Hur använder man kundrecensioner i marknadsföring?
Använd kundrecensioner i marknadsföring och boosta ditt företags varumärke. Det kan skicka en viktig signal till Google, ge ökad försäljning och gladare kunder. Allt på en gång. Lär dig att använda kundrecensioner i marknadsföringen och få din verksamhet att växa!
Jane Doe
Marknadsförare och förståsigpåare
Jane Doe
Marknadsförare och förståsigpåare
INNEHÅLL
• Ta vara på kraften från kundrecensioner!
• Hur påverkar kundrecensioner köpbeteenen?
• Påverkar recensioner din Google-ranking?
• Hur använder du kundrecensioner i marknadsföring?
• Hur hanterar man negativa kundrecensioner?
• Bäst med kvalitativa recensioner
• Summering: Att använda kundrecensioner i marknadsföring
Ta vara på kraften från kundrecensioner!
Att ta vara på omdömen och recensioner från kunder borde vara en naturlig del av marknadsföringsstänket hos företag, men är något som lätt förbises. Istället fastnar många i traditionell marknadsföring online som kanske ger snabba resultat.
Men för den med en långsiktig marknadsföringsstrategi, eller med en liten budget, så är kundrecensioner i sin marknadsföring en underskattad källa till att bygga förtroende, och i längden ökad försäljning.
Så, låt dina kunder tala för dig! Det kan låta som en önskedröm, men är inte svårt. Gör du rätt så kommer arbetet att löna sig.
Hur påverkar kundrecensioner köpbeteenden?
Köpares omdömen är långt viktigare än traditionell reklam och marknadsföring. Åtminstone när det gäller förtroende och köpbeteende.
En undersökning om recensioner och konsumentbeteende från företaget Moz, visar att 96% läser recensioner. Hela 86% anser att recensioner är den ”viktigaste” faktorn, eller är en ”ganska” viktig faktor.
Endast 11% av konsumenterna litar mer på varumärkesbudskap än allmänhetens omdömen. Och faktum är att kundrecensioner och omdömen är det som de flesta konsumenter söker när de överväger ett köp.
Varje företag utan nämnvärd annonsbudget borde därför lära sig att utnyttja kraften i köparnas åsikter. Och även om du råkar ha en annonsbudget så är köparnas omdömen guld värda. Du kan dessutom bygga förtroende hos potentiella kunder och öka försäljningen.
Några resultat från Moz undersökning
• 96% läser recensioner.
• 86% av konsumenterna anger att recensioner är antingen ”det mest” viktiga eller en ”ganska” viktig faktor.
• Endast 11 procent av konsumenterna litar mer på varumärkesbudskap än allmänhetens omdömen.
• 50% av konsumenterna tappar förtroende om det verkar som om ägare eller anställda recenserar sitt eget företag.
• 65% av respondenterna skriver negativa recensioner på grund av otrevlig eller dålig kundservice.
• 39% av recensenter har inte fått en direkt förfrågan om recension under de senaste 5 åren.
• Om de tillfrågas, kommer mer än hälften av dina kunder alltid eller vanligtvis att skriva en recension.
• 62% av negativa recensenter skulle ge ett lokalt varumärke en andra chans efter att ägarnas svar löst deras problem.
Påverkar recensioner din Google-ranking?
Även Google läser kundrecensioner och försöker förstå vad som skrivs. Och ju fler recensioner och positiva omdömen, ju högre rankar förstås webbplatsen? Njae. Här blir det komplicerat.
Det som verkar vara koncensus bland etablerade aktörer inom SEO-sfären, är att antalet recensioner och omdömen inte har en direkt påverkan på Googles ranking. En webbplats med färre recensioner kan ranka högre än en webbplats med fler.
Snarare handlar det om att recensioner kan skicka förtroendesignaler till Google. Dessa kan indirekt påverka rankingen. Men i första hand är det inte antalet kundomdömen som spelar roll, utan snarare kvalitén. En fyllig recension verkar spela större roll än en kort rad med några stjärnor.
Då kundrecensioner får direkt påverkan
Det kan dock finnas tillfällen där antalet recensioner och omdömen, och deras kvalité, verkar ha en mer direkt inverkan. Det är när två likvärdiga webbplatser konkurrerar med varandra. Vad som skrivs om dem och deras produkter eller tjänster, kan då ha en avgörande roll för vilken sajt som rankar högst. Men återigen, ingen vet säkert hur algoritmerna fungerar, förutom Google förstås.
För den som vill grotta ner sig rejält i recensioners inverkan, så rekommenderar jag Neil Patels ambitiösa försök att reda ut förhållandet mellan SEO och kundrecensioner.
Hur använder du kundrecensioner i marknadsföring?
Det första steget är förstås att samla kundrecensioner och omdömen. En bra start är att putsa på din Google Business Profile. Har du ingen? Då är det hög tid att skaffa en! Google Business Profile kan liknas vid Google egna företagsregister.
I korthet så är Google My Business ett kostnadsfritt sätt att bygga trovärdighet och öka synligheten. Se därför till att din profil är fullständig. Här kan du fylla i en mängd information så som företagsnamn, adress, kontaktuppgifter, öppettider, produktbilder eller bilder från din verksamhet etc. Allt detta hjälper dina potentiella kunder att hitta dig.
En bra företagsprofil kan visas upp både vid Google-sökningar och kartsökningar. Dessutom används företagsprofilerna vid lokala sökningar när någon söker efter ett företag, tjänst eller produkt i en viss region.
Kontakta dina kunder
En av de viktigare funktionerna är möjligheten att låta kunder recensera dina tjänster eller produkter. Det kan dels ske på Google My Business företagssida. Men det går även att hämta en länk för att lämna omdöme.
Du kan alltså bifoga länken i dina mejl, i automatiserade tackmeddelanden efter produktköp etc. Allt för att öka antalet kommentarer kring din verksamhet, och i slutänden använda kundrecensioner i din marknadsföring.
Exempel på recensionslänk från Google My Business.
Fler plattformar för kundrecensioner
Google My Business är inte det enda forumet för kundrecensioner. Det är inte heller det enda som Google tar hänsyn till. Några av de mer kända är exempelvis Yelp, Trust Pilot och Trip Advisor. Sedan finns förstås mer produktinriktade webbsidor så som Prisjakt m fl.
Vi får heller inte glömma sociala medier som ger oändliga möjligheter till kundinteraktion. Välj vilka forum som du vill lägga din energi på. Annars är risken att det blir ohanterligt.
Kvalitativa recensioner - bäst för din marknadsföring
De bästa kundrecensionerna är, som tidigare nämnt, de som bidrar med kunskap, erfarenheter och upplevelser. Dvs kvalitativa recensioner. De är ofta särskilt uppskattade av alla som går i köptankar och försöker ta ett beslut.
Dessa bör vara högsta prioritet för dig. Sedan är det förstås ett plus med många kundomdömen, men de bör helst bidra med mer än några stjärnor eller en tumme upp.
Exempel på mer fyllig recension.
Visa kundrecensioner på hemsidan
Vad är poängen med en massa lysande kundomdömen om de inte syns på din webbsida? Det finns en mängd olika lösningar för detta. Om du använder WordPress så otaliga plugins att välja mellan. De är olika enkla och här bör du testa dig fram.
En sista sak. Det finns mängder webbsidor för kundrecensioner som har olika policys och regler. Dubbelkolla vad som är tillåtet när det gäller att visa upp ”deras” kundomdömen på din sajt. Mest för att du ska slippa hamna i trubbel.
Skaffa även kundreferenser
Nästa steg är att samla in kundreferenser. Skillnaden mellan kundrecensioner och referenser kan vara något oklar. Båda representerar former av sociala bevis, och den främsta distinktionen är att kundreferenser är något du aktivt ber kunder om – positiva berättelser som du samlar in för marknadsföringsändamål.
Om du har återkommande eller tydligt positiva kunder, kan det vara lämpligt att fråga om en kort kundreferens. Var tydlig med att den kan användas i din marknadsföring.
Några saker att ha i åtanke:
- Var försiktig med redigering av referenstexten och begär feedback från kunden om ändringar görs.
- Spara e-postmeddelandet där kunden ger sitt godkännande att använda texten.
- Tänk inte bara i text, utan föreslå att kunden ska spela in ett videoklipp.
- Fejka inte kundreferenser. Det kan slå tillbaka på dig och din verksamhet.
Hur hanterar man negativa kundrecensioner?
Oavsett plattform bör man ha en strategi för att svara när någon recenserar dina tjänster eller produkter. Det gäller särskilt negativa kundomdömen. Då är det extra viktigt att agera professionellt och empatiskt. Undvik att skriva i affekt även om du inte håller med.
Fundera över följande innan du svarar:
- Vad var det som gick fel?
- Kunde något ha gjorts bättre?
- Behövs förändring av rutiner för att förhindra återupprepning?
Dessa frågor är en bra start när du ska svara. Tänk på följande:
- Se till att svara snabbt, var vänlig i tonen och tacka för responsen.
- Kan du erbjuda alternativa lösningar på problemet.
- Har du vidtagit åtgärder för att det inte ska hända igen?
Generellt bör du betrakta negativ feedback som del av en läroprocess där du får möjlighet att finslipa dina tjänster. Kunden har i sin tur lagt ner tid på att recensera dina produkter eller tjänster, vilket du bör visa uppskattning för.
Summering: Att använda kundrecensioner i marknadsföring
Att använda kundrecensioner i marknadsföring är ett kraftfullt verktyg för att stärka ditt varumärke och öka försäljningen. Studier, som den från Moz, pekar på att nästan alla konsumenter värdesätter recensioner högt när de funderar över sina köpbeslut. Även utan nämnvärd marknadsföringsbudget kan ditt företag få en konkurrensfördel.
Även om recensioner inte direkt påverkar Googles ranking, skickar de viktiga förtroendesignaler till både kunder och Google. Men det kräver förstås att du uppmuntrar kundrecensioner, helst av hög kvalitet, och gärna integrerar dem på din webbplats.
Att hantera negativa recensioner professionellt och empatiskt är också viktigt. Allt annat kan leda till en sämre syn på din verksamhet.
Sammanfattningsvis är kundrecensioner i marknadsföring en outnyttjad resurs för många. En resurs som kan driva tillväxt och bygga varaktigt förtroende. Så, kasta dig in i världen av kundrecensioner och använd dem till din fördel!