5 tips som optimerar dina Facebook annonser
Facebook annonser kan vara en av de största tillgångarna för att få ditt företag att växa. Men om de inte ställs in på rätt sätt, så kan dessa annonser också vara dyrare än vad de är värda. Så se till att optimera Facebook annonser.
Här är 5 enkla tips som hjälper dig att optimera dina Facebook annonser, minska kostnaderna och förbättra avkastningen (ROI).
1. Varför Facebook?
Enligt Internetstifltesens årliga studie av svenska folkets internetvanor använder de allra flesta i Sverige internet dagligen, mestadels genom mobilen. Där är Facebook bland de tre mest populära sociala medier tillsammans med Instagram och Youtube, som har använts det senaste året. Detta visar på Facebooks tyngd i val av annonseringsplattform för ditt företag.
Det finns många anledningar till varför du ska experimentera med annonsering på Facebook för att kunna optimera Facebook annonser. Den största är nog att det inte längre går att förlita sig på inläggets organiska räckvidd för att nå sina följare. För att innehållet ska nå ut till fler och uppmuntra till engagemang – så är det annonser som gäller.
En annan anledning är att med optimering av annonserna så finns det stora möjligheter att nå ut till användare som sannolikt kommer vara intresserade av ditt erbjudande eller kampanj.
2. Facebook Pixeln
Först och främst måste du lägga till Facebooks spårningspixel på din webbplats. Att göra det är otroligt enkelt, och utdelningen är mer än värt det.
En Facebook-pixel är ett litet kodavsnitt som du lägger till på din webbplats. Den spårar hur människor interagerar med din webbplats och ger värdefull data för att låta Facebook veta vem din målgrupp verkligen är.
Om du har arbetat med Facebook-annonser ett tag, har du förmodligen redan gjort detta. Men du inte har det, kommer du definitivt att vilja det.
För mer information, om hur du installerar och konfigurerar Facebook-pixeln kolla in denna artikel från Meta. Där har du allt du behöver veta för att få Facebook-pixeln korrekt konfigurerad på din webbplats.
3. Bestäm rätt mål
Det måste finnas ett varför och ett syfte med din annons. Så var tydlig med vad du vill uppnå med din annons och välj ett mål som stämmer överens med ditt varför och syfte för att få ut maximal effekt av din annonsering och budget.
Alltså målet du väljer ska stämma överens med dina övergripande affärsmål. Målet hjälper även Facebook att förstå var du vill uppnå och på så sätt erbjuds du också rekommendationer från Facebook som hjälper dig uppnå ditt mål.¨
Alternativen är:
- Medvetenhet: Dessa annonser används för att skapa intresse.
- Övervägande: Dessa annonser används för att få folk att tänka på dina kampanjer genom att söka mer information om dem (vanligtvis genom att besöka din webbplats eller landningssida).
- Konvertering: Detta väljer du om du vill att användare ska göra något, till exempel anmäla sig till ett evenemang, generera leads osv.
4. Optimera målgruppen
Din kampanj är nu inställd på ett specifikt mål men du måste även anpassa vem det är som ska se annonsen, alltså vilken målgrupp av människor som annonsen ska visas för.
Två miljarder människor använder Facebook varje dag. De flesta kommer därför inte vara intresserade av din organisation, evenemang eller uppmaning. Men här har du chansen att optimera din målgrupp för att träffa rätt, så det är verkligen värt att lägga ner lite extra tid och arbete på att ta reda på vem din målgrupp är vid det specifika annonstillfället.
Analysera målgruppen
För att kunna optimera målgruppen som du har valt att annonsen ska visas för, så kan det vara bra att ta reda på vem din målgrupp är som integrerar med ditt innehåll.
Facebook samlar på en hel del data (lite kontroversiellt) om dina följare så se till att analysera vem de är utifrån den datan som Facebook ger ut. Denna information hittar du i Meta business Suite Insights, som är ett verktyg som gör att du kan se målgruppsstatistik på Facebook och Instagram, och som omfattar:
- Gilla-markeringar för sida (endast Facebook)
- Följare (endast Instagram)
- Ålder
- Kön
- Relevanta städer och länder
- Plats
- Intressen
Denna statistiken kan du använda som bas för att sedan utveckla din segmentering av din målgrupp för annonseringen. Du måste vara inloggad på ditt företagskonto innan du öppnar Meta business Suite. Förutom att se din målgruppsstatistik kan du också filtrera och spara målgrupper och använda dem i Ads Manager.
Skapa Lookalike målgrupper
Tänk dig ett scenario där du har en målgrupp som verkligen älskar allt det du gör och du har optimerat till den grad att du vet exakt vem som är i din målgrupp. Hur bra hade det inte varit om denna målgrupp hade kunnat breda ut sig till kopior av just denna super optimerade målgrupp? Då ska du få veta något fantastiskt, för det är faktiskt görbart. Detta genom vad Facebook kallar skapande av lookalike-målgrupp.
Med hjälp av Facebook pixeln kan du spåra vad en användare gör på din webbplats efter att ha engagerat sig i en av dina annonser. Därifrån analyserar Facebook aktivitetsdata automatiskt som gör att du kan skapa en ny bredare målgrupp som kan vara intresserade av ditt företag eftersom de liknar dina bästa befintliga kunder.
Antag exempelvis att ett stort antal inköp som gjorts på din webbplats är från äldre kvinnor som bor i Göteborg. Facebook kan använda den datan för att skapa en liknande, men mycket större målgrupp som du sedan kan rikta annonser mot.
Du behöver en befintlig källmålgrupp för att kunna skapa en lookalike-målgrupp. En rekommendation från Facebook att att källmålgruppen ska bestå av 1000-5000 personer, där kvaliteten på målgruppen också är viktig. Resultaten kan till exempel bli bättre om målgruppen utgår från dina bästa kunder i stället för alla dina kunder.
Så här skapar du en lookalike-målgrupp på Facebook
- Gå till dina målgrupper. (Du kan även skapa en lookalike-målgrupp samtidigt som en annons i Ads Manager.)
- Välj rullgardinsmenyn Skapa målgrupp och sedan Lookalike-målgrupp
- Välj källa. Källan kan vara en Anpassad målgrupp som inte skapats med dina pixeldata, mobilappdata eller Sidans fans. Använd en grupp på 1 000 till 50 000 av dina bästa kunder baserat på deras livstidsvärde, transaktionsvärde, totala orderstorlek eller interaktion
- Välj det land eller de länder där du vill hitta liknande personer
- Välj önskad målgruppsstorlek med reglaget.
5. Optimera innehållet
Har du redan klätt din kundlista med kön, ålder och annan viktig information? Då vet du en hel del kring dina kunder och vart de bor osv. Denna informationen kan du använda för att optimera innehållet och därmed hur du väljer att kommunicera på Facebook. Självklart ska du kommunicera i linje med ditt varumärkes kärna, men annonser riktade mot olika målgrupper ska de även anpassas utefter dessa målgruppers preferenser.
Det är ett informationssamhälle vi lever i, så se till att servera dina målgrupper med rätt information på rätt sätt. Därför är det så viktigt att optimera Facebook annonser. För det är inte alltid det lägsta priset som människor är ute efter, de vill ha rätt budskap vid rätt tidpunkt. Relevant information är viktigare än lägst pris.