Marknadsföring med VR och AR - En guide för att lyckas
Allt fler företag har upptäckt och använder sig av marknadsföring med virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR) för varumärken och produkter. Förutom inom spelvärlden sker också en stark tekniskt utveckling inom bygg, vård, rehabilitering, pedagogik och utbildning, samt mode och träning. Teknikens framsteg innebär stora möjligheter för dig som företagare att ge mottagarna nya upplevelser, ökad interaktion och bygga fler kundrelationer. Här får du en guide som visar hur du kan skapa interaktiv marknadsföring med VR och AR vad du behöver tänka på för att komma igång.
Genom VR (Virtual Reality eller Virtuell Verklighet) får du upplevelsen att du befinner dig på annan plats än i verkligheten och blir omsluten av den digitala världen. När du tar på dig ett par VR-glasögon anpassar sig det du ser, såsom en bild, film eller ett spel efter ögonen och huvudets rörelser. Du upplever att du befinner dig på den plats som visas på glasögonens skärmar och kan se händelser i 360-graders vinkel. VR-världen är designad och skapad av datasimulering eller av fotografier och har ingen referens till den verkliga världen, vilket även kan påverka intrycket av syn, hörsel, känsel och lukt.
Vad är förstärkt verklighet (AR)?
AR (Augmented Reality eller Förstärkt Verklighet) innebär att du förstärker verkligheten genom att lägga till digitala element. Genom ett AR-program kan du se upplevelsen genom din smartphone eller smarta glasögon. På så sätt kan du kombinera den fysiska miljö du befinner dig i med digitala element, såsom 3D-modeller och effekter. Modellerna skapas på förhand och kan ses från olika vinklar, som att det vore där på riktigt.
Hur du kan skapa marknadsföring med VR och AR
VR och AR-tekniken kan hjälpa företag att skapa kontakt med fler kunder och bygga relationer på ett effektivare sätt. Tidigare var tekniken endast under uppbyggnad till att nu användas av allt fler varumärken i den dagliga marknadsföringen.
Här är några steg som hjälper dig att lyckas med den virtuella marknadsföringen med VR och AR:
Skapa målsättning för typ av upplevelse
Ett viktigt steg är att ha en målsättning för vilken typ av upplevelse som mottagaren ska få och vad som är syftet, menar Navigator (strategisk kommunikationsbyrå). Är ditt mål att lansera en produkt och driva på försäljningen, då skulle en produktvisning genom VR vara effektivt för att informera och skapa intresse. En företagspresentation genom virtuell storytelling skulle också vara en bra metod för att synas i din varumärkesmarknadsföring.
Ett av huvudmålen med marknadsföringen är att fånga uppmärksamhet hos kunderna och att sticka ut i mängden med varumärkets budskap. Genom virtuella verktyg ges möjlighet att skapa starka upplevelser till en stor publik oavsett vart kunderna befinner sig, enligt Platon Data Intelligence.
Gör marknadsföring interaktiv och personlig med VR och AR
Genom att du ger kunderna möjlighet att interagera och prova produkterna blir det mer praktiskt och roligt på samma gång, samtidigt som de får information om produkten på köpet. Att använda spel i till exempel appar är ett starkt element för att få kunderna engagerade och få belöning i form av produkter och erbjudanden.
Förstärk upplevelsen för kunderna genom att använda VR och AR på mässor och evenemang. Som utställare kan du visuellt demonstrera nya produkter och samtidigt ge möjlighet för kunder att prova. Ett viktigt mål är att skapa ett minnesvärt intryck hos kunderna och få dem att vilja köpa produkter eller tjänster i framtiden.
VR och AR-marknadsföring i sociala medier och på webben
Genom att använda virtuell och interaktiv-teknik på din webbplatskan du skapa ett mer levande och användarvänligt innehåll. Erbjud kunderna en guidning genom produktionen eller företagets kontor, eller låt kunderna se och prova produkterna för att stärka intresset innan de genomför ett köp.
Gör dina annonser intressanta med VR och AR-marknadsföring
Gör dina annonser interaktiva och intressanta för att fånga uppmärksamhet, genom att lägga till VR och AR-marknadsföring i annonseringen. Ge möjlighet för kunden att prova produkten och bli nyfiken på ditt varumärke. Genom att använda AR-teknik där glasögon inte behövs, är chansen också större att fler ser annonsen.
Interaktivt innehåll i e-postmarknadsföring
Använd VR och AR i din e-postmarknadsföring för att skapa mer interaktivt innehåll och tänk på att e-postutskicken ska kännas personliga och inte som massutskick.
Skapa intresse och spridning av VR och AR produkter
Vilken spridning och intresse din VR eller AR-produkt får kan bero på ett par egenskaper hos produkten, menar Connect Sverige. Att få en hög användning kan spela en viktig roll i din marknadsföring och för att stärka ditt varumärke.
Dessa egenskaper är bra att tänka på när du startar igång:
Kompatibilitet
Hur kompatibel produkten är med nuvarande teknik, så att kunden inte behöver köpa en ny hårdvara för att testa tekniken.
Komplexitet
Är produkten enkel att använda och att starta.
Tillgänglighet
Om produkten är lättillgänglig och finns på de kanaler där kunden befinner sig.
Relativa fördelar
Vilka fördelar har produkten för att skapa en mer effektiv inlärning, förståelse och köpprocess hos kunden.
Företag som har använt sig av marknadsföring med VR och AR
Genom att använda VR och AR i din marknadsföring ger du kunderna möjlighet att få mer produktinformation och insyn i produktions- och logistikkedjan.
Här är exempel på företag som har lyckats med att använda tekniken på ett strategiskt sätt för att nå kunderna:
Virtuella visningar och event
Ford skapade en virtuell bilvisning genom en VR 3D-modell som gav upplevelsen av att sitta i en Ford, samt gav fler möjlighet att testa produkten på ett enklare sätt.
Google skapade ett virtuellt event där en Google-konferens ägde rum, vilket var effektivt för att nå ut till många på kort tid och utan transporter.
3D-modeller och showroom
Göteborgs stad har tagit fram en 3D-modell (Digital tvilling, Virtuella Göteborg) genom AR över hela Göteborg för att simulera exempelvis översvämningar, vindhastighet, ljudnivåer och byggprojekt. På så sätt kan medborgare få mer insyn i olika stadsprojekt och förändringar, samt att dialogen stärks mellan medborgare och Göteborgs stad.
Reebok skapade ett virtuellt showroom genom VR, där upplevelsen var att gå runt i en butik. Kunderna fick på så sätt möjlighet att besöka butiken och se produkterna utan att fysiskt vara på plats.
AR appar för demonstration
Ikea skapade AR-appen Place för att demonstrera möbler i ditt hem. Appen förstärker köpupplevelsen för kunderna, vilket kunde bidra till att öka konverteringar, sänka returer och på så sätt stärka varumärket.
Nike gav möjlighet att genom en app skanna dina skor med mobilen och få mer produktinformation. I appen fick kunderna en anpassad personlig guide i val av produkter eller mer information om företaget.
Komma igång - vad behöver du?
För att komma igång att marknadsföra genom VR och AR finns det en rad olika produkter att välja mellan på marknaden och vad du väljer beror såklart på vad som ska marknadsföras och till vilket ändamål.
Välj rätt VR och AR-headset
För VR och AR finns det olika kategorier av headsets och för att välja rätt lösning till specifika ändamål behöver man förstå deras skillnader och unika funktioner.
Avancerade visningar som till exempel arkitektur eller spel kräver ett mer ordentligt headset, antingen fristående eller kopplat till dator. Där både pris och kvalitet kan variera stort.
För vanlig produktvisning räcker det med en enkel lösning med hjälp av AR-appar till smartphone eller surfplatta, som de flesta har tillgång till. Apparna kan användas med eller utan headset, vilket gör det enklare att nå fler kunder. Mobilkameran används för att visa digitala element tillsammans med verkligheten.
Expertis och tjänster inom VR och AR-marknadsföring
Söker ditt företag vägledning för att starta igång med VR och AR i marknadsföringen? Behöver du hjälp med anpassning och utveckling av verktyg och produkter, samt tekniskt stöd och underhåll? Det finns exempelvis teknikföretag såsom Bjerking, Hoy och Innowise-group som erbjuder tjänster inom följande VR och AR-tekniska lösningar: