Kundlojalitet via influencers - så gör du!
Få dina kunders förtroende via de influencers som de redan följer
Kundlojalitet via influencers är önskvärt för de flesta företagare. Men hur går det till? Det behöver inte vara så svårt.
Ta först reda på vilka influencers din målgrupp följer och starta ett samarbete.
Det kan öka dina kunders förtroende för dig och knyta dem närmare ditt varumärke.
Här hittar du en matnyttig guide för hur du lyckas med influencersamarbeten och får fördel gentemot dina konkurrenter.
Kundlojalitet
Vad är kundlojalitet
Influencers kan enligt ny forskning öka din kundlojalitet
Influencers
Vad är Influencer marketing
Fördelar med att samarbeta med influencers
Så förbereder du dig inför ett samarbete
Välj rätt influencer
Vad kostar influencer marketing
Välj rätt byrå – Tre goda exempel
Kan du lita på din influencer? Fallgropar att undvika
Marknadsföringslagen
Viktiga paragrafer, 9 och 10
Kundlojalitet
Vad är kundlojalitet?
Kundlojalitet är viktigt för att nå framgång i branscher med mycket konkurrens. Men vad är det?
Enklast beskrivet är att det är när en kund:
- Ser ett varumärke som “sitt”
- Väljer varumärket framför konkurrenterna under en längre tid.
- Rekommenderar produkten eller tjänsten för sina nära och kära.
Kunden kan tycka att produkten eller tjänsten är bättre eller mer prisvärd än de andra. Hen kan även identifiera sig med varumärket tack vare värderingar eller framtoning. Om kunden får en trevlig upplevelse så vill den också återvända till varumärket och letar inte efter liknande produkter eller tjänster hos konkurrenterna. De slutar inte att konsumera även om det skulle uppstå problem eftersom de litar på varumärket. Du kan då ännu mer kundlojalitet via influencers, om dina kunder litar på dessa.
Influencers kan enligt nya undersökningar öka kundnöjdheten
Att mäta kundlojaliet kan vara svårt. Det har funnits dåligt med forskning som visar om influencermarknadsföring stärker kundlojaliteten. Däremot har det sedan tidigare funnits bevis på att influencer marketing leder till ökad försäljning.
De senare åren har det dock kommit material som pekar på att den lojalitet som målgruppen känner för influencern spiller över till de varumärken de representerar. influencerlojalitet och varumärkeslojalitet stärker varandra och är en bra marknadsföringskanal för såväl företaget och Influencern. Man kan säga att de skapar en stark gemensam lojalitet.
Det finns de som hävdar att det finns en risk att kunderna byter varumärke om influencern gör det eller avslutar samarbetet. Men undersökningar i studien : ”Influencer marketing – lojalitetsbyggande för varumärke eller influencer?” (Lunds universitet, 2020) visade att varumärkeslojaliteten var starkare än lojaliteten för influencern.
Ju närmare följaren känner sig influencern, ju mer troligt är det att hen köper produkten som influencern marknadsför.
Sociala medier har gjort det mer tydligt att kunna identifiera lojal kunder. De kan visa sitt intresse för varumärket bland annat genom att gilla, dela eller kommentera inlägg som handlar om din produkt.
”Studier säger att kunder är 92% mer mottagliga för rekommendationer från andra personer jämfört med traditionell marknadsföring.”
Influencers
Vad är Influencer marketing
Influencer Marketing är en marknadsföringsstrategi där en eller flera influencersmot betalning, marknadsför ditt varumärke i sina sociala kanaler för att:
Skapa kundlojalitet
Öka försäljning
Ändra synen på ditt ”torra” varumärke genom kreativa och roliga kampanjer
Sprida varumärkeskännedom på nya marknader
Skapa trovärdighet hos den nya målgruppen
Fördelar med influencers
Direktkontakt med målgruppen
Om ditt företag vill nå en marknad som ni tidigare inte har haft tillgång till kan det vara en bra strategi att ta hjälp av en influencer. Hen kan skapa fler leads till ditt varumärke och dessutom direkt feedback från influencerns flöde. Sociala medier ger en organisk marknadsföring då influencern har direkt kontakt med sina följare i en två-vägs-kommunikation. Konsumenterna som är trötta på traditionell reklam, men mäktar med att ta till sig den om informationen kommer från någon de litar på och ser upp till.
Influencern håller engagemanget för ditt varumärke vid liv
En Influencer har bra kontakt med sina följare vilka har fullt förtroende för deras tycke och smak och kan hålla uppe engagemanget för din produkt genom att ständigt skapa innehåll om den. Följarna vill känna en samhörighet med influencern och följa samma köpmönster som denna.
Genom att ge influencern exklusiva rabatter eller förhandsvisningar, som inte andra får ta del av, knyter du ett särskilt band till influencern och dess följare.
Så förbereder du dig inför ett samarbete
Innan du bestämmer dig för om influencer marketing är för dig så är det viktigt att du har koll på ditt varumärke.
Först efter detta kan ni välja en influencer som kan föra er talan och skapa lojalitet till er produkt.
Vilka målen är med din marknadsföring just NU!? Är det att få en starkare kundlojalitet kanske marknadsföring via influencers är något för dig.
Vad har varumärket för värderingar och vad tycker du att varumärket speglar?
Stämmer bilden med verkligheten? Håller din målgrupp med?
Vilka tillhör målgruppen?
Ta reda på saker som ålder, demografi och intressen. Mycket går att ta reda på enkelt genom enklare analys i Google analytics (vilka besöker er hemsida idag) och en titt på vilka som följer er idag på sociala medier. Vilka influencers följer de idag?
Här kan du göra en egen analys:
Instagram --> Se professionell kontrollpanel --> Se alla insikter --> Din målgrupp.
Google Analytics --> målgrupp --> demografi.
Facebook Business Manager --> Insikter --> Målgrupp.
Välj rätt influencer
Man talar oftast om tre kategorier av influencers
Nano: Under 10 000 följare
Micro: 10 000-50 000 följare
Macro: 50 000 – 500 000 följare
Mega: 500 00 + följare
Men det är viktigare att se hur många exponeringar och konverteringar influencern får snarare än hur många följare hen har.
Det tar tid att analysera själv vilken influencer som passar företaget.
På Influencer-plattformar har de tillgång till data om resultat, kampanjer och innehåll från en mängd olika influencers och kan hjälpa företaget med att starta skräddarsydda kampanjer.
Video är ett populärt format. Just nu är kortformat på Instagram eller TikTok störst. Unboxing-videor är fortfarande av intresse.
På Influencerplattformar kan du se:
- Influencerns målgrupps demografi, ålder och intressen. (Följarnas liv liknar oftast influencerns eller så vill de uppnå ett liknande liv. )
- Vad influencerns expertis är
- Om hen kan något om din produktkategori
Vad kostar influencer marketing
Det finns olika sätt för influencers att ta betalt. För att få en rättvis bild är det en bra ide att gå via en influencer-byrå.
Gratisprodukter: Micro-influencers tar ibland betalt genom att få gratisprodukter från ditt varumärke. Tänk på att influencern kan behöva betala skatt på produkten vilket avskräcker en del. En lösning kan vara att lägga till en summa som åtminstone täcker den kostnaden.
Engångssumma: Det kan vara svårt att sätta en specifik summa.
Provision: Influencern får exempelvis 15% av den försäljning som hen genererar. Ibland är betalar man en engångssumma för att sätta upp kampanjerna och sen provision på försäljningen.
Välj rätt byrå - tre goda exempel
Influencer marketing byråer – fullservice
Byråer som skräddarsyr strategier och kampanjer och ökar medvetande för att öka konverteringar.Danska make makeaninfluence har influencers inom bland annat mode & skönhet och hem & familj, De arbetar mycket med betalning via provision.
https://www.makeinfluence.com/sv/foretag/marknadsplats#fashion
https://www.makeinfluence.com/sv/foretag/marknadsplats#homefamily
Ett gott exempel för lyckad influencermarknadsföring hittar vi på plattformen https://inzpire.me/
Stadium. 31 influencers postade tillsammans 428 inlägg på Instagram under 9 månader. Det resulterade bland annat till att de nådde 658400 potentiella kunder till ett betydligt lägre pris än vad de räknat med.
Stadium case study
Automatiserade influencer marketing-plattformar
Plattformar som hjälper företag att genomföra kreativa kampanjer och nå högre marknadsföringsresultat.
https://sv.influeri.com/
Ett gott exempel: Linas matkasse
https://sv.influeri.com/customer-success-stories/linas-matkasse
Kunder som influencers
Du kan även göra dina mest lojala kunder till influencers på sajter som https://www.referanza.com/
Skillnaden från profesionella influencers är att det då blir många som sprider enstaka inlägg eller rekommendationer. Här kan du:
- Samla in recenssioner från dina kunder som du kan använda i din marknadsföring.
- Starta ett värva en vän-program
- Använda dina kunder som microinfluencers
Net Promoter Score eller NPS är ett mått mellan -100 och 100 som är utformat för att göra kundlojalitet mätbart.
Ett gott exempel hittar du här: Blidösundsbolaget
https://www.referanza.com/resources/success-stories/blidosundsbolaget/
Kan du lita på din influencer? Fallgropar att undvika.
Vilka värderingar har influencern? För det första gäller det att ta reda på om influencern kan representera varumärkets värderingar och samtidigt engagera sina följare så att de blir lojala kunder. Vad har Influencern för värderingar personligen? Vilka samarbeten har hen idag och vilka har hen haft förr? Vilken trovärdighet har personen? Detta kan du ta reda på själv men också fråga en Influencer-byrå.
Sätt upp riktlinjer Din influencer har lika mycket att vinna på samarbetet som du har. Därför kan du i de allra flesta fall lita på att hen gör allt för att sätta ditt varumärke i god dager. Om du känner dig osäker kan det vara en god ide att sätta upp riktlinjer för samarbetet. Men kom ihåg att influencern känner sina följare bäst och vet vad de gillar.
Har influencern en krisplan? Alla kan göra misstag och ibland även de mest betrodda influencers. Vad gör du om din influencer gör något som skadar ditt varumärke? Fråga om influencern eller influencerbyrån har en krisplan.
Vad hände med Margeaux Dietz?
Ett känt exempel på när en influencer gjorde bort sig är när Margeaux Dietz filmade och lade upp en video på en hemlös som låg blodig i hennes port. Hon hävdade att hon trodde att den hemlöse var en vän till familjen och att detta var ett skämt.
Som en del av en krisplan valde hon att svara på kritiken samt att gå ut med en dokumentärfilm med namnet Kan vi förlåta Margeaux>>.
Influencers och Kundlojalitet
Kampanjexempel
Marknadsföringslagen
Paragrafer att särskilt beakta är:
9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen. Detta gäller dock inte framställningar vars enda syfte är att skapa uppmärksamhet inför uppföljande framställningar.
10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.