Nybörjarguide för sökmotorannonsering i Google Ads
Att annonsera på Google sök är ett effektivt sätt att marknadsföra ditt företag och nå potentiella kunder när de söker efter relevanta produkter eller tjänster online. Här är en enkel nybörjarguide för att komma igång med Google Ads, Googles plattform för annonsering.
Innehåll
- Skapa ett Google Ads-konto
- Förstå ditt mål och målgrupp
- Utför en sökordsanalys
- Skapa din första kampanj
- Mät och analysera
- Optimering och förbättring
Skapa ett Google Ads-konto
Gå till Google Ads-webbplatsen (https://ads.google.com) och klicka på ”Komma igång”. Om du redan har ett Google-konto kan du använda det. Annars behöver du skapa ett nytt.
Förstå ditt mål och målgrupp
Innan du börjar skapa annonser är det viktigt att du klargör ditt syfte med annonseringen och förstår din målgrupp. Vilka produkter eller tjänster vill du marknadsföra, och vem är din ideala kund?
Utför en sökordsanalys
Identifiera relevanta sökord som potentiella kunder kan använda för att hitta ditt företag.
Hitta potentiella sökord genom att:
- Använd Google Keyword Planner för att söka efter sökord och få nya förslag
- Titta efter sökord på landningssidan
- Fråga chatGPT
Skapa din första kampanj
Klicka på ”Kampanjer” i din Google Ads-kontodashboard och välj ny kampanj.
Steg 1. Välj ett kampanjmål eller skapa en kampanj utan att utgå från ett mål
Steg 2. Välj därefter kampanjtyp “sök”
Steg 3. Välj ett konverteringsmål som kampanjen ska optimera mot
Steg 4. Välj vilket resultat du vill ha av kampanjen webbplatsbesök, telefonsamtal eller appnedladdningar
Steg 5. Namnge kampanjen
Steg 6. Välj budgivningsstrategi
Det finns flera olika budgivningsstrategier att välja bland. Välj en budgivningsstrategi som passar för ditt mål med kampanjen. Om du till exempel har som mål att få in konverteringar så kan budgivningsstrategin “maximera konverteringar” passa för ditt syfte.
Steg 7. Välj nätverk
Börja med att inte välja något ytterligare nätverk här och se hur kampanjen presterar. Vill man synas på Google sökpartners kan söknätverket kryssas i här.
Steg 8. Välj geografisk plats där annonsen ska visas
Steg 9. Välj språk, rekommenderar att välja alla språk här om du inte vänder dig mot specifik målgrupp
Steg 10. Skapa annonsgrupper och annonser
- Dela upp din kampanj i olika annonsgrupper baserat på relaterade sökord och landningssida.
- Skapa relevanta annonser för varje annonsgrupp. Se till att din annons är lockande och tydlig.
Steg 11. Ställ in sökordsbud
Bestäm en dagsbudget som du är villig att betala. Google Ads använder ett budsystem, så det är viktigt att sätta ett konkurrenskraftigt bud för att öka chanserna att dina annonser visas.
Mät och analysera sökmotorannonseringen
Använd Google Ads och Google Analytics för att mäta prestanda och analysera hur väl dina annonser fungerar. Identifiera vilka sökord och annonser som ger bäst resultat och justera din strategi efter behov.
Optimering och förbättring
Kontinuerligt övervaka och optimera dina kampanjer. Testa olika sökord, annonser och bud för att förbättra din annonsprestanda över tid.
Kom ihåg att Google Ads är en kraftfull plattform, och det kan ta lite tid att lära sig alla funktioner. Ta det steg för steg och var beredd att anpassa din strategi baserat på resultaten. Lycka till med din annonsering på Google sök!