Efter att du skapat målgrupper, tagit reda på vilket kampanjmål din videoannons ska ha kan du börja skapa dina annonser. Nedan följer tips för att lyckas
5. 3 steg för att lyckas med dina videoannonser inom B2B
Skapa uppmärksamhet direkt!
När besökare scrollar igenom sitt flöde och stöter på din video ser de cirka 3-5 sekunder medan de rullar.
Allt som bäst definierar din produkt eller tjänst måste du börja med.
Därför vill du få dessa första sekunder att räknas och fånga deras uppmärksamhet med något unikt. Det är därför du också måste nämna ditt varumärke inom de första sekunderna av din video.
Använd captions/text
Facebook fann att 80 % av människorna reagerade negativt på videor som spelades upp automatiskt med ljud, så de gav användarna möjlighet att stänga av ljudet på videor. Nu visas de flesta videor utan ljud, så dina videoannonser bör kunna förmedla budskapet enbart med bilder.
Det finns några sätt att se till att dina videor är effektiva utan ljud.
Lägg till undertexter eller text på videon. Videoannonser med textning ses 12 % längre än videoannonser utan textning.
Skapa flera videoannonser
Skapa 10–15 videosnuttar
Kortare videoannonser som är mellan 5-15 sekunder presterar bättre
Analysera annonserna efter en vecka och öka budgeten för de videos som presterar bäst.
6. Exempel på lyckade Videoannonser Facebook Ads B2B
Vad är det som gör lyckade videos? Se några videoannonser som vänder sig mot B2B
Vill du lära dig mer om Videoannonser Facebook Ads B2B, klicka vidare till Facebooks egna sida.
Instream
Skapa annonser som spelas i de videor som många tittar på. Annonsen spelas automatisks och tar över tittarupplevelsen på samma sätt som den vanliga Tv-reklamen. Du kan alltså inte hoppar över annonsen, det är en populär och dessutom effektiv marknadsföring
Flöde
Här når videon användaren i dess vanliga nyhetsflöde. Först spelas videon tyst och det är först när du som användaren klickar på den som den expanderar på skärmen. Det som är bra är att du enkelt kan anpassa med en CTA knapp med uppmaning till köp, läs mer eller länk till din hemsida.
Stories
Skapa inlägg och videos på Facebook, interagera på samma sätt som dina kunder. Du kan använda stories för att visa dina kunder en produkt, en tjänst eller ditt varumärke på flera sätt. Ta med rörelse och använd ljud för att fånga på ett snabbt sätt uppmärksamhet.